Pijn na pleisterwissel?
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Pijn na pleisterwissel?  (gelezen 3851 keer)

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Pijn na pleisterwissel?
« Gepost op: 30 november 2014, 11:17 »
Ik gebruik Butrans pleisters, die ik altijd op zaterdag wissel. Dit is het meest praktisch, omdat ik altijd vergeet nieuwe te bestellen en mijn moeder vrijdags meestal naar de apotheek gaat en dan mijn spullies mee kan nemen.
Meestal is de wissel op zaterdag in de ochtend, zo rond een uur of 10. Ik haal dan onder de douche de oude pleister eraf, omdat losweken minder huidschade oplevert dan als ik hem er gewoon lomp af trek. Na vijf minuten ben ik dan afgedroogd en gaat de nieuwe erop.
Alleen ontdek ik nu een beetje een patroon: elke zondag word ik wakker met belachelijk veel pijn, zodanig dat ik amper mijn tramadol kan innemen, en Happy zelfs aan mij merkt dat ik zoveel pijn heb. Ze komt dan over me heen liggen en geeft me lieve likjes, terwijl ze eigenlijk gewoon hartstikke nodig 'uit' moet. De schat...
Op zo'n moment neem ik mijn tramadol en een half uurtje daarna een extra dosis wietolie, en dan trekt het weer iets bij, zodat ik in elk geval mijn bed uit kan komen.
Maar dat is dus echt altijd 's zondags, de rest van de week heb ik ook wel pijn bij het wakker worden maar niet zo extreem. Ik ben dus een beetje bang dat het te maken heeft met de pleisterwissel, maar ik weet niet goed hoe het anders of beter zou moeten om dit te voorkomen...
Herkent iemand dit, en heb je misschien tips...?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2014, 20:05 »
Ik heb nooit butrans gehad, wel fentanyl pleisters. En ik weet niet of je mijn drama ervaringen met de pleisters kent haha, maar ik had dus ook altijd enorm veel last met de pleister wissels. Maar bij mij leek het er op alsof de afgifte verstoord was. De ene keer ineens zo suf als een konijn en overgeven, dan ineens koud zweet, trillen en heel veel pijn. Maar ik herken de problemen rond de pleister wissel nog wel.

Zou het trouwens niet kunnen dat je zaterdag / zondag ook gewoon kapotjes bent van de week? En dat dat dus automatisch samen gaat met meer pijn. Het is in ieder geval knap lastig.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2014, 00:31 »
Misschien de pleister een dag eerder wisselen dus om de zes ipv om de zeven dagen. Een nieuwe pleister duurt even voor het werkt, dan zou er nog voldoende in de huid zitten wat door komt om dat te overbruggen. Misschien gaat de pleister bij jou net wat sneller en redt je die overbrugging niet. Ik heb zelf fentanyl pleisters en ben daar erg tevreden over, maar ik ken ook mensen die die om de twee ipv om de drie dagen plakken.

Maar wat Zwaantje zegt kan er ook mee te maken hebben.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2014, 14:01 »
wat enorm rot zeg Janelle. Ik heb geen ervaring met pleisters, maar ken de problemen wel van de verhalen. Ik denk dat Zwaantje en Rachel erg goede tips geven... Ik hoop dat t snel wat minder is, dat gedoe rond de pleister wissel.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2014, 14:04 »
'k Heb er even contact over gehad met de huisarts, en die zegt dus (via de assistente): op zaterdag de nieuwe erbij plakken en op zondag de oude eraf halen.
Maar ik dacht later: dan zit je toch ongeveer 24 uur met een dubbele pleister, krijg je dan niet een enorme extra shot, waardoor je half van de wereld bent...?

Thanks voor jullie tips Rachel en Zwaantje, ik denk dat ik zelf maar eens ga experimenteren met idd om de 6 dagen of zo. Dat doe ik dan wel in de kerstvakantie, want doordeweeks een dag knock-out kan ik niet hebben nu.
En anders met de internist bespreken misschien, daar krijg ik nu ook een doorverwijzing heen ivm ME. Wie weet heeft die er nog wat zinnigs over te zeggen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2014, 15:06 »
Dat van die dubbele dosis valt mee! Ik heb ook wel eens wat eerder geplakt. Maar die ene pleister is al bijna leeg, en zo voorkom je een gat ertussen wat je nu lijkt te hebben.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2014, 17:33 »
ik lees dit nu pas. Heb zelf ook butrasn pleisters maar ik slaap altijd heel slecht na een pleister wissel.
kwa pijn valt het hier mee. ik wissel hem altijd in de avond.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Pijn na pleisterwissel?
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2014, 00:18 »
Ik wissel hem 's ochtends, met douchen. Misschien dan toch wel iets een schommeling in de spiegel door de pleisterwissel.
De huisarts weet het ook niet, maar die heeft ook niet ontzettend veel verstand van dit soort dingen. Klinkt lullig, maar die is meer van de verbandjes en de paracetamolletjes. Binnenkort naar de pijnpoli, daar weten ze het vast beter. Even afwachten nog, dus.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal