Matras
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Matras  (gelezen 5609 keer)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Matras
« Gepost op: 3 oktober 2014, 12:46 »
Mijn ergo vroeg aan met of ik hier ook even rond wou vragen naar matrassen. Ik zit namelijk met een probleem op dat vlak.

De situatie (de meesten kennen hem wel):
- ik lig 24 uur per dag op bed
- ik heb 1e graads drukplekken
- ik heb ondergewicht (botten die uitsteken)
- mijn gewrichten gaan extreem makkelijk uit de kom
- vanwege autonome dysfunctie zweet ik veel

Een matras moet voor mij aan deze eisen voldoen:
- bestand zijn tegen vocht en 24/7 belasting
- zacht genoeg dat mijn schouder, ribben en heup niet uit de kom geduwd worden als ik op mijn zij lig
- stabiel
- anti-decubitus werking
- geschikt voor iemand met ondergewicht

Het probleem is nu dat dit matras vermoedelijk niet bestaat. Als het zacht genoeg is vormt er erg snel een kuil, waardoor ik rugklachten krijg. Normaal zou in mijn situatie over gegaan worden op een lucht matras met wisseldruk, maar dit zou voor te veel dislocaties zorgen.

Dus... als jullie nog ideeen hebben, hoor ik het graag!
Collective madness is called sanity

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2014, 14:07 »
Waarom zou een luchtmatras met wisseldruk voor dislocaties zorgen? Ik geloof je helemaal hoor, maar ik ken meerdere mensen die wel zo'n matras hadden met soortgelijke klachten. Bijvoorbeeld mijn oma, die heeft een hele tijd tijdens het sterfproces (Alzheimer en op een gegeven moment niet meer eten, dus dan is het laten doodgaan, zeg maar), op bed gelegen. Oma had ook extreem ondergewicht, luxaties en extreme slijtage in haar rug. Daarnaast hartstikke incontinent, dus er zat iets van een hoes om tegen vocht.

Verder zit ik te denken dat je misschien matrassen moet gaan combineren. Dus een iets steviger matras, tegen het doorzakken en voor de steun, met een heel zacht anti-decubitas topmatras tegen de drukplekken. Wij hebben zelf twee jaar geleden een boxspring bij Swiss Sense gekocht. Er zit een mediumzacht matras op, met een heel zacht topmatras. Zo krijg ik toch nog genoeg steun, maar is het niet hard genoeg om van alles uit de kom te drukken, ook al hou je niet alles tegen natuurlijk.

Of iets van traagschuim/tempur, maar ik denk dat dat in jouw geval te lang duurt voordat het goed zacht is, aangezien je ondergewicht hebt. Je ligt er natuurlijk wel de hele dag in, dus het bed zal niet te extreem afkoelen tussendoor. Die van mijn ouders is 's winters net een stuk steen, voordat het warm is.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2014, 15:02 »
Traagschuimprobleem kan je in de winter normaal gesproken wel oplossen. Ik leg dan juist voordat ik erin ga eerst een elektrische deken erin om het op te warmen.
Maar het lijkt me dat dat voor jou niet werkt omdat je er de hele dag op moet liggen. En ik weet niet of je het  matras alleen door het liggen zelf warm genoeg houdt, want jij hebt toch zelf ook al moeite met temperatuur vasthouden?

Vrees dat ik je niet verder kan helpen, maar voor het geval je er iets aan hebt deel ik het toch maar even.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2014, 19:42 »
Zou het luchtmatras van Careways geen goede optie voor je zijn? http://www.careways-int.com/products/starmatt/starmatt.html

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Matras
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2014, 21:35 »
Dat luchtmatras hebben we afgeschreven omdat ik op zo'n roho lucht kussen met zones al te onstabiel zat, en het voor heupdislocaties zorgde. Nu gaan mijn heupen sowieso makkelijk uit de kom, maar dat was niet goed. Ik heb zo'n matras verder nooit geprobeerd, leek me sowieso niet zo'n verstandig idee, de hele dag & nacht door kleine bewegingen moeten maken, om te compenseren voor die drukveranderingen (en daarmee hoogte veranderingen)... Maar misschien zou ik het gewoon eens moeten proberen. Als jouw oma er mee geholpen was, Maaike, misschien dat het voor mij ook wel zou werken.

@Marianne dit lijkt op het matras wat ik nu heb. Er zitten luchtbanen onder de foam laag, maar omdat er niet actief gepompt wordt loopt de lucht uit het middel van het matras, waardoor ik dus alsnog in een kuil ligt. Nu zit er in de foam zelf ook nog een kuil, dat helpt niet mee. Maar volgens de thuiszorg winkel is dit matras niet geschikt voor iemand die 24/7 ligt. Edit: ik gebruik nu dit matras

We hebben ook aan een toplaag voor het matras zitten denken. Het probleem daarmee is dat het gaat schuiven, de railingen van dit bed zijn niet hoog genoeg om dat tegen te houden (kan ze wel hoger zetten, maar dan kan ik geen transfers meer maken, en gelijk ook niks meer zien om me heen). Plus dat een kuil in de toplaag nog steeds een kuil is... Of vergis ik me daar dan weer in?

« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2014, 21:38 door Nihlaeth »
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2014, 07:17 »
Heeft die kuil er altijd al in gezeten of is je matras gewoon aan vervanging toe?

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2014, 08:32 »
Een goed topmatras schuift bijna niet hoor. Wij hebben een splittopper en p.trekt hem alleen even met het bed verschonen recht. Maar dat is amper nodig. Wij hebben ook geen zijkanten of een voeteneind. Je moet je topmatras wel regelmatig even omdraaien, dan heb je  niet zo snel last van kuilen.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2014, 13:05 »
Als je de kans hebt, zou ik zo'n luchtmatras niet afschrijven voor je het zelf geprobeerd hebt. Zitten op lucht is toch wat anders dan erop liggen.

Zou een low air loss matras dan iets voor je kunnen zijn? Daar ontsnapt continu wat lucht uit, waardoor het ook heel geschikt schijnt te zijn voor mensen die veel vocht (wondvocht, zweet) verliezen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2014, 21:42 »
Mijn topper verschuift eigenlijk helemaal niet, maar die ik in het revalidatiecentrum had wel. Dus daar zit ook nog verschil in.

Ben zelf ook naar matrassen aan het kijken. Ik heb nu koudschuim met traagschuim maar vind hem echt te hard. En ik weeg genoeg om erin te zakken/wat zachter te laten worden maar dit gebeurtt niet.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Matras
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2014, 21:20 »
Traagschuim heb je ook in verschillende soorten. Sommige soorten zakken meer in dan andere, dus let daar op bij de aanschaf van een traagschuim matras. Ik heb ervaring met meerdere soorten traagschuim in zitkussens in mijn rolstoel. Sommige soorten deden te weinig, anderen deden wel genoeg.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Matras
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2014, 08:25 »
Ik zou een luchtmatras ook nog niet helemaal afschrijven hoor. Idd, wat al gezegd word, liggen op zoiets is iets anders dan zitten. Alleen al qua drukverdeling. Ik ben bekend met de wissel lucht matrassen in de zorg en ik moet zeggen dat ik vrijwel altijd verbetering merkte. Nu zijn die personen geen EDSérs en ben ik me bewust dat dat ook meespeelt hoor...luxaties voorkomen is ook prio. En ik denk ook dat het op een gegeven moment wel keuzes maken word. Je hebt al eerstegraads drukplekken, wat betekent dat je al te weinig beweging hebt om een goede bloedcirculatie te behouden. En om die te behouden is het al van belang om regelmatig van houding te verwisselen. En daarom is zo een matras juist goed, die wisselt de plekken waar druk komt. En ja dat houdt in dat je zelf ook ietsje moet bewegen om comfortabel te liggen. Ik denk dat dat een geval kiezen uit twee kwaden is.  Ik zou eerst nog eens goed testen

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal