Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie  (gelezen 4733 keer)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Gepost op: 9 september 2014, 19:55 »
Verkortte pezen achter mijn benen (ook wel contractuur genoemd) heb ik sinds ik op mijn 8e door mijn rug ben gegaan. De arts indertijd noemde het een blokkade in mijn rug. Maar dat is een stuk erger geworden toen ik niet meer kon staan, tot het punt dat ik mijn benen niet meer volledig kan strekken. Met mijn fysio heb ik geprobeerd het weer wat op te rekken, maar dat zorgde alleen maar voor knieluxaties en ontstekingen, dus daar zijn we maar weer mee gestopt. Je zou hopen dat die knieen wat minder instabiel zouden worden met verkortte pezen, maar het tegendeel is waar :p

Vervolgens kwam ik op bed terecht, en heb ik veel te laat een dekenboog aangevraagd (een jaar nadat ik op bed terecht kwam), waardoor ik nu spitsvoeten heb. Ze staan naar binnen, en ik kan ze niet meer plat neerzetten.

Ik vroeg me af of jullie hier ook last van hebben, en of jullie er met succes iets aan hebben kunnen doen.
Collective madness is called sanity

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2014, 21:41 »
Ik zelf niet, ik ken wel iemand die spitsvoeten had. Zij kreeg via de oim sloffen met steeds kleinere slee hakken.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2014, 12:26 »
Ik steun mijn voeten alleen niet, dus dat zou voor mij geen optie zijn. Ik lig 24/7... Die 5 minuten die ik zit op een dag om naar het toilet te gaan zullen niet helpen om die spits tegen te gaan. Sterker nog, mijn ergo heeft de voetsteun van mijn rolstoel in spits stand gezet zodat mijn knieen minder belast worden gedurende die 5 minuten.

Wel lig ik met een berg kussens om verdere scheefstand te voorkomen, maar beter wordt het er niet echt van. Het probleem is ook dat zodra er ook maar een beetje rek op die pees komt te staan... Dan zit ik met een enkel, scheenbeen en knieschijf uit de kom. En vervolgens gaat die knie ontsteken. Nu zal die knieschijf weinig met die pees te maken hebben, die ging voor de verkorting al uit de kom als ik strekte. Maar het maakt strekken niet prettiger.
Collective madness is called sanity

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2014, 23:52 »
Ik wist inderdaad van het 24/7 liggen maar wist niet dat dat invloed heeft op de functie van die slofjes.

Ben bang dat het dan een heel lastig verhaal wordt :/

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2014, 13:41 »
Wat ze nog weleens doen is een plank in bed zodat je voeten niet in die spitsstand blijven staan

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2014, 19:58 »
Lijkt me niet prettig, zo'n plank in bed. Maar misschien wel effectief, ze doen het vast niet voor niks.

Je vroeg je ook af of anderen hier ook last van hebben. Spitsvoeten gelukkig niet, maar nu ik weinig loop en veel zit, merk ik wel dat mijn spieren de neiging hebben om korter te worden. O.a. in mijn kuiten, dus ik ben maar begonnen met wat rekoefeningen om te voorkomen dat ik straks helemaal in zitstand terecht kom.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2014, 20:46 »
Nee plank is ook niet prettig hoor. Ik merk t aan mn bovenbenen..dus idd rekken enzo

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2014, 22:00 »
Ik heb geen spits voeten maar dat kan ook niet omdat ik binnenshuis nog genoeg loop en buitenshuis op mijn voetenplank steun. Wel merk ik snel dat mijn spieren stijf worden als ik bijvoorbeeld een paar dagen op bed door moet brengen. Ik wilde rek oefeningen opperen maar dat is niet zo handig met al die luxaties. Jij luxeert wel extreem snel he?! Lastig lijkt me dat. Dikke knuffel

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spitsvoeten en verkortte pezen achter je knie
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2014, 19:35 »
Dat stijf worden heb ik vreemd genoeg helemaal niet, ik ben na 2.5 jaar liggen nog nooit stijf geweest. Alleen dus die verkorting.

Ik ben bang dat ik met een plank precies het zelfde probleem krijg als met rek oefeningen, namelijk knieluxaties. Maar ik ben daarbij ook bang voor drukplekken, en luxaties als ik op mijn zij kom te liggen (ik zou die plank niet zelf weg kunnen halen).

Misschien moet ik het ook gewoon maar zo laten, echt last heb ik er niet van (tenzij ik mijn benen moet strekken natuurlijk).


@Zwaantje: ja, het is bij mij een kwestie van verkeerd naar een gewricht kijken en het ligt al uit de kom. Idd lastig. Misschien maar eens proberen heel lief naar die gewrichten te kijken ofzo :p
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2014, 19:38 door Nihlaeth »
Collective madness is called sanity

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal