Het verband tussen EDS en andere ziektes
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Het verband tussen EDS en andere ziektes  (gelezen 5280 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Gepost op: 28 augustus 2014, 03:11 »
Ik ben de afgelopen maanden wat dingen tegengekomen op internet en in wetenschappelijke tijdschriften die me aan het denken hebben gezet. Dit is kort gezegd wat ik gevonden heb en ik ben benieuwd of onder jullie ook mensen zijn die achtergrondinformatie opzoeken en dergelijke dingen gezien hebben.

Aan EDS worden kenmerken als een bepaalde stand en vorm van de ogen en het je tong je neus aan kunnen raken gelinkt. Dat zijn dingen die voorkomen bij het syndroom van Down.
Mensen met het syndroom van down zijn vaak hypermobiel.
Mensen met EDS hebben een verhoogde kans op coeliakie. Mensen met het syndroom van Down hebben een verhoogde kans op coeliakie. Naast deze auto-immuumziekten zijn er meer waar mensen met zowel coeliakie, Down als EDS een verhoogde kans op hebben.

Volgens mij had ik nog een mogelijk verband gezien, maar daar kom ik nu niet op. Wat ik wil bereiken met dit bericht? Ik weet het niet precies, maar ik vind het wel raar dat EDS, wat geen auto-immuumziekte is, een en ander gemeen heeft met auto-immuumziekten.
Vinden jullie dit ook raar of is alles puur toeval?

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2014, 06:08 »
Grappig, ik heb hier afgelopen tijd ook over na zitten denken. Weet ook niet wat we er mee kunnen, maar t is op zijn minst opvallend...

Wat ik me afvraag: kan het ook dat je gevoeliger wordt voor bepaalde andere dingen -zoals coeliakie- doordat je hele lichaam minder functioneert? Kan me voorstellen dat bepaalde functies het slechter doen bij weinig energie.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2014, 06:10 door Leonoor »

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2014, 22:39 »
Ik las van de week iets van een arts in Amerika die het er ook over had dat er zoveel meer kan meespelen zoals vanuit zenuwstelsel. Hij begon over een nieuwe type eds, eds type drie plus, voor mensen die ook veel meer interne problematiek hebben.

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2014, 22:46 »
Ja dat over 3 plus had ik ook gelezen.

Maar is het niet ook voor een deel zo dat mensen met EDS vaak meer in de medische molen zitten waardoor er eerder dingen worden ontdekt die gezonde mensen voor lief zouden nemen?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:07 »
Dat zou best eens zo kunnen zijn ja.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2014, 02:59 »
Dat vind ik wel een goede, Enoë.
Van type drie plus had ik nog niet gehoord. Zal binnenkort eens op zoek gaan naar meer informatie daarover. Mocht een van jullie er goede artikelen of betrouwbare websites over weten, dan hoor ik het graag! (Wel in een ander topic, als je de informatie wilt plaatsen, om topic-vervuiling te voorkomen.)

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2014, 07:52 »
Zou bij mij iig wel een verklaring zijn hoe het allemaal loopt bij mij. Dat 3 plus type. Maar dan nog zit ik met enkele dingen die nog niet verklaard zijn. Heb redelijk goed wondgenezing en bij mij werken ook lokale verdovingen. Iets wat niet echt EDS-achtig is. Iig niet bij de types die nu bekent zijn.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2014, 11:54 »
Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt Enoël, maar ik moet zeggen dat ik al eerder onder behandeling was voor interne problemen dan dat ik wist dat ik eds had. De kinderarts had geen idee van eds destijds en wij ook niet.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2014, 13:09 »
Ik was ook eerder onder behandeling voor interne problemen. Daardoor is uiteindelijk hypermobiliteit geconstateerd. Forse gewrichtsklachten kwamen pas later, waarna EDS pas als optie kwam.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2014, 15:33 »
Ik vind EDS3 plus wel heel interessant. het zou voor mij in ieder geval een hoop verklaren!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Het verband tussen EDS en andere ziektes
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2014, 15:43 »
Bij jou zeker Zwaantje. Als ik dat over EDS3 plus lees zie ik wel veel dingen die overeenkomen bij jou. Zelf weet ik niet of ik nou echt onder de plus zou vallen..

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal