Invloed van hormonen op eds
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Invloed van hormonen op eds  (gelezen 16826 keer)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Invloed van hormonen op eds
« Gepost op: 24 juli 2014, 12:51 »
Ik heb behoorlijk veel last van extra luxaties rond mijn menstruatie, en mijn huisarts was daar heel verbaasd over. Hij had er nog nooit van gehoord. Hij is gaan overleggen met een gynaecoloog, en we zijn gaan experimenteren met verschillende pillen. Helaas word ik van zowel oestrogeen als progesteron preparaten permanent ongesteld, dus dat was niet zo'n success tot nu toe. Maar ik geloof dat die hormonale invloed vrij bekend is onder eds'ers, en was dus zelf een beetje verbaasd dat dit geen common knowledge is. Dus ik ben wat research gaan doen (ik stuur dit ook naar mijn huisarts).

Er schijnt een hormoon te zijn wat inderdaad de laxiteit van het bindweefsel beinvloed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21737831
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24797570

Het wordt ook gelinked aan verzakkingen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25053207

Volgens mij wordt hier vooral gekeken naar een algemeen verhoogde concentratie van relaxine, en niet naar veranderingen in hypernobiliteit gedurende de hormonale cyclus. Het verbaast me eerlijk gezegd dat ik geen onderzoek kan vinden over eds en relaxine. Misschien dat er wel een subgroep eds'ers is die simpelweg een te hoog relaxine gehalte hebben. Zeker in het hypermobiele type is hier kans op, omdat relaxine de littekenvorming zou remmen.

Verder wijst dit artikel juist weer naar progesteron:
http://edsalert.wordpress.com/2009/08/05/medical-hormonal-aspects-of-hypermobility/

Ik probeer het originele onderzoek te vinden, de links in het artikel werken helaas niet meer. Dit lijkt er meer op: http://hypermobility.org/help-advice/hormones-hypermobility/
Maar geen officieel onderzoek erbij gepost. Er staat wel onder dat er een 'review' gepland is in 2016, dus hoe serieus we dit moeten nemen...?

Een interessante quote: "However, if such a preparation was introduced deliberately in a patient for whom high oestrogen levels would be dangerous, it may be worth trying a different progesterone contraceptive.  Newer progestogens (such as Desogestrel) are derivatives of nor-ethisterone, which is more closely related to testosterone than the early progesterone analogues such as didrogesterone and medroxyprogesterone. "

Ben ik even blij dat ik desogestrel voorgeschreven heb gekregen, en geen ander progesteron preparaat...

Maar wat hier dus eigenlijk gezegd wordt is dat het verstandig is de oestrogeen te verhogen omdat dat juist tegen hypermobiliteit zou werken (alleen is er dan dus wel extra risico op trombose), en de progesteron te verlagen, omdat dat het bindweefsel nu juist losser maakt.

Wat ik ook interessant vind is dit: Those females whose joints become worse at the time of menstruation often note that if the periods become irregular, for whatever reason, joints not only become worse but, are worse for longer. This may be because in these patients progesterone is present in high concentrations at times when it would not normally be present.

Ik ben eigenlijk best benieuwd of dat bij mij aan de hand is (ik ben erg onregelmatig).

In dit literatuur onderzoek staan wisselende resultaten: http://www.hello.nhs.uk/documents/lit_search_archive/2012/Hypermobility%20and%20Progesterone.pdf

Ook onderzoeken over het effect van orale hormonale anticonceptie, met ook zowel positieve als negatieve resultaten. Alleen gaat het onderzoek met negatieve uitkomst over de 'reported hypermobility', en niet over de gemeten hypermobiliteit.

En dan nog een quote uit een boek over eds dat ik niet heb: http://katiejaskolski.blogspot.nl/2011/01/gyno-and-eds.html

Wat ik bij mezelf merk is dat de toegenomen klachten inderdaad samen vallen met het toenemen van progesteron, en het afnemen van de oestrogeen concentratie. Relaxine zou eerder in de cyclus verhogen (rond de vruchtbare periode), en dat merk ik niet echt.

Waarschijnlijk hebben de oestrogeen preparaten dus wel gewerkt tegen de toegenomen hypermobiliteit, alleen heb ik dat niet gemerkt omdat ik overbelast was door de extra transfers die ik moest maken vanwege de constante bloeding. Of misschien is mijn hormonale cyclus idd verstoord, dat het daarom naar behoren werkte.

Hele hoop informatie... Het geeft voor mij in ieder geval wel wat duidelijkheid over wat vage klachten. Nu is de vraag wat we hier mee kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2014, 18:09 door Nihlaeth »
Collective madness is called sanity

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2014, 12:53 »
P.S. relaxine is gedurende de gehele zwangerschap verhoogd, en zou dus ook een grote rol kunnen spelen in de verergering van klachten tijdens de zwangerschap. Hoe dat me progesteron zit weet ik eigenlijk niet.
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2014, 23:27 »
Het is nu te laat op de avond voor mij om je links te openen, maar ik herken de invloed van hormonen op de (in)stabiliteit van mijn gewrichten. Vlak voor ik ongesteld moet worden en tijdens de eerste dagen van mijn menstruatie, zijn mijn gewrichten instabieler. Ik heb (onder andere) om die reden lang de pil doorgeslikt. Ik vroeg me altijd al af hoe het nou precies zat met de invloed van hormonen en ben blij met het zoekwerk dat jij hebt verricht.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2014, 21:14 »
Ik vind het wel heel interessant. Ga de artikelen nog goed doorlezen, maar wel boeiend. Slik nu zelf de pil omdat ik met menstruatie altijd extra veel last had van m'n gewrichten, en dat werkt wel. (Stopwerk geeft ook veel minder last dan echte menstruatie trouwens.)
Ga het goed opnemen en de volgende keer bij de huisarts eens doorspreken, misschien kunnen we er wat mee.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2014, 09:04 »
Hier hetzelfde als bij Marianne. Nu ik wat verder in de zwangerschap kom, krijg ik ook steeds meer last van wat normaal mijn menstruatiekwaaltjes zijn. Instabielere heupen, spierpijn in de benen, meer subluxen van mijn schouders, bekken gaat sneller scheef. Als het zo doorgaat, ben ik straks zo los dat ik het kind er zo uit floep tijdens de bevalling, hihi.

In de eerste weken maak je tijdens je zwangerschap voornamelijk hcg aan, na een tijdje wordt dit minder en maak je meer progesteron aan. Dan begint het verzwakken zeg maar. De gyn zei dat progesteron er voor zorgt dat je lichaam zich klaar kan maken voor de bevalling.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2014, 17:16 »
Ik wist helemaal niet dat je zwanger was. Misschien gemist? In ieder geval van harte gefeliciteerd! :)
Hoop voor je dat de invloed van hormonen wat meevalt voor je.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2014, 19:46 »
Het is voor een gewoon lijf natuurlijk ook wel heel nuttig om even wat minder stabiliteit te krijgen, anders krijg je zo'n kind er nooit uit :).

Hoe gaat het nu?

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2014, 15:49 »
De boel wordt heel los. Ernstige bekkeninstabiliteit en meer luxaties, dus de hormonen doen het iets te goed.

Hebben jullie al een plan van aanpak, Nihlaeth?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2014, 21:28 »
Ja das een nadeel van zwanger zijn. Straks is het inderdaad fijn als alles lekker los zit bij het bevallen haha. Maar voor nu is het wel vervelend. Gebruik je een bekkenband?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2014, 09:43 »
Ja lastig is dat.... straks bij het bevallen lijkt het me dan wel prettiger als de boel lossig is... maar nu is het vooral heel erg irritant... Ik hoop dat alles straks weer gewoon in het gareel is...na de bevalling enzo

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2014, 13:59 »
We hebben nu 1x mijn hormonen gemeten. Oestrogeen was normaal, progesteron te laag. Maar gezien dat juist positief is gaan we daar niks aan doen nu.

Nu is het zoeken naar een lab wat op relaxine kan testen...
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2015, 14:04 »
Nu is het zoeken naar een lab wat op relaxine kan testen...
Heb je al zo'n lab gevonden?

Ik verdiep me in welke vorm van anticonceptie mijn losse-gewrichten-rond-de-mensturatie-klachten het beste tegen zou kunnen gaan. Oestrogeen omhoog en progesteron omlaag, volgens de informatie van Nih. Maar welk middel bereikt dat nu het beste? Ik heb het nog niet gevonden...
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2015, 14:08 door Marianne »

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2015, 12:43 »
Ik ook nog niet. Hopen dat ze er in de medische wereld snel wat op vinden

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2015, 09:25 »
Ik ook nog niet. Hopen dat ze er in de medische wereld snel wat op vinden
Daar reken ik dus niet op. Ik denk dat ik zelf iets voor moet gaan stellen aan mijn huisarts. Morgen heb ik een afspraak. Maar welke vorm van anticonceptie ik een kans wil geven? Ik weet het nog niet...

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Invloed van hormonen op eds
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2015, 22:47 »
Tja ik blijf hoop houden

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal