Littekens
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Littekens  (gelezen 9038 keer)

Offline Orphée

  • Newbie
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Littekens
« Gepost op: 17 juli 2014, 22:16 »
ik vind niet echt een topic waar het al in voor komt. Alst hier niet hoort  verplaats het dan maar.

Ik ben twee keer geopereerd via het zelfde litteken.  Eerste maal sectio en twee jaar later voor mijn rug hebben ze het zelfde litteken gebruikt omdat ze via de buik gingen.
Nu heb ik echt een heel groot litteken onderaan mijjn buik, zeker 25 cm. En een nieuwe van 15 cm aan mijn bekken.
Na de bevalling raadde de gynaecoloog aan om veel te smeren om het litteken mooier te laten herstellen. Na 3 maand heb ik een litteken breukje gehad.  De derde dag dat ik terug aan het werk was door te heffen.
Na de laatste operatie raadde de othopedisch chirurg aan om niet te smeren omdat dat het littekenweefsel zwakker maakt. En heb ik dat dus niet gedaan. Maar het litteken is echt lelijk naar mijn gevoel. Ik ben nu 11 maanden geopereerd en vroeg me af of jullie ervaring hebben met producten ofzo die littekens mooier kunnen maken. Of is het gewoon beter om niet te smeren?

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2014, 22:19 »
Ik heb geen ervaring met het zwakker worden van littekens, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Bio Oil. Ik weet echter niet hoe dat werkt en of dat ook littekens zwakker kan maken. Als dat het geval is zou ik het toch niet doen omdat je anders straks verder van huis bent

Offline Orphée

  • Newbie
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2014, 22:21 »
Ik weet eigenlijk niet of het nu na een jaar nog steeds zoveel zwakker kan worden dat het dan een littekenbreuk kan veroorzaken.
Misschien moet ik dat toch maar eerst eens aan de dokter vragen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2014, 10:24 »
Ik kreeg siliconen pleisters van het zkh omdat ik verklevingen had. Litteken is wel beter geworden maar blijft niet zoals het hoort.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2014, 23:56 »
Ik heb een paar jaar geleden op internet gezocht naar bewijs van dat litteken crèmes werken. Ik heb dat niet gevonden. Wel vond ik een onderzoek onder mensen met brandwonden, bij wie de helft litteken crème op de huid smeerde en de helft niet. Er bleek geen verschil te zijn tussen de littekens.

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2014, 15:42 »
Het ligt misschien ook het soort litteken. Maar ik heb bij meerdere littekens, zowel nieuw als een paar jaar oud, dat ze minder zichtbaar werden na smeren met bio-oil. Maar misschien is het ook heel erg afhankelijk van hoe je huid werkt.

@Ophée; ik zou het wel eerst overleggen met de dokter ja. Je kunt beter zeker weten of je zonder problemen er iets op kunt smeren dan dat je er straks te laat achterkwam dat het geen goed plan was

Offline Orphée

  • Newbie
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2014, 20:06 »
Ik moet 26 augustus op controle,  zal wachten met smeren en dan vragen.
Bedankt voor alle tips.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2014, 23:28 »
Maar ik heb bij meerdere littekens, zowel nieuw als een paar jaar oud, dat ze minder zichtbaar werden na smeren met bio-oil.
Misschien flauw, maar ik ben dan gelijk benieuwd of je zeker denkt te weten dat het minder zichtbaar worden kwam door de olie. Mijn littekens zijn namelijk ook na verloop van tijd minder zichtbaar geworden (zonder olie).

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2014, 13:35 »
Ik ben het litteken van mijn blinde darm operatie pas na 5 jaar in gaan smeren. Hij was in die 5 jaar al wel minder zichtbaar geworden natuurlijk, maar dat proces stond al een tijdje stil. Na het smeren met die olie is hij nog minder zichtbaar geworden. Dus ik heb wel het idee dat de olie geholpen heeft

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2014, 22:40 »
Ik heb een litteken op mijn hand/pols, dit kwam door een ongelukje met glas. Dat is nu ongeveer twee jaar geleden gebeurt. Sinds kort heb ik vaak soort pijn scheuten in de vorm van jeuk. Dus alsof het zo erg jeukt dat het pijn doet. Dit zit precies op het litteken.. Wat kan ik hiermee?

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2014, 23:05 »
Even je fysio laten voelen of er geen verklevingen zijn? En misschien smeren met calendulan zalf.

Offline Orphée

  • Newbie
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2014, 19:30 »
Ik heb dus ook echt vaak 'pijn' in mijn littekens.  Ik weet ni wat het juist is. Soms denk ik dat da nog wat de genezing is. Al weet ik niet hoelang dat blijft duren.

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2014, 10:58 »
Ik heb ook littekens die pijn doen maar als 10 jaar oud zijn, dus ik vraag me af of het genezing is

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2014, 22:25 »
Het is bij mij ook pas laat begonnen, heb niet het idee dat het van de genezing komt

Offline Kruips

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Littekens
« Reactie #14 Gepost op: 2 september 2015, 18:18 »
Hier ook nare littekens, twee keer laten snijden, beide hyperplastisch, dun en breed. Na jaren kleuren ze hier mee, maar blijven gevoelig en erg dun. Ik smeer eens in de zoveel tijd zwangerschapscreme tegen striae op herstellende wondjes na advies van de dermatoloog. Hierdoor lijkt het bij mij sneller te genezen.
Open scheuren van een gehecht stukje ken ik ook en geneest des te lastiger, gaan zo een paar maanden overheen. Daarvoor heb ik geen tips helaas.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal