Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet  (gelezen 5160 keer)

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Gepost op: 14 april 2014, 20:33 »
Door een vraag van mn dochter heb ik besloten dit topic te maken.

Haar vraag was..... Mama ik wil graag op Twirlen (combinatie van majorette en turngrondoefeningen) mag dat.......

Nu vraag ik me dus af of dat wel een verstandige sport is voor een meisje met eds3 met ontzettend hypermobiele handjes en hypermobiele polsjes........

Adviezen zijn welkom.....

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2014, 23:26 »
Misschien instructies geven aan de trainer dat ze niet door mag rekken of zo?

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2014, 23:37 »
Oeff lastig ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de klachten van de persoon. Maar ik kan me voorstellen dat als ze problemen met haar handen heeft, dat met een baton zwaaien niet echt bevorderlijk is.

Als ze het echt heel graag wil zou je een proefles kunnen aanvragen en overleggen met de instructrice of het wat zou kunnen zijn.

Verder zou ik niet echt sporten weten waarvan ik zeg doen omdat het zo verschillend is bij iedereen.

Wat ik wel weet is dat turnen voor mij vast niet goed is geweest achteraf maar dat ik wel heel blij ben dat ik het heb gedaan.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2014, 09:24 »
Ze heeft al last van haar polsen.  Daarom vraag ik me af of twirlen op termijn schadelijk zal zijn voor haar...... Ik begrijp wat je zegt Raissa want dat is dus precies de reden dat ze turnt hoewel de reva arts het geen goede keuze vond. Ze wilde het zo graag en heeft er zo veel plezier in. De combi van "turnen" met baton lijkt haar echt helemaal geweldig maar ik ga er nog maar even over denken en toch ook eens vragen wat haar fysio er van vind.....

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2014, 15:56 »
Ik had op jonge leeftijd ook al veel last van veel gewrichten (ik ben gediagnosticeerd toen ik 5 was) en mijn ouders hebben mij alles zelf uit laten proberen/ervaren. Toen het niet ging merkte ik dat vanzelf en dat is dan even heel vervelend, maar ik had het vervelender gevonden als ik dingen niet zou mogen doen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2014, 17:11 »
Ik kan me voorstellen dat het fysiek niet handig is, maar je het haar niet graag wilt ontzeggen.
Aan de andere kant: na een paar jaar alsnog op moeten zeggen kan ook heel veel frustratie opleveren. Ik heb 8 jaar celloles gevolgd, kan dat nu nog maar heel beperkt gebruiken door m'n schouders. Die jaren heb ik met veel plezier gespeeld en ik heb er geen spijt van. Maar als ik het vooraf had geweten, had ik gezocht naar een instrument dat ook leuk was, misschien iets minder, maar ik nu nog kon spelen.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2014, 18:03 »
Luna zegt ook wel verstandige dingen.
Ik heb geturnd, en dat heeft ook meer schade toegericht aan mijn lijf denk ik. ik vind het nog steeds af en toe lastig. Als ik en grasveld zie heb ik zin om flikflakken te doen, dat deed ik vroeger altijd :-)
Maar ben blij dat ik het gedaan heb, ik heb liever een paar jaar met passie kunnen sporten dan dat ik langer had kunnen doorgaan bij een andere sport, die ik ook minder leuk vindt.

En inderdaad, bij turnen en twirlen zien ze lenigheid meer als voordelen, maar daardoor kunnen ze het juist lastiger vinden om als trainster op te letten dat ze niet té lenig worden. Maar als je even met de trainer praat om uit te leggen wat de gevolgen zijn (al hoef je die slechts te laten zien aan je hulpmiddelen), denk ik wel dat ze er goed op kunnen letten. Ik doe aan yoga, en merk hoe je op goede manieren toch lenig kunt zijn. Hoewel het bij turnen juist niet altijd op een goede manier ging (ik zat ook niet bij een goede vereniging).
Dus de dingen die er gebeuren qua lenigheid, moeten ook goed gebeuren. Dan denk ik dat je haar niet heel veel schade zou aandoen. Maar als ze te veel pijntjes en blessures krijgt kun je ook altijd nog stoppen. Niet jaren doorgaan zoals wel vaak gebeurd

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Welke sporten zijn "verstandig" en welke niet
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2014, 19:25 »
Mijn voorgangsters hebben al mooi dingen gezegd. Ik denk dat t vooral proberen is. Wij kunnen wel zeggen dat iets niet verstandig is, maar bij twirlen gaat t er ook om goede coordinatie en kracjpht in handen en polsen..en rest vh lijf te krijgen. Het is niet per difinitie slecht. Dat geldt voor alles een beetje. Het is proberen. Zodra ze last krijgt, is het vrog genoeg om misschien te stoppen. Ik zou net als annemarieke t ook niet leuk vinden als ik overal tegen werd beschermd....

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal