Wonen met een beperking
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Wonen met een beperking  (gelezen 6133 keer)

Offline biancavanthul

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 47
  • carpe diem
    • Bekijk profiel
Wonen met een beperking
« Gepost op: 26 november 2013, 21:14 »
Zelf ben ik hier niet mee eens

Zoals velen van jullie weten woon ik helaas (nog) wel in een verpleeghuis voor jongeren maar een hele verkeerde doelgroep nl mensen met een niet aangeboren hersenletsel.

Maar ik kan jullie uit ervaring vertellen dat bet wonen in een verpleeghuis niet rozengeur en maneschijn is. Het is soms een crime! En ze staan oik niet binnen 10 minuten bij je bed. Ik ben nu driftig opzoek naar passende woonruimte met persoonlijke zorg en huishoudelijke hulp! Ten eerste omdat ik hier niet hoor vandaar mijn stelling ten tweede omdat ik ndichter bij mijn ouders vrienden en familie wil wonen. Alleen ik ben geen type om alleen te wonen (ben single) en heb meerdere terugvallen per jaar waardoor ik grotendeels lig.

Weet iemand van jullie goede instanties in de nw veluwe hoek (nunspeet tot Zwolle) waar je redelijk zelfstandig kan wonen met 24/7 hulp?
Ik ben bezig met siza en interaktcontour in epe en ik geloof dat ik de papieren voor fokus toch ga opsturen alleen lijkt me dat veel gerevel qua pgb huursubsidie ed.

Wie heeft daar ervaring mee qua kosten (ik heb een minimale wao uitkerring ong €900,-pm)
Daar moet heel veel vanaf als ik via een of meerdere van jullie te weten kan komen wat je xelf moet betalen en wat voor subsidie je kunt krijgen en hoe je het verder financieel doet dit mag uiteraard in een pm

Ik heb gelukkig nu niet zoveel zorg meer nodig waarvoir ik in een verpleeghuis zou moeten blijven wonen. Ik doe bijna alles zelf behalve de adl douchen enz
Liefs Bianca

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2013, 09:34 »
Tja het is een beetje moeilijk om helemaal zelfstandig te wonen EN 24/7 hulp te hebben, als fokus wonen je teveel geregel lijkt. Alle wonen is veel regelen, dat is helaas gewoon de realiteit. Heb je misschien iemand waarmee je dit soort dingen samen kunt regelen? Als je het zelf teveel gedoe vind, kun je misschien je ouders vragen om te helpen met dit soort regeldingen. Ik weet naast fokus wonen, of in een woongroep (maar dan zit je weer niet op je plek omdat dit soort groepen vaak zwaar gehandicapte mensen bevat) echt verder geen woning waar je 24/7 hulp krijgt.

Dat in een verpleeghuis ook de zorg niet binnen 10 minuten bij je is, is niet helemaal raar. Jij hebt hulp nodig, de rest daar ook. En over het algemeen is er niet echt voldoende personeel om bij iedereen binnen 10 minuten te zijn (ik ben verzorgende geweest oa bij dementerende ouderen en bij jongeren met een nah (niet aangeboren hersenafwijking) dus ik weet ongeveer hoe beroerd het gesteld is met personeel op de werkvloer..want dat is er in de jaren niet beter op geworden).
Maar dat is ook niet bij fokus wonen, dat is gewoon nergens, dat iemand binnen 10 minuten er geheel voor je is. Dat is bijna niet haalbaar gewoon in de zorgsector. Jammer is het wel, want ik snap heel goed dat je niet eindeloos op hulp wilt wachten.

En je hebt een wao van 900,- p/m. Dat is vrij laag...je bent single, dus hoort dat niet aangevuld te worden tot het wettelijk minimumloon? (of is dat 900? ik heb me daar eerlijk waar niet in verdiept, maar ik zou dat weinig vinden). Je kunt ook met toeslagen nog wat doen, waardoor je inkomen wat hoger kan worden.

Ik hoop dat je snel een geschikte woonplek vind.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2013, 15:02 »
Voor focus hoef je je alleen in te schrijven dan belt zo vrouwtje op voor een intake. de indicatie word pas aangevraagd als je daar woont. en is geen pgb. wel heb je 24 uur zorg en 7 dagen per week.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2013, 18:21 »

En je hebt een wao van 900,- p/m. Dat is vrij laag...je bent single, dus hoort dat niet aangevuld te worden tot het wettelijk minimumloon? (of is dat 900? ik heb me daar eerlijk waar niet in verdiept, maar ik zou dat weinig vinden). Je kunt ook met toeslagen nog wat doen, waardoor je inkomen wat hoger kan worden.

Ik hoop dat je snel een geschikte woonplek vind.

Het is boven de bijstandsnorm.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2013, 10:46 »
Jeetje zeg...das dan ook balen. 900.- is echt niet superveel...

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2013, 11:50 »
Hier mag verder geadviseerd worden mbt wonen

Offline biancavanthul

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 47
  • carpe diem
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2014, 21:08 »
Ik kan jullie met vreugde mededelen dat ik eind deze maand het verpleeghuis ga verlaten voor wonen met zorg en evt begeleiding als dat nodig mocht zijn!
Ik ga naar Epe wonen.

Mijn vraag is nu: hebben jullie tips die ik evt nodig kan hebben bij het aanschaffen van nieuwe meubelen zoals een linnenkasten, dressoir, salontafels, stoelen deurbel,koelkastje (tafel model) handdoeken, baddoeken enz?

Alle tips zijn van harte welkom
Liefs Bianca

Offline Be happy

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2014, 21:14 »
Wat super goed nieuws. De enige tip die ik je kan geven is zoek alles zelf rustig uit. Zelf heb ik het ook stap voor stap gedaan dan kon ik de ruimte goed aanvoelen en wist ik zeker dat de meubels de maten hadden die ik handig vond bij ons thuis. Wij wonen hier nu 2 en half jaar en vandaag het vloerkleed gekregen nu de prullaria nog maar heb nu wel alles zoals ik dat wil. En nergens spijt van. Neem de tijd.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2014, 21:28 »
Ik heb 1 tip: IKEA

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2014, 21:20 »
Ik heb een tip m.b.t. linnenkasten: neem kasten met schuifdeuren in plaats van draaideuren. Dat scheelt een hoop ruimte die je vrij moet houden in de kamer en een hoop gemanoeuvreer met je rolstoel!

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2014, 12:33 »
Ik heb een tip m.b.t. linnenkasten: neem kasten met schuifdeuren in plaats van draaideuren. Dat scheelt een hoop ruimte die je vrij moet houden in de kamer en een hoop gemanoeuvreer met je rolstoel!

Eens, wij hebben ook kasten met schuifdeuren. :D Ik had er zelf niet eens aan gedacht om het hier als tip te vermelden, zo vanzelfsprekend is het intussen eigenlijk. Goed dat je het hier neerzet.

Offline biancavanthul

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 47
  • carpe diem
    • Bekijk profiel
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2014, 13:04 »
Dank jullie wel voor de tips die ik tot nu toe heb gekregen!
Mocht jullie nog iets te binnen schieten tips blijven welkom! ;)
Liefs Bianca

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Wonen met een beperking
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2014, 20:03 »
Fijn zeg een eigen nieuwe stekkie!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal