Kreatinine waarde in het bloed
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Kreatinine waarde in het bloed  (gelezen 5301 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Kreatinine waarde in het bloed
« Gepost op: 21 februari 2013, 13:23 »
Hej allemaal,

Ik vroeg mij af of er hier iemand op het forum is die me kan helpen met het interpreteren van kreatinine waardes.
In november is bloed bij mij afgenomen en toen was de waarde 58. Een waarde tussen de 50 en 100 is normaal voor een vrouw volgens deze site: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=188
Nu werd ik eind januari ziek en belande in het ziekenhuis met uitdrogingsverschijnselen bij de griep. Daar werd de kreatinine ook geprikt om te kijken hoe uitgedroogd ik was. Bij uitdroging word een hogere waarde verwacht omdat de nieren het dan niet kunnen uitscheiden. Echter, mijn waarde was 44. Lager dan de normaalwaarden dus. Nu werd er toen gezegd door de internist dat de lage waarde kwam door mijn postuur. En dat de waarde voor mijn doen waarschijnlijk alsnog verhoogd was. Omdat verder alle tekenen van uitdroging aanwezig waren ben ik daar ook voor behandeld (en heeft het zo'n 5 liter aan vocht geduurd voordat ik weer normaal ging plassen).

Nu begrijp ik het zo. Kreatinine is een stof wat ontstaat bij de afbraak van kreatine in spieren. Deze stof heeft een spier nodig om energie te produceren. Dus bij veel spiermassa ontstaat er veel kreatinine. Bij weinig spiermassa is er weinig kreatinine.

Omdat ik dus uitgedroogd was en mijn "echte" waarde dus waarschijnlijk nóg lager ligt dat 44 op dit moment, vraag ik mij af of dat een substantieel verschil is met de meting van november. Is mijn spiermassa dan zoveel minder geworden in die tijd? Kan dat komen doordat ik al een paar dagen ziek was? Of is er misschien een andere verklaring?

Ik vraag me dit af omdat gister bij de fysio werd opgemerkt dat ik wel erg weinig spiermassa heb. Vervolgens gingen we mijn rompbalans trainen, waar ik meer moeite mee had dan ik had verwacht! Daarna was ik zeer vermoeid en moest ik nog E-hockeyen. Waarschijnlijk is dit allemaal te zwaar geweest want ik kreeg een "lage spierspanning aanval". Ik was een complete lappen pop. J heeft me moeten tillen, uitkleden en in bed leggen alsof ik ernstige spierzwakte had. Ik kon mijn hoofd niet meer omhoog houden en mijn ledematen nog geen centimeter optillen. Ondertussen is het weer redelijk bijgetrokken gelukkig. Maar goed, ik vraag me dus af of de kreatinine een aanwijzing is dat mijn spiermassa zodanig is verminderd dat ik nu ineens problemen krijg met een paar simpele oefeningen.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Kreatinine waarde in het bloed
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2013, 16:10 »
Alles wat ik weet is dat het bij mij idd ook wel eens is getest. Dat was idd om mijn spiermassa te bepalen. Vreemd genoeg was die waarde bij mij dus normaal, niet echt wat je zou verwachten.
Collective madness is called sanity

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kreatinine waarde in het bloed
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2013, 23:28 »
Hmm, ik durf hier niks over te zeggen maar vind t wel interessant. Je hebt sinds kort een elro waar je veel meer ondersteund in zit toch? Het lijkt mij logisch dat je dan minder spiermassa krijgt.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Kreatinine waarde in het bloed
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2013, 08:52 »
Bij mij is er vorige week kreatine geprikt.. Zal eens specifiek vragen naar die uitslag donderdag

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal