Altijd als ik iets met veel jaartallen moest leren, maakte ik het visueel voor mijzelf. Ik pakte altijd een groot stuk papier en wat (kleur)potloden en maakte dan een getallenlijn. Doordat ik dan voor mij zag in welke volgorde alles achter elkaar kwam, kon ik dan vaak maniertjes bedenken om het te onthouden. Bijvoorbeeld dat ik wist dat "B" na "A" kwam en "H" na "G". Wanneer ik dan wel wist wat G was, kon ik dan vaak daaruit afleiden wat dan H was. Meestal begon ik dan ook eerst met bijvoorbeeld 3 getallen op de lijn, wanneer ik die kon onthouden, zette ik de volgende 3 op de lijn erbij en zo verder tot ze er allemaal op stonden. Wanneer ik alles in 1x probeerde te leren, lukte het mij niet en gooide ik ook alles door de war!
Met mijn laatste herkansing had ik een aantal begrippen die hoorden bij verschillende fases. In het begin kon ik ze ook absoluut niet onthouden. Ik heb ze toen onder elkaar geschreven en uiteindelijk kon ik een handigheidje vinden.
Voorbeeld van afgelopen x:
Fase 1: creativiteit - leiderschapscrisis
Fase 2: leiding geven - autonomiecrisis
Fase 3: delegeren - beheerscrisis
Fase 4: coördineren - bureaucratiecrisis
Fase 5: samenwerken
Fase 1 en 5 kon ik telkens wel onthouden. Voor de andere fases heb ik uiteindelijk bedacht:
Linker kolom gaan de overige 3 in alfabetische volgorde van Z-A. Eerst Leiding geven, dan Delegeren en dan Coördineren (L-D-C). Bij de rechterkolom is het andersom (van A-Z). Eerst Autonomiecrisis, dan BEheerscrisis, dan BUreaucratiecrisis (A-BE-BU). Wanneer ik dan bijvoorbeeld een vraag kreeg: wat komt er na de autonomiecrisis, zette ik dat rijtje even onder elkaar en wist ik dat het "delegeren" moest zijn.
De begrippen Micro, Meso en Macro gooide ik ook altijd door elkaar, terwijl die gedurende de hele opleiding naar voren kwamen. Uiteindelijk bedacht ik me: Micro is van microscoop en dus heel klein en Macro is van de GROOThandel. En Meso valt daar tussen in.
Het heeft mij altijd wel wat tijd gekost om die handigheidjes te vinden, maar uiteindelijk heeft het me wel weer tijd bespaart met leren, omdat ik dankzij de handigheidjes wel de belangrijke dingen kon onthouden
Maar vooral het visueel maken van jaartallen op een getallenlijn heeft mij altijd heel erg geholpen!