Blaasklachten
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Blaasklachten  (gelezen 94451 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #165 Gepost op: 21 mei 2013, 13:48 »
Omdat ik snachts 1 liter voeding krijg en niet direct na het wakker aandrang voel heb ik de afgelopen dagen een paar keer gemeten hoe veel ik plas. Zolang ik blijf liggen kan het soms uren duren voordat ik aandrang krijg.
Ik heb 2 ochtenden gemeten. De ene ochtend was 650 ml en de andere 850 ml. Ik heb ook een keer overdag gemeten en dat was 600 ml. Maar ik weet zeker dat ik ook momenten heb dat ik al eerder aandrang krijg. De ene dag ga ik echt een stuk vaker naar de toilet dan de andere. Voor mn gevoel heeft dat toch te maken met mn rug oid.


Nu mn vraag: ik loop niet bij de uroloog. Wat vinden jullie dat ik moet doen? Ik heb gelezen dat 350-500ml normaal is. 650 leek me nog niet zo'n probleem, maar 850?

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #166 Gepost op: 21 mei 2013, 16:09 »
Ik heb zelf een keer onderzoek gehad bij de uroloog naar blaasinhoud; daar bleek dat mijn blaas heel groot is en ik heb ook heel laat pas aandrang.
Toen er een liter inzat had ik nog steeds geen aandrang, maar moesten ze stoppen omdat hun meetsysteem niet meer aankon... (Hadden ze nog niet zo vaak meegemaakt  ::)) Waarschijnlijk is m'n blaas dus nog een stuk groter en past er meer in dan een liter.
Is ook wel logisch met een rekbare blaas, dat er meer in past. Enige wat ik moet doen is zorgen dat ik overdag regelmatig naar het toilet ga (elke 3 uur), zodat m'n blaas niet nog groter wordt. Ik heb overigens ook een blaasverzakking, waarschijnlijk omdat 'ie dus vrij zwaar kan worden.

Maar bij mij hebben ze er verder niets mee gedaan. Enige wat ze aan grote blaasinhoud kunnen doen is operatie, maar dat is in uiterste gevallen en zeker bij EDS niet erg wenselijk natuurlijk. Neemt ook de oorzaak (rekbare blaas) niet weg en is dus maar tijdelijke oplossing. Zolang je dus verder geen ernstige klachten hebt, zou ik m'n energie anders besteden dan aan urologenbezoekjes. ;)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #167 Gepost op: 21 mei 2013, 18:23 »
850 lijkt me (een leek) erg veel. Misschien kun je een tijdje op de klok naar de wc gaan, kijken hoeveel je dan produceert?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Blaasklachten
« Reactie #168 Gepost op: 22 mei 2013, 05:53 »
850 is echt enorm veel. Marianne geeft een goede tip, al weet ik dat dat best een belasting voor je is om om de zoveel uur heen en weer te moeten naar de wc. Ik produceerde een periode 1 liter. Maar omdat ik geen spieren rond mijn blaas heb, heb ik pas aandrang als de urine tegen mijn bekkenbodemspier gaat drukken en ik druppels plas verlies. Ik ga nu om de 2 uur naar het toilet en krijg medicatie om de blaas mooi leeg te kunnen maken. Er blijft wel iets achter, maar dat schijnt acceptabel te zijn.
Het kan inderdaad te maken hebben met je rug, dat de prikkel om te plassen niet goed door wordt gegeven, maar het kan ook aan de blaas zelf liggen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #169 Gepost op: 22 mei 2013, 06:10 »
Ik zat nog te denken dat het misschien ook wel een idee is om een poosje bij te houden hoeveel vocht je binnen krijgt en hoeveel er weer uit je blaas komt. Dan heb je ook meer een idee of het legen wel gewoon goed gaat of dat dat ook een probleem is. Als dat laatste het geval is, zou ik wel overwegen eens langs een arts ermee te gaan.
En verder inderdaad gewoon op vaste tijdstippen gaan, dat schijnt één van de belangrijkste dingen te zijn!

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Blaasklachten
« Reactie #170 Gepost op: 22 mei 2013, 19:05 »
mensen met eds is een blaas vaan 500-600ml normaal ongeveer. je moet ieder geval voorkomen dat je er meer inhoud. Ik heb in de ochtend ook altijd erg veel in me blaas zitten. Ik voel het helemaal niet wanneer ik moet zeg maar en kan ook geen druk zetten. 

maar het is goed om een plasdagboek bij te houden. noteren hoe vaak je gaat en wat je plast. en wat je totaal drinkt eventueel. En dan met je huisarts overleggen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #171 Gepost op: 22 mei 2013, 19:13 »
Hoeft niet perse hoor, dat 500-600 ml normaal is. Ik heb juist een hele kleine blaas, rond de 250 stond ik echt op knappen. Het is nu iets beter, maar nog steeds niet heel veel. De arts zei dat door 'een slechte ophanging' (mini-verzakking) mijn blaas gewoon niet veel kan hebben. Hij had het wel vaker gezien bij eds.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Blaasklachten
« Reactie #172 Gepost op: 22 mei 2013, 19:54 »
maar met een slappe blaas is wel bekkend bij eds mensjes en dan kun je nu eenmaal veel in je blaas proppen volgens de uroloog.
maar ken er ook zat die om de 5 minuten naar de wc kunnen :P. Maar niet iedereen met eds hoeft meteen een slappe blaas te hebben kunnen ook andere factoren mee spelen.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Blaasklachten
« Reactie #173 Gepost op: 23 mei 2013, 11:04 »
het is ook voor iemand met EDS niet normaal om een grote (of kleine) blaasinhoud te hebben. Het kan zijn dat je blaas rekbaarder is dan gemiddeld, maar dan is het niet "normaal", maar vaker voorkomend.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #174 Gepost op: 23 mei 2013, 11:11 »
In ieder geval is het wel logisch dat het vaker voorkomt toch?
Maar goed, het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben; het is ook een risico om alles op de EDS af te schuiven terwijl het ook een andere (te verhelpen) oorzaak kan hebben die dan niet onderkend wordt.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Blaasklachten
« Reactie #175 Gepost op: 23 mei 2013, 11:17 »
Dat is zeker waar Leonoor. Ik denk dat je beter goed uit kunt laten zoeken of er misschien niet een andere verklaring voor is. Het is wel logisch dat het vaker voorkomt bij mensen met HMS/EDS, ik denk alleen dat men het niet moet gaan zien als "normaal".

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #176 Gepost op: 28 mei 2013, 23:58 »
nou goed, bijhouden hoeveel ik drink zal niet moeilijk zijn :P 2 liter sondevoeding elke dag, standaard. waarvan 1 liter snachts. ik maak me vooral zorgen om de reden. kijk mijn maag is al dusdanig uitgerekt dat hij niet meer functioneerd, mijn darmen zijn ook goed op weg en dus had ik wel verwacht dat mijn blaas ver kon rekken. dus dat is nog niet echt wat me het meeste zorgen baard. ik vind het vooral een naar idee dat dit toch echt een neurologiscyh symptoom is waar ik niet om heen kan. zeker nu mijn nek zo verslechterd (lang verhaal, zal morgen updaten op persoonlijk). Lig nu de hele dag in bed, zei twee uur geleden tegen mn vriend dat ik nog moest plassen vanavond omdat ik wat aandrang voelde. ik had natuurlijk direct moeten gaan, maar met mijn conditie en brain fog op het moment was ik het al snel weer vergeten. de voeding heeft in de tussentijd aangestaan en ik krijg nu pas weer aandrang.

wat ik wil zeggen, voor mn gevoel is dit probleem tweeledig. 1: door neurologische shit voel ik mijn blaas (en endeldarm) bij tijd en wijle niet. en 2: door de EDS rekt de blaas uit waardoor ik ook later aandrang krijg als ik wel mn blaas "voel". ik heb alleen geen zin in nog weer een arts, dus ik zal idd eens een plas dagboek bij gaan houden en het maandag aan de HA voorleggen (moest ik toch al heen).

Iig tnx voor de tips en adviezen.

Offline Danique van de Haar

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #177 Gepost op: 4 juni 2013, 19:22 »
Ik heb de laatste weken iets gehad waarvan ik denk dat het blaaskrampen zijn geweest. Eerst voelde ik helemaal niets en dan moest ik plotseling heel erg nodig naar het toilet tot het punt dat het pijnlijk was, echt racen en soms deed ik het dan nog in mijn broek. En als ik dan eenmaal zat kwam er niet eens zo veel uit... Erg irritant.

Vorige week heel veel problemen met uitplassen gehad, ik merk dat als ik wat langer blijf zitten dat er toch elke keer nog een beetje uit mijn blaas komt.

Ik doe nu mijn best om meer te drinken en vaker naar het toilet te gaan in de hoop dat het zichzelf oplost. Het lijkt gelukkig al een beetje te werken. Iemand nog tips?

ik zit op dit moment met precies hetzelfde probleem...soms moetikgewoon omhet kwartier naar de wc.. en komt er amper wat..  heb nu tochmaar voor vrijdag een afspraak bij me huisarts gemaakt..

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #178 Gepost op: 17 juli 2013, 09:44 »
Ik heb sinds enkele dagen blaasklachten en ik denk dat het komt door de amitriptyline. Ik voel het niet meer als mijn blaas vol is, dat signaal komt veel later dan normaal. Ook heb ik moeite met plassen, ik moet echt heel bewust proberen de boel te ontspannen. En ik heb al een paar keer gehad dat ik echt een mega hoeveelheid plaste, omdat ik niet door had dat mijn blaas al eerder vol zat. Nu ga ik 'voor de zekerheid' naar de wc, ook al krijg ik nog niet het signaal dat mijn blaas vol is. Ik wil mijn blaas namelijk niet gaan uitrekken.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie: stoppen met de amitriptyline? Heeft iemand ervaring met deze medicijnen? Wie weet is het wel een bijwerking die nog weg trekt...
Maandag zie ik mijn huisarts, dan zal ik het eens bespreken. Maar omdat je met EDS je blaas kunt uitlubberen als hij vol is en je niet naar de wc gaat, denk ik dat ik extra voorzichtig moet zijn. Of overdrijf ik daarmee?

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Blaasklachten
« Reactie #179 Gepost op: 17 juli 2013, 10:14 »
als ie gaat uitlubberen dan heb je wel kans dat je daar door slapte kweekt en ongewenst urine gaat verliezen.
en pas op dat je geen ontsteking gaat krijgen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal