Stelling #13:Mijn rolstoel beïnvloedt de eerste indruk die mensen van mij hebben
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Stelling #13:Mijn rolstoel beïnvloedt de eerste indruk die mensen van mij hebben  (gelezen 10952 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Ik denk dat het heel erg aan je instelling en uitstraling ligt. Als jij vol zelfvertrouwen daar zit en dat ook uitstraalt dan denk ik dat mensen sneller geneigd zijn om je normaal te behandelen. Ik heb eigenlijk alleen dat soort stomme reacties als ik moe ben en veel pijn heb. Dan straal ik namelijk niet meer dat zelfvertrouwen uit en dan zit ik er ook bij als een zoutzak. Geen wonder dat mensen dan denken dat ik best wel eens niet helemaal 100% zou kunnen zijn  :P

Ik blijf het wel irritant vinden als mensen het wisselgeld bijvoorbeeld aan degene die toevallig met mij mee is geven of mij negeren als ik "goedemiddag" zeg en dan vervolgens wel zelf "goedemiddag" tegen mijn vriendin, zusje, moeder of Jeroen bijvoorbeeld zeggen. Maar toch, dan denk ik dat als ik daar iets zelfverzekerder en vol energie had gestaan dat het dan toch weer anders was geweest. Al blijven er natuurlijk altijd mensen met vreselijke vooroordelen over gehandicapten, zie zullen nooit veranderen in hun reactie.

Dus de eerste indruk ligt maar voor een klein deel aan je rolstoel. Wat je uitstraalt heeft denk ik een veel grotere invloed.

Martinuzje

  • Gast
Oh hahahahaha dat heb ik nog nooit gehad gelukkig! ;D Dat lijkt me echt het toppunt van maf! Wildvreemde mensen die je ineens een aai over je wang of over de bol geven.... ;D

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Ik denk dat je daar wel een heel belangrijk punt hebt, Wendela.

Al weet ik wel dat ik het toen ik nog bij de slager werkte ook wel eens lastig vond. Als er iemand met rolstoel kwam mét een begeleider moet je toch veel bewuster naar 2 hoogtes kijken dan als het 2 lopende mensen zijn. Dus als je er niet aan gewend bent en als verkoper een beetje onzeker, maak je dan ook al snel stomme fouten. (Niet te nadrukkelijk kijken, ook niet negeren - maar gewoon normaal behandelen terwijl je je heel bewust bent van je eigen gedrag is dan best lastig :P.) Bij mensen op gelijke hoogte hoef je niet bewust te kiezen wie je aanspreekt, omdat je dan makkelijker tijdens een vraag naar allebei kijkt ongeveer.
Dus dan ligt het niet aan de persoon in de rolstoel, maar aan de onzekerheid van de verkoper.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
En dat is ook weer waar Corine! Het komt ook vaak door een samenloop van verschillende omstandigheden dat je van die rare dingen hebt. En ach, later kan ik er wel weer om lachen

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Ik denk dat dit erg afhankelijk is van je uitstraling. Ik heb doorgaans (tenzij ik erg moe ben of pijn heb, herken me in het verhaal van Wendela) een open en zelfverzekerde uitstraling. En daardoor zien de mensen de persoon in de rolstoel en niet alleen de rolstoel. Toen ik jaren geleden in de rolstoel kwam en nog de hele tijd geduwd werd, dachten de mensen veel vaker dat het tussen mijn oren niet goed zat. Zelf hoepelen lijkt blijkbaar te indiceren dat het tussen je oren wel oké zit. Dus wat dat betreft zit ik goed ;). Natuurlijk zijn er nog wel eens mensen die me niet voor vol aan zien, maar ik word niet meer aangesproken met dat typische toontje dat mensen gebruiken als ze tegen iemand met een zichtbare verstandelijke beperking praten.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Ik denk dat uitstraling inderdaad wel een verschil kan maken, maar ook daar zitten beperkingen aan. Toen ik nog in een handbewogen rolstoel zat werd ik vrijwel niet als een klein kind aangesproken en had bijna nooit last van ongepaste aanraking (schouderklopjes, hand op hoofd enzo). Geduwd worden maakt dat erger. Maar ik merk dat een elro heel erg met een mentale handicap wordt geassocieerd. Het is ook een groot en imponerend ding, sommige mensen zien ALLEEN maar de rolstoel. Denken dan ook dat ze me hebben zien rijden simpelweg omdat iemand in een elro langs reed enzo.

Ik denk dat een handbewogen actieve rolstoel minder invloed heeft op een eerste indruk dan een vegro vrachtwagen met duwer of een enorme elektrische rolstoel.
Collective madness is called sanity

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Dat merk ik ook, met elro reageren mensen anders op me dan met handbewogen rolstoel terwijl ik in m'n handbewogen rolstoel eigenlijk altijd geduwd wordt.
Maar je uitstraling maakt inderdaad ook een groot verschil, ik herken me ook in het moe en pijn verhaal.

Ik merk ook dat het verschil maakt waar je bent, op de universiteit wordt ik eigenlijk altijd normaal aangesproken terwijl dat in winkels soms heel anders is.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Toch denk ik dat als ik vol energie in een elro zou zitten ik als "voller" zou worden behandeld dan als ik extreem moe en met pijn in een handbewogen stoel zou zitten.

Maar ik ben het er mee eens dat het soort rolstoel en of je geduwd wordt effect heeft naast je uitstraling. Maar ik denk ook dat je uitstraling best een knauw kan krijgen door het duwen ook. Dubbele werking zeg maar.
Daarom laat ik mij ook weinig duwen, ik hou wel vaak de hand van mijn moeder of vriend vast. Zelfde effect (met een zere pols gratis erbij, dat wel), maar veel socialer en veel minder "gehandicapt".

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Misschien dat ik het daarom niet heb? Ik wordt nooit geduwd omdat ik e-motion heb en de mensen herkennen dat systeem over het algemeen toch niet als elektrische ondersteuining...

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Ik word wel vaker geduwd misschien komt t daardoor ofzo

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Ik ben het er wel mee eens. Ik vind het eigenlijk best logisch dat het de eerste indruk beïnvloed. Je zit immers niet voor niets in een rolstoel. Maar ik heb gelukkig nooit dat mensen op zo'n kinderlijke manier naar me praten. Pff gelukkig niet. Ik denk dat dat ook sneller bij een elro gebeurt idd. En het kan ook aan de "vooroordelen" van de persoon die je ontmoet zelf liggen. Ook al zit je er dan nog zo zelfverzekerd en open bij, als iemand een standaard beeld van elro=verstandelijk beperkt heeft, kan je er zelf niks aan doen.
Maar voor andere personen denk ik idd dat het ook scheelt wat je zelf uitstraalt.

Op mijn vorige opleiding zeiden mensen dat ze me helemaal niet als "gehandicapte" zagen omdat ik zo normaal en vrolijk over kwam. Maar mensen behandelen me toch anders als ze me nog niet kennen. Vaak met goede bedoelingen natuurlijk. Maar ik bedoel, dan wordt de eerste indruk dus wel beïnvloedt door de rolstoel.
Beetje wazig verhaal maar goed

Offline Be happy

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Binnenkort krijg ik ook een stoel en ben dus ook bang om als een kind behandelt te worden. Zou niet weten wat ik zou doen als iemand mij over de wang heen aait. Gelukkig lees ik ook positieve verhalen en dat het wel meevalt. We zullen het zien.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Je kunt een eerste indruk wel veranderen door gewoon te laten zien dat je niet gek bent. Ik maak heel vaak praatjes met mensen en die zien dan ook meteen in dat alles wel op een rijtje zit.
Het gebeurt wel vaak dat mensen mijn vriend aankijken of aanspreken maar dat ligt er ook aan dat je twee hoogtes hebt om naar tramlijnen ipv als je maast elkaar staat

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal