Openbaar vervoer en alternatieven
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Openbaar vervoer en alternatieven  (gelezen 21223 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Openbaar vervoer en alternatieven
« Gepost op: 3 mei 2011, 22:23 »
Hoe ga je met de trein of de bus als je niet ver kunt lopen, niet lang kunt staan, of een hulpmiddel mee moet nemen? Wanneer kom je in aanmerking voor taxivervoer en waar vraag je dat aan? Wat is Valys, en werkt dat een beetje? Wanneer kun je een OV-begeleiderskaart krijgen en wat heb je daar aan?

Een draadje over vervoer dus.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2011, 20:46 »
Nu hoop ik dat jullie daar veel over gaan vertellen! ;) hoef ik het niet zelf uit te zoeken tegen de tijd dat het zover is. :P

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2011, 21:22 »
Wat wil je allemaal weten? Ook info over reizen met een rolstoel etc?
Ik wil het wel even voor je samenvatten als je dat interessant vindt...
Kunnen we gelijk gebruiken voor de info pagina's
Collective madness is called sanity

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2011, 22:30 »
Ik wil altijd alles weten ;D Een samenvatting is zeer welkom!

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2011, 23:12 »
Haha ok hier gaan we dan! Dit is alleen wat ik zelf ervaren heb en te weten ben gekomen. Dat betekent dat vervoer van en naar studie en werk er niet in zit, dat heb ik dus nooit meegemaakt.

Reizen met het openbaar vervoer:


OV-begeleiderskaart
Als je een begeleider nodig hebt bij het reizen, bijvoorbeeld om een rolstoel te duwen, deuren te openen, busplank neerklappen, dingen voor je op te rapen of bijvoorbeeld de trein stoppen op het moment dat jij er niet uit gehaald bent op het juiste station uit gehaald bent, kan je een ov-begeleiderskaart krijgen. Met deze kaart reist je begeleider GRATIS mee. Je begeleider moet wel de hele reis bij je blijven en zelf heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Deze kaart is in principe voor AL het openbaar vervoer geldig.
Voor de aanvraag moet je bij de ns zijn. Je kunt telefonisch de formulieren aanvragen en er is verder weinig documentatie nodig om deze kaart te krijgen. Over het algemeen word je ook niet gekeurd hiervoor.

Reizen met de bus:
Als je moeilijk ter been bent zijn er in de bus verschillende voorzieningen aanwezig. Een daarvan is het 'bukken' van de bus waardoor het opstapje minder hoog is. Buschauffeurs moeten dit zelf inschakelen, het gebeurt niet automatisch bij haltes. Ook niet alle bussen zijn met dit systeem uitgerust. Als het zichtbaar is dat je moeilijk loopt wil de chauffeur de bus nog wel eens wat dichter bij de stoeprand zetten of netjes voor je neus stoppen. Reken hier niet op, er zitten een stelletje sjacherijnen tussen.
Als je gebruik maakt van een hulpmiddel als een loopfiets of rolstoel zit er in vrijwel alle bussen (er zijn nog zeldzame gevallen zonder) bij de achteringang een plank die uitgeklapt kan worden tot opritje. De buschauffeur heeft een haak waarmee hij hem makkelijk uit kan klappen, maar ze zijn niet altijd zo aardig om voor je uit te stappen en te helpen. Veolia heeft elektrisch uitschuifbare planken maar deze schijnen vaak kapot te zijn en elektrische rolstoelen mogen officieel niet mee (buschauffeurs doen er meestal niet moeilijk over).
Verder is er natuurlijk de rolstoelplek, deze kan je met rolstoel gebruiken maar natuurlijk ook als je je benen gestrekt moet houden. Wees niet bang om mensen te vragen voor je op te staan. Een bus heeft altijd invalide plaatsen, die zijn voor jou bedoeld.

Reizen met de trein:
Op de meeste stations zijn liften aanwezig, dit is na te zoeken op ns.nl (zoek op voorzieningen). Hier kan je ook kijken of er op een bepaald station assistentieverlening aanwezig is. Assistentieverlening is een dienst van de ns waar mensen met een handicap persoonlijke begeleiding krijgen bij het in en uit stappen, meestal met een brug. Dit is een gratis dienst en je hoeft er niet voor aangemeld te zijn. Als je hiervan gebruik wilt maken kan je bellen naar het nummer van bureau assistentieverlening gehandicapten (zie website ns). Let wel op dat je een reis tenminste 3 uur van te voren aan moet melden.
Je kunt ook online reizen boeken (zie ook weer de website van de ns).
Let wel op dat je het nummer van bureau assistentieverlening in je mobieltje zet en dat je mobieltje goed geladen is als je op reis gaat want het wil wel eens mis gaan. Als er een vertraging of wijziging in de reis optreedt wordt hier namelijk niet op in gespeeld. Ook zijn er stations waar geen ns personeel aanwezig is. Hier moet de connexxion je uit de trein komen halen, die komen soms niet opdagen. Ook kunnen reizen gecombineerd worden met bijvoorbeeld regiotaxi en valys, deze zijn dan verantwoordelijk voor het uitstappen. Zorg dus dat je kunt bellen op het moment dat het mis gaat.
Als je zelfstandig de trein echt niet uit kunt komen, neem dan altijd iemand met je mee.
Hoe het zit met loopfietsen en aangepaste fietsen weet ik niet precies, maar het zou best kunnen dat hier niet extra voor betaald hoeft te worden.

Regiotaxi:
De regiotaxi is een door de gemeente verstrekte voorziening die bedoeld is voor recreatief gebruik binnen 6 zones van de woonplaats. Dit is een soort gecombineerde taxivoorziening waarbij er meestal meerdere opdrachten gecombineerd worden. Hierdoor kan de reistijd nogal oplopen. Ook heeft deze dienst de reputatie onbetrouwbaar te zijn.
De regiotaxi indicatie gaat via de gemeente (wmo om precies te zijn) en is inkomensafhankelijk. Indien er tot toewijzing besloten wordt kan je tot een bepaald aantal zones per jaar goedkoop reizen (je betaalt 50 cent per zone). Je mag altijd een hulpmiddel meenemen en je begeleider mag gratis mee.
Indien je over je zonelimiet heen gaat geldt er een hoger tarief.
Sommige gemeentes staan toe dat ook niet-geindiceerden van de regiotaxi gebruikmaken. Dan betaal je gewoon het hoge tarief (nog steeds goedkoper dan een taxi). Wel is het vaak zo dat als je in het bezit bent van een ov-begeleiderskaart dat je begeleider alsnog gratis mee mag.

Valys:
De valys is vergelijkbaar met de regiotaxi, maar is bedoeld voor recreatief vervoer meer dan 6 zones van de woonplaats (dus als je in Den Haag woont en in Beverwijk een halve zone moet reizen mag je daar valys voor gebruiken). Valys is een landelijke organisatie en aanvraagformulieren kunnen via de website opgevraagd worden. Ook hiervoor is de indicatiestelling niet heel streng. Een ov-begeleiderskaart, toekenning van vervoersvoorziening door de gemeente (o.a. regiotaxi, aangepaste fiets) of rolstoeltoekenning van de wmo is voldoende. Er zijn nog meer opties maar die ken ik niet.
Normale toekenning betekent een kilometerbudget van 750 kilometer per jaar waar het lage tarief voor geldt. Een verhoging kan aangevraagd worden als je aantoonbaar geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, de criteria zijn best wel streng. Ook is het mogelijk om een combinatieverbod te krijgen, je reizen mogen dan niet met andere klanten gecombineerd worden.
Bij de valys mag je twee mensen gratis meenemen, ook mag je twee hulpmiddelen meenemen (bijvoorbeeld een rolstoel en een sportrolstoel) en twee tassen. Helaas heeft ook de valys de reputatie onbetrouwbaar te zijn. Vaak te laat en soms komen ze helemaal niet opdagen.

Zowel Valys als Regiotaxi hebben de mogelijkheid van een aankomsttijdgarantie. Dit kan alleen gebruikt worden voor bruiloften, begrafenissen en ziekenhuisafspraken al zijn deze voorzieningen daar eigenlijk niet voor bedoeld. Hiervoor moet wel vroeger van tevoren voor gereserveerd worden. (normale reservatie tijd is minimaal 1 uur van tevoren, in dit geval 2 uur als ik het me goed herinner)

Medisch vervoer:
Als je niet met het openbaar vervoer kunt is er de mogelijkheid je verzekeraar een taxi voor je te laten betalen. Je kunt achteraf declareren maar het verstandigste is om vooraf een machtiging aan te vragen. Meestal is hier een afsprakenkaart voor nodig, of een brief waarin de afspraak bevestigd wordt. In sommige gevallen wil de verzekeraar een handtekening van de arts zien. Voor deze voorziening geldt een eigen risico van 90 euro per jaar. Het is ook geoorloofd reiskosten gemaakt met openbaar vervoer te declareren. Als je dus boven de 90 euro per jaar uitkomt is dit dus zeker verstandig. Ook als je op een zeker punt in het jaar met de taxi moet kan het enorm schelen in je eigen risico als je eerdere reizen al gedeclareerd hebt.

Dat is alles wat ik nu even kan bedenken. Iemand nog aanvullingen/correcties?

Ik weet in ieder geval dat reiskosten naar en van het uwv vergoed worden, in sommige gevallen zelfs taxikosten. Ook is het mogelijk via het uwv een vervoersvoorziening van en naar werk en studie te krijgen. Dit kan zijn in de vorm van aanpassingen aan een auto en kilometer vergoeding of bijvoorbeeld een taxivergoeding. Ik weet hier het fijne niet van.
Collective madness is called sanity

Offline fem fatale

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2011, 23:36 »
Even snel:

Voor regionaal vervoer moet je bij je eigen gemeente zijn, meestal bij een WMO-loket. Dit is alleen voor vervoer binnen de regio (die 6 zones dus), en alleen voor sociaal vervoer, dus niet medisch, niet werk, niet school, geen sport en niet ver weg.

Bovenregionaal vervoer, ook weer alleen sociaal, wordt door de overheid gedaan, in de vorm van Valys.

Medisch vervoer gaat via de verzekering.

Sportvervoer gaat via de Nebas NG, dit is handig omdat als je een toernooi hebt je met je valyskilometers natuurlijk niet uitkomt, en omdat sportvervoer in principe niet gecombineerd mag worden (dit gebeurt uiteraard toch), kun je het ook gebruiken van en naar de trainingen, met regiotaxi loop je het risico de hele training te missen, of er 3 uur vantevoren te zijn.

Voor professioneel vervoer, dus school of werk, is het UWV verantwoordelijk. Het UWV kan in principe vanalles beslissen, dus taxi, auto, rijbewijs, en vast nog meer dingen, maar probeert het goedkoopste adequate hulpmiddel te doen. Hierbij kijken ze wel redelijk korte termijn, waardoor er een voorkeur is voor taxi. Je betaalt wel een eigen bijdrage, maar de meerkosten die jij maakt omdat jij gehandicapt bent (normaal gesproken zou ik naar mijn werk fietsen, dat kost weinig, een extra boterham en de afschrijven en onderhoud van de fiets, of met het OV, dat kost 1 euro, maar ik moet met de taxi, omdat fiets en OV geen optie zijn, en dat kost 10 euro. Ik krijg een vergoeding voor 9,50 ongeveer).

Als je gebruik wilt maken van regulier vervoer, dus OV, dan is de verdeling ongeveer hetzelfde, al komen de bedrijven er dan nog bij. Dus wil jij de bushalte waar jij gebruik van zou maken mits het zou kunnen rolstoeltoegankelijk hebben, moet je bij de gemeente zijn (kans is klein dat ze er iets mee doen, maar hee, je staat wel bij het juiste loket), maar als je je afvraagt waarom de buschauffeur je nooit helpt moet je bij het vervoersbedrijf zijn (heel inzichtelijk, ik weet nu dat het GVB als beleid heeft dat ze rolstoelen in principe niet assisteren, tenzij er een conducteur in de tram zit. Dat heb ik al 1 hele keer meegemaakt, en toen wist de conducteur niet hoe ze de plank moest uitvouwen - met een sleutel van het slot en vouwen - en ben ik alsnog geholpen door andere passagiers). Maar stations en treinen zijn volgens mij allebei van de NS.

De informatie op de site van de NS reisassistentie is niet altijd volledig, zo is er op station Zaandam weliswaar assistentie mogelijk, maar helaas is er door een verbouwing geen lift, dus je kan de trein wel uit, maar het station verlaten wordt erg moeilijk, via bouwsteigers (nog wel mogelijk), het station betreden is zo goed als onmogelijk als je rolstoelafhankelijk bent en geen goede handfunctie hebt. Die verbouwing duurt overigens al een paar jaar en zal nog een hele tijd duren, dus het is niet zo dat de informatie er niet op had gekund ondertussen.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2011, 07:52 »
Pfew, het duizelt me een beetje :-) maar heb nu een goede indruk. Wanneer ik het moet gaan gebruiken ga ik het nog eens terug lezen. Want het is te veel om in eens te lezen en te onthouden.

Onwijs bedankt iig voor jullie moeite!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2011, 08:41 »
Valys:
Ook hiervoor is de indicatiestelling niet heel streng. Een ov-begeleiderskaart, toekenning van vervoersvoorziening door de gemeente (o.a. regiotaxi, aangepaste fiets) of rolstoeltoekenning van de wmo is voldoende. Er zijn nog meer opties maar die ken ik niet.

U heeft recht op een Valyspas als u een van de volgende documenten heeft:
- een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer;
- een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo-rolstoel of scootmobiel;
- een gehandicaptenparkeerkaart van uw gemeente; of
- een OV-Begeleiderskaart.

Kleine aanvulling verder: de tarieven voor de regiotaxi zijn niet overal hetzelfde. Ter indicatie de tarieven van 'mijn' regiotaxi (Noord-Drenthe en Haren):

Citaat
deur-halte
• instaptarief deur-halte € 1,60
• reis per persoon per kilometer deur-halte € 0,30
deur-deur
• instaptarief deur-deur € 2,40
• reis per persoon per kilometer deur-deur € 0,45
overige tarieven
• kinderen tot en met drie jaar gratis
• 2e t/m 8e meereizende persoon 50% korting
• meereizend huisdier 50% korting
• reis boven de 25 km, per persoon per kilometer € 1,17
Wat hier wel weer handig is, is dat je vaste ritten kunt aangeven voor ritten die elke week terugkomen. Dan wordt dat standaard ingepland en zijn ze bijna altijd goed op tijd.

Wanneer ik het moet gaan gebruiken ga ik het nog eens terug lezen. Want het is te veel om in eens te lezen en te onthouden.

Kun je zelfstandig goed met het OV of heb je begeleiding nodig? Misschien kun je nu alvast een OV-begeleiderskaart aanvragen, en zo gauw je die binnen hebt Valys. Altijd handig om achter de hand te hebben als je zelf niet kunt rijden en niet afhankelijk wilt zijn van anderen.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2011, 17:27 »
mijn sport vervoer werd afgewezen laatst en waarom ??? ik weet  het niet

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2011, 17:41 »
@Marielle, ik ga eigenlijk nooit met het openbaarvervoer. Ik heb een fiets en een auto. Ik fiets zo veel mogelijk voor spierbehoud. Is het weer voor mij te slecht of de afstand te groot dan ga ik met de auto. Als ik verder weg moet dan dat ik zelfstandig kan gaat altijd Eric mee of één van mijn twee beste dinnetjes. En zo vaak komt dat niet voor. Dus ik weet eigenlijk niet of ik zelf met de trein kan. Nu misschien wel maar straks met de loopfiets denk ik niet want dan zou ik die zelf de trein in en uit moeten tillen en ik denk niet dat ik dat zou kunnen.

Maar ik weet niet of ik daarop in aanmerking zou komen voor één van de regelingen. Dat ga ik uitzoeken.

Bedankt voor het meedenken!

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2011, 18:06 »
OV begeleiderskaart wordt misschien moeilijk dan, tenzij je dus zegt dat je af en toe in een vegro rolstoel reist die je dus niet zelf kan rollen. Daar kan je er ook een voor krijgen.

Maarem, je mag altijd assistentieverlening vragen hoor, dan zou je dus over de loopbrug kunnen met je loopfiets om de trein in en uit te komen.
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2011, 21:02 »
Met een OV-begeleiderskaart mag je ook gratis een begeleider meenemen in de regiotaxi, dus daar is de kaart ook fijn voor.

Ik kan wel zelf met het OV, maar heb hem toch gekregen, want als ik zonder assistentieverlening met de trein wil reizen, is het handig als iemand anders mijn rolstoel de trein in tilt. En als ik een koffer mee moet nemen, kan ik die niet zelf over het perron sjouwen en ook daar is dus een begeleider voor nodig. Die twee argumenten waren samen genoeg.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2011, 21:10 »
Rolstoel tillen en bagage sjouwen zijn alvast twee goede argumenten. Nog wat extra ideeën (voor mijn aanvraag en die van mijn vriend hebben we even uitgebreid gekeken wat we konden bedenken):
  • begeleider kan helpen bij het reponeren van luxaties
  • begeleider kan waarschuwen wanneer je de trein uit moet, zodat jij als het nodig is even kan slapen (bij vermoeidheidsklachten of beperkte energie)
  • begeleider kan beter overzicht houden op drukke perrons
  • begeleider kan ervoor zorgen dat je op tijd evt medicijnen inneemt
  • begeleider kan je rolstoel duwen op de perrons

Offline fem fatale

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2011, 23:45 »
Mijn NS-reisassistentieaccount is opgeheven of geblokkeerd, heeft iemand hier dat ooit meegemaakt? Ben je dan verbannen uit de trein ofzo?

edit: laat maar, ik kan er weer op.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 02:21 door fem fatale »

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re:Openbaar vervoer en alternatieven
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2011, 07:45 »
@Fem, gelukkig maar

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal