Forum > Andere gezondheidsvragen

eds en allergie

<< < (2/3) > >>

Janelle:
Hier ook geen koemelkallergie, hoewel ik wel het advies gekregen heb om maximaal 1 glas per dag te drinken met het oog op mijn spijsverteringsstelsel. Ik merk nog niet echt verschil, moet ik zeggen.

Marianne:
Waarom heb je dat advies gekregen?

Janelle:
Dat zou volgens de arts mijn spijsvertering moeten bevorderen, geloof ik...

Marianne:
Bij een kleinschalig onderzoek is er een verband gevonden:
http://www.emaxhealth.com/1275/children-ehlers-danlos-face-severe-food-allergy-risk


--- Citaat ---Among the 11 boys and 8 girls in the study, who averaged about 8 years of age, 74% tested positive for allergy to milk, egg, wheat, and soy using the food elimination test. A few also exhibited symptoms when exposed to bananas, dairy products, gluten, and nuts.
--- Einde van citaat ---

Met dank aan de VED-pagina op Facebook, waar de link geplaatst is!

Wendela:
Ja heb je dat onderzoek ook gelezen?


--- Citaat ---Symptoms among these children included abdominal pain (90%) and constipation (90%), and all of them needed several medications, including antihistamines and immunosuppressants. Two-thirds required proton pump inhibitors, and 13 children required artificial nutrition either via astomach tube or intravenously.
--- Einde van citaat ---

Ten eerste is het een te klein onderzoek om conclusies uit te trekken. Ten tweede hadden 13 van de 19 kinderen in de studie een sonde of TPN  :o Dat zijn geen gemiddelde EDSsers! Ze slikken ook geen standaard medicatie voor EDSsers.

Eem van de 2 referenties is uit 1996, oud! En de ander kan ik nergens vinden. Sterker nog ik vond een andere site, waar precies hetzelfde werd geconcludeerd uit dit artikel maar met de volgende notitie erbij:

--- Citaat ---This study was published as an abstract and presented at a conference. These data and conclusions should be considered to be preliminary until published in a peer-reviewed journal.
--- Einde van citaat ---
Het is dus een nog niet volledig artikel. Het is alleen nog maar een abstract zelfs  :o Nu kan ik dus niets zeggen over hoe ze aan die kinderen zijn gekomen (aangezien het echt geen gemiddelde EDSsers zijn), maar ik heb een sterk vermoeden dat ze die kinderen niet random hebben verkregen. Het feit dat (bijna) al die in de studie kinderen zoveel gastro-intestinale problemen hadden geeft natuurlijk ook veel meer kans op een vinding van allergieën. Als je een groep mensen bij een MDL poli wegplukt zullen daar gegarandeerd ook veel mensen met een allergie tussen zitten.

Daarnaast zijn EDS darmen soms fragiel (ligt aan type en persoon), mijn darmen reageren ook heel slecht op bepaalde voedingsmiddelen. Volgens een eliminatie test zou ik dan ook veel allergieën hebben, maar er is dan niets terug te vinden in het bloed. Dus in feite is het dan een intolerantie en geen allergie! Die intolerantie komt bij mij omdat mijn maag (en darmen) is uitgerekt en het daardoor erg veel moeite heeft voeding an sich, maar nog meer met moeilijk verteerbare dingen. Das geen allergie, gewoon lichamelijke stumperigheid.


Wat mij betreft is dit dus een slecht artikel en kan men zeker geen conclusies verbinden aan de abstract alleen.

Als je een artikel wil over voeding en EDS kan ik vast wel iets voor je vinden dat WEL goed onderbouwd is. Ik zal morgen eens op zoek op PubMed.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie