Forum > School, studie, werk en uitkering

Studie en vermoeidheid

<< < (2/7) > >>

zonne:
Nou ik had niet echt een tijdsbestek in gedachten, alleen wel iets langer dan een uur, gewoon als je merkt dat je te vermoeid bent om iets op te nemen (dan is het m.i. ook vrij zinloos om door te zetten, terwijl je geen deadlines hebt behalve die van jezelf dan  ;)) ff een paar dagen of een week of desnoods langer een pauze inlassen, net wat voor jou werkt, wat jij nodig hebt, dus luisteren naar je lichaam, even toegeven aan die vermoeidheid en er dan met frisse moed weer tegenaan. Zoiets?
En verder snap ik je wel hoor, ik vind het ook erg leuk om te studeren, haal er voldoening uit en vind het een verrijking van mijn leven/kennis en ervaring.

Ilona:
Ik zette me zelf er altijd overheen en leefde in dat op zicht van vakantie naar vakantie! Ik ben zeker ook dit examen jaar weer door gegaan tot het bittere eind. En nu  dus ook  helemaal stuk! Of het een juiste keuze weet ik niet maar omdat ik eerder een studie op mbo niveau heb gedaan! on ik geen vertraging op lopen dus ben ik door gegaan.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet heel goed weten hoe ik het anders aan zou moeten pakken dus ik denk dat ik op het hbo weer op deze koers verder ga en dus ook weer van vakantie naar vakantie ga leven.

Wendela:

--- Citaat van: Marianne op 12 juli 2012, 19:08 ---Ik ben heel benieuwd naar de tips! (Ik drink trouwens geen koffie...)

--- Einde van citaat ---
Dan is het nu een heel goed moment om te beginnen! :P Nee grapje, als je geen koffie of energiedrankjes wilt gebruiken moet je het ook zeker niet doen. Voor mij werkt het wel eens, dan spuit ik een half kopje door (werkt ook geweldig laxerend) en dan kan ik er weer even tegenaan.

Verder tips:

- Als het lezen je veel energie kost doe dit dan zo weinig mogelijk. Probeer goede uittreksels te vinden en gebruik deze. JE kan eens bij JOHO kijken of zij voor psychologie dezelfde boeken hebben als jij nu hebt. Ze hebben denk ik geen uittreksels van de OU maar misschien wel iets wat er op lijkt. Ik vertrouw zelf volledig!!! op de JOHO uittreksels omdat het mij zelf gewoon niet lukt om die duizenden pagina's te lezen (en ook vooral die boeken vast te houden!)

- Maak samenvattingen terwijl je bezig bent. Onderstreep dingen, wordt vriendjes met je marker. Zo studeer je later makkelijker voor het tentamen. Je kan ook mindmaps maken als je dat zelf prettig vind werken. Je kan ook met een studiegenoot afspreken om samenvattingen uit te wisselen

- Studeer zo efficient mogelijk. Ga dus niet lopen schrijven als je last hebt van je handen, maar gebruik je laptop.

- Loop de kantjes er van af. Ja, dit is serieus een tip. Dingen die je wel moet doen, maar waar je geen cijfer voor krijgt bijvoorbeeld. Ga daar niet te veel energie in steken. Ik heb zo vaak gehad da ik zo mijn best had gedaan om vervolgens "voldoende" te zien staan. Of dat het gewoon afgevinkt werd -.-

-Maak een TO-DO lijst met prioriteringskleuren. Ik heb zelf altijd een WORD document open staan met wat ik allemaal nog moet doen voor deze week en volgende week. Leeswerk, wat ik wil leren, delen van opdrachten, andere belangrijke taken/dingen die ik moet doen, maar ook opdrachten met deadlines staan erin etc. Dan color code ik ze elke keer als ik er naar kijk. Meestal maak ik rood wat ik die dag af wil hebben, oranje is wat minder spoed en groen nog minder. Wat je het mees spoed vind moet je zelf bepalen. Bij mij schiet het lezen er standaard bij in en wil ik vooral mijn opdrachten af hebben en zorgen dat ik de werkgroep heb voorbereid etc.

-Studeer op een vast tijdstip, of iig op jouw "piekmoment". Zo weet ik dat ik de eerste uren dat ik wakker ben niet kan studeren. Dat probeer ik dus ook gewoon niet (behalve voor tentamens, dan komt de koffie dus om de hoek kijken). Probeer dus uit te vinden wat jouw moment is.

-Maak een beloningssysteem. Ik deed dat met nagellak, maar je kan van alles verzinnen om jezelf gemotiveerd te houden. Voor mijn part vouw je een kraamvogel van vouwpapier na elk gelezen hoofdstuk ;)

-Geef toe aan je vermoeidheid. Het is niet erg als je in slaap valt tijdens het studeren als je echt echt moe bent. Op dat moment verwerk je de net gelezen informatie zelfs heel goed! De pagina's die ik half dommelend heb gelezen staan duidelijk in mijn geheugen gekrast, half onbewust/ half bewust. Die kennis blijft op de een of andere manier goed hangen.

zonne:

--- Citaat van: Wendela op 13 juli 2012, 01:21 ---


- Maak samenvattingen terwijl je bezig bent. Onderstreep dingen, wordt vriendjes met je marker. Zo studeer je later makkelijker voor het tentamen. Je kan ook mindmaps maken als je dat zelf prettig vind werken.

--- Einde van citaat ---

Ja! Dit doe ik ook en het werkt voor mij heel goed!

Marianne:
Ik lees altijd zelf het boek van A tot Z en vervolgens leer ik op basis van de samenvatting die ik op internet vind van iemand anders. Dat werkt heel goed! Alles wat ik ken uit de samenvatting, delete ik gelijk (ik werk in Word). Dat gaat dus prima. Maar als ik erg moe ben, heb ik dus moeite om het boek te lezen...
Nu ben ik bezig met Statistiek en dan móet je echt alles doorlezen om het te begrijpen, dat kan niet op basis van een samenvatting of zo. Ik ga in ieder geval het super zware boek dat als "naslagwerk" meegeleverd werd  niet openslaan. Belachelijk zo zwaar, ze zouden een maximaal aantal kilo's aan boeken moeten hangen!

Bedankt voor de tips! Dat met dat studeren op piekmomenten is natuurlijk helemaal waar. Dat doe ik op dit moment niet, dus ben daar nog niet handig mee bezig... Zal er beter op gaan letten!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie