Forum > School, studie, werk en uitkering

Studie en vermoeidheid

(1/7) > >>

Marianne:
Hoe gaan jullie om met de combinatie studie en vermoeidheid?

Soms ben ik erg moe en ik weet dat studeren dan veel meer energie kost dan normaal en dat er ook minder zal blijven hangen. Ik heb dan de neiging om niet te studeren, maar als dat te vaak voorkomt, loop ik natuurlijk studievertraging op.
Hoe pakken jullie dit aan?

Wendela:
Ik ben de afgelopen 2 jaren gewoon doorgegaan. Het kwam er vaak op neer dat ik in de week voor de tentamens heel hard moest studeren (met behulp van de uittreksels van JOHO) omdat ik dus nooit de stof lees.

Komend studiejaar ga ik waarschijnlijk rustiger aan doen en dus over 2 jaar verdelen. Ik zal later nog uitgebreider reageren op je, want ik heb nu niet veel tijd. Maar heb nog wel wat tips ;)

Marianne:
Ik ben heel benieuwd naar de tips! (Ik drink trouwens geen koffie...)

Ik studeer aan de OU, dus ik bepaal zelf mijn studietempo. Heb dus geen last van deadlines en dergelijke, maar ik wil het tempo er wel in houden. Vandaar dat tips welkom zijn.

zonne:
Ik doe nu steeds kortdurende opleidingen/cursussen dus dat scheelt wel. maar als ik heel moe (en druk) ben en ik MOET wel de les voorbereiden of een tentamen voorbereiden, dan zet ik me daar letterlijk overheen en ga ik door en door en door en kan ik instorten als het af is. Heb net mijn laatste tentamen vandaag ingeleverd. Was een groepsopdracht, dus ik moest wachten op de bijdragen van de andere groepsleden. Ik had zelf voorgesteld dat ik alles zou bundelen en de filmpjes op DVD zou zetten (we moesten een gesprek met een echte ouder in 3 stappen filmen, waarbij ieder één deel voor haar rekening nam en daarop reflecteren zowel individueel als een groepsreflectie) doordat ik de eindafwerking deed voelde ik me erg verantwoordelijk en daardoor ben ik ook deze keer te lang doorgegaan. Alles is nu af en ingeleverd en gelukkig ga ik morgen op vakantie en hoef ik dus ook even niet te werken, maar ik loop nu echt op m'n laatste krachten deze week.
Ik vrees dan ook dat je hier weinig aan hebt, want zoals ik het doe is nu niet bepaald aan te bevelen.
Als je zelf je studietempo kunt bepalen is het dan niet zo dat je op basis van je vermoeidheid ook (korte) pauze's kunt inlassen of ben je dan bang dat je het daarna niet meer oppakt/kunt oppakken?

Marianne:
Bedoel je bijvoorbeeld een week studiepauze inlassen of heb je het meer over een uur of zo, tijdens een studieavond?
Ik wil zo graag studeren. Ik vind het leuk en ik haal er veel voldoening uit. En ik wil graag vasthouden aan mijn planning (hoewel ik voorloop op mijn planning, maar ik heb hem bijgesteld zodat ik weer volgens mijn nieuwe planning loop). Maar niemand die me er op aan kijkt als ik vertraging oploop, want behalve ik zal niemand het weten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie