Rolstoelbasketbal
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Rolstoelbasketbal  (gelezen 25199 keer)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2012, 17:31 »
Officieel is het ook geen contactsport en als je een team hebt dat zich netjes aan de regels houdt, heb je weinig contact. Mijn club is geen echte basketbalclub (we doen van alles en nog wat), waardoor het dus niet echt via de regels gaat.

Waarom denk je dat je wedstrijden niet volhoudt, Roos? Hoelang zijn hockeywedstrijden?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2012, 07:16 »
hockey wedstrijden zijn 2 keer 15 minuten...

Ik denk dat er bij basketbal meer op snelheid wordt gespeeld...en ik weet gewoon niet of ik dat volhoud.
Maar ik ga het ook gewoon s proberen. Voor hetzelfde geld heb ik er enorm plezier in..

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2012, 19:03 »
Ah okee! Met trainen spelen wij eigenlijk gewoon anderhalf uur lang een wedstrijd, na 3 kwartier even 5 minuten pauze. Het is wel veel snelheid, maar je hebt ook altijd mensen die wat meer in de verdediging blijven, dus dan hoef je niet het hele veld over te racen.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #33 Gepost op: 17 september 2012, 19:41 »
in basketbal moet een team uit een bepaald aantal punten bestaan
iedere beperking heeft zijn punt.
hoorde ik zo laats op tv :P maar hoe het precies zit weet ik niet bij basketbal

Martinuzje

  • Gast
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #34 Gepost op: 17 september 2012, 20:02 »
Inderdaad Linda, een team moet opgebouwd zijn uit mensen met een bepaalde classificatie... Nu moet ik zeggen dat ik bij de vereniging waar ik een tijdje heb gespeeld daar weinig tot niets van terug heb gezien. Maar daar was het sowieso gewoon een enorm zootje. Ik wil ook heel graag weer op basketbal... Ik mis het toch wel. Maar bij de vereniging waar ik heb gespeeld hoef ik niet meer... Dichtstbijzijnde is voor mij dan Apeldoorn, maar dat ga ik financieel (en wrsl met me energie) niet trekken om 's avonds nog naar Apeldoorn te moeten.

En Luna: afhankelijk van welke vereniging je bij zou gaan, kun je altijd wel 1 of 2 trainingen meedoen om te kijken of het iets voor je is en of je een beetje je draai kunt vinden in het team. Bij basketbal zitten meestal mensen die wel redelijk op tempo zijn. Althans, dat is wat ik heb ervaren.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2012, 20:27 »
Bij hockey zijn er geen individuele kwalificaties. Er zijn 7 klassen in de competitie en afhankelijk van jou kunnen wordt je bij je club in een passend team ingedeeld. Sommige clubs hebben echter maar weinig teams en dan is er niet zo veel keus. Bejaarden spelen het niet. "Mensen met geen tempo" ligt eraan wat je bedoeld. Alle lichamelijk beperkten mogen hockeyen, ook mensen die door spasme of spierziekten niet zo snel vooruit kunnen (maar wel keigoede keepers en ook veld spelers kunnen zijn!). En ook mensen die verstandelijk niet helemaal up-to-date zijn spelen mee. En dat is meestal beere-gezellig! Alle leeftijden zitten bij elkaar en je wordt ingedeeld op je kwaliteiten, niet op je intellect of leeftijd. En in het begin zal je zeker in de laagste klasse beginnen (en als EDSser met weinig armkracht kom je maar moeilijk uit de "recreatieve"/laagste klassen), en dat betekend misschien wel dat je met "mensen met geen tempo" in het team zit maar daar hoor je op dat moment gewoon thuis. Vaak zijn dat mensen met weinig inzicht in het spel, lichamelijke handicaps die ervoor zorgen dat ze niet beter kunnen (zoals EDS!) of beginnende spelers.


Ik zou zeggen, ga gewoon een keer kijken. Als ik je woonplaats weet kan ik je zo naar een club verwijzen. En geloof me, de meeste clubs en teams zijn gewoon super gezellig en hebben een leuke sfeer.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #36 Gepost op: 17 september 2012, 22:40 »
Ben een beetje bienieuwd naar jullie ervaringen. Hoe zit dat bijv. met de teamsamenstelling? zitten daar niveaus in ofzo? Want heb, met alle respect voor ieder mens, niet veel zin om met bejaarden of met mensen met geen tempo hebben in een team te zitten...
Ik heb zes jaar geleden een jaar aan basketbal gedaan. Mijn vereniging had maar één team. Het jongste teamlid was 12, het oudste 62. Dus we zaten met een 'zooitje' door elkaar. Er zaten spelers bij die al jaren basketbalden en er waren nieuwelingen (onder wie ik). Op zich was het heel erg leuk, tot de trainer wegging en de samenstelling nog een beetje veranderde. Toen vond ik het niet leuk meer. Sommige verenigingen zijn veel groter en dan heb je natuurlijk verschillende teams. Maar ik denk dat je bij gehandicaptensporten bijna nooit teams zult zien op basis van leeftijd, maar altijd op basis van niveau. Juist omdat er vaak niet eens genoeg mensen zijn om meerdere teams te hebben. Als er al twee teams kunnen zijn, zal dat dus gaan op basis van niveau.
Op de hoogste niveaus basketbal worden teams samengesteld op basis van handicap. Op die manier worden ook de mensen met een zwaardere beperking (hoge dwarslaesie) opgesteld en niet alleen spelers met een slechte knie of voetamputatie of zo. Er is een puntensysteem. Hoe gehandicapter je bent, hoe minder punten je waard bent (of: hoe meer functie je hebt, hoe meer punten je bent). Een team mag dan een maximaal aantal punten opstellen. In de lagere klasses werken ze niet met een puntensysteem. Soms zijn ze al lang blij als ze een team vol krijgen. Er mogen in de lagere klassen ook gezonde mensen meespelen. Op die manier worden de teams gevuld en voor de integratie is het eigenlijk ook erg leuk.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #37 Gepost op: 19 september 2012, 13:54 »
Ik sluit me wat betreft hockey bij wendela aan....

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2012, 16:58 »
Luna, ik snap wel wat je bedoelt hoor. Ik heb anderhalf jaar gebasketbald bij een club met mensen die gewoon amper konden vangen en totaal geen spelinzicht hebben. Dat is gewoon niet leuk als je een lekker potje wil spelen. het was wel gezellig, maar ik sport om me even lekker uit te kunnen leven en als het spel elke keer still wordt gelegd, kan dat gewoon niet. Enige dat ik je kan aanraden is om gewoon eens mee te doen en een team te zoeken waar jij je prettig bij voelt.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #39 Gepost op: 6 oktober 2012, 17:05 »
Ik zit op dit moment bij een vereniging die ervan uitgaat dat je direct al goed kunt basketballen als je je aanmeldt ;) Dus geen uitleg over hoe je met de stoel om moet gaan, of hoe het spel gaat, hoe je het beste kunt vangen en gooien... niks!
Ik ben er nog steeds niet erg handig in. Ik ga dus ook op zoek naar een vereniging die wat meer voor 'newbies' te bieden heeft.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #40 Gepost op: 6 oktober 2012, 18:12 »
Oh pino dat verbaasd me eigenlijk want juist wsv stond altijd wel bekend om de goede begeleiding!

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2012, 18:54 »
Ja, dat is dus ook wat ik altijd hoorde. Maar volgens mij ligt het vooral aan de huidige coach, die staat over het algemeen aan de kant en bemoeit zich erg weinig met de training. Ja, hij zegt wel wat er gaat gebeuren, maar geeft verder weinig tips. Speelt zelf ook nooit mee. Jammer!

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2012, 20:05 »
Ja dat is inderdaad wel heel jammer dan! Al ik dit hoor besef ik me tegelijkertijd ook dat ik het dan wel heel erg getroffen heb met mijn tennistrainer

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #43 Gepost op: 13 februari 2013, 17:01 »
Ik wil heel graag naast de sportschool een sport doen waarbij ik wel helemaal kan mee doen. In plaats van mezelf toch erg moeten inhouden. Nu is in Ermelo een vereniging met meerdere rolstoelbasketbal teams. Misschien moet ik gewoon eens vragen of ik een proeflesje kan mee doen. Wat me wel opviel was dat van de 3 teams twee vooral hele jonge mensen in zitten. In team 1 zijn wel oudere maar dat is selectie dus ja daar heb ik ook niks aan hihi..

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoelbasketbal
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:31 »
Ik ben net weer begonnen met rolstoelbasketbal en 26 oktober heb ik mijn eerste wedstrijd. Het is bij de vereniging waar ik eerder ook heb gespeeld, maar nu zit er meer niveau in én we hebben een goede trainster.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal