Splints - GESLOTEN
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Splints - GESLOTEN  (gelezen 93300 keer)

Offline Rika

• Verslaafde
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Splints
« Reactie #120 Gepost op: 23 november 2011, 21:15 »
Dank voor de tip Nigelle. Delft is haf uurtje voor mij.

Offline Ilona

• Forummeubilair
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
« Reactie #121 Gepost op: 24 november 2011, 09:24 »
Rika, heel veel succes

Ik ga 5 december ook eens proberen splints te verkrijgen!

liezenogwat

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 24 november 2011, 10:10 »
Bij de sint? ;-)

Offline Ilona

• Forummeubilair
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
« Reactie #123 Gepost op: 24 november 2011, 10:12 »
hahahahahah jaaaaaa dan mag reva voor sint spelen hihi

Offline Rika

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 24 november 2011, 11:35 »
Ik heb net gebeld met reva. Ik kan maandag al terecht. Ik ben benieuwd of m'n vriend dokter O. me splints wil voor schrijven.

En ik ben er dan toch dus ga het gelijk over m'n polsen hebben.Tijdens het hoepelen slaan m'n polsen door naar buiten en daar krijg ik steeds meer last van.

Offline rozemarijn

• Beheerder
  • Erelid
    • Bekijk profiel
    • Roos!
« Reactie #125 Gepost op: 24 november 2011, 14:35 »
succes iedereen. W. komt gewoon bij Reade hier. eens in de 6 weken. Ik hoef niet moeilijk te doen dus

Offline Rika

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 28 november 2011, 09:55 »
Ik ben vanmorgen bij dok O. geweest.

En tot mijn verbazing was hij heel erg mee gaand. Ik kreeg zelfs een compliment van hem. Dat ik het afgelopen jaar zo gegroeid ben.

Uiteraard moest hij ook nog even ,opbouwende, kritiek geven. Naar zijn idee moet ik het idee van vooruitgang door middel van fysio los laten. Beter is om te behouden wat ik heb door middel van fysio. Eigenwijs als ik ben zal ik toch blijven proberen vooruitgang te verkrijgen. Maar dat heb ik maar niet gezegd.

Nu back on topic. Ik heb het dus met hem over mijn duim en polsproblemen gehad. Naar zijn idee moet ik het idee om voor beiden een orthese te gebruiken los laten omdat pols brace niet gecombineerd zou kunnen worden met een aparte duim splint.

Ik ben het niet met hem eens. Ik zag op de site van Wouter nl. de WE polsstabilisatiebrace en de WE duimbrace. Iemand enig idee of deze samen te gebruiken zijn of dat er een soort combi gemaakt kan worden? Ik heb bij m'n duim nl. alleen last van het mcp. Bij een gewone pols brace komt je duim ook in de brace te zitten en dan word er dus een gewricht ondersteund waar ik geen/weinig last van heb. En dat wil ik dus liever niet.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik heb overigens volgende week al een afspraak met livit in combinatie met de reva arts dus ben benieuwd.

Edit: ik heb het al gevonden op de hyves voor splint dragers is een foto te zien van iemand die de polsstabilisatiebrace en de duimbrace samen om heeft.

Dus ik kan gewapend met feiten naar m'n passing. :-)
« Laatst bewerkt op: 28 november 2011, 10:11 door Rika »

Offline rozemarijn

• Beheerder
  • Erelid
    • Bekijk profiel
    • Roos!
« Reactie #127 Gepost op: 28 november 2011, 11:10 »
oke, komt even een heel verhaal van mijn kant af. Ik heb de polsstabilisatie splint eerst gehad met de duimkrul, zodat alle duimgewrichtjes dus vast zaten. Dat vond ik zelf echt verschrikkelijk rot zitten dus heb ik gevraagd of er apart iets te maken viel. Dit is inmiddels gebeurd. Ik heb dus twee losse duimsplints en twee polsstabilisatiesplints. Alleen: als je ze samen gebruikt, wil het nogal vaak gebeuren dat je velletje tussen twee splints terecht komt (duim/pols) en dat is na een tijdje niet meer zo prettig. Daarbij, en daar moet ik dokter W. uit Rotterdam (die onder andere de pols van Amanda heeft geopereerd en er echt kijk op heeft) gelijk geven, de polsspalken zijn niet ideaal. Ze beperken de beweging naar boven, maar je pols kan nog steeds naar beneden uitzakken en je ellepijp kan nog altijd luxeren (wat vaker gaat gebeuren want een instabiel gewricht gaat altijd zoeken naar een manier om instabiel te zijn lijkt het wel). Het is eigenlijk kiezen uit veel slechten erin (tenzij een operatie je zou kunnen helpen). De kans bestaat helaas ook dat je het probleem van instabiele polsen gaat verplaatsen naar je ellebogen. Met de polssplints om heb je een beperkte bewegingsvrijheid in je handen en armen (natuurlijk is dat ook wel een beetje de bedoeling, maar ik draag ze enkel om mn polsen rust te geven en al niet als ik bijv. moet rollen want ik sub dan in mn ellebogen heel erg).

In het kort, een aparte duimsplint kan, je zou ze dus apart kunnen laten maken alleen het tegelijk dragen met een polssplint wil weleens problemen geven. Een polsstabilisatie splint heeft echter ook wel wat nadelen wat betreft het stabiliseren van de pols. Het is ook geen ideaal hulpmiddel in sommige gevallen. Swannecks zijn trouwens wel ideaal, en werken prima (ook volgens de Rotterdamse dr. W. ) voor je vingers.

Als je wilt kan ik je een foto sturen dat ik mn duimsplint EN polsspalk draag, zodat je kunt zien dat het wel degelijk mogelijk is. Want ze zijn er niet happig op en geven je liever de combi met de duimkrul eraan. Sommige mensen vind en dat prettig. Ik vond het niet, maar ik wil bewegingsvrijheid. Ik heb de dingen niet om mooi onhandig te zitten wezen maar om daadwerkelijk iets te kunnen.

Dit is trouwens MIJN ervaring en hoe IK het beleef. Sommige mensen hebben enorm baat bij de polsspalk en hebben geen problemen met ermee rollen etc.

Offline Maaike

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 28 november 2011, 11:23 »
Als ik mijn splints even niet heb omgehad, doet het echt pijn als ik ze wel weer om heb. Vooral mijn pink, want die wordt in een heel andere stand gedwongen. Herkennen jullie dat?

Offline Rika

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 28 november 2011, 11:42 »
Dank voor je hele verhaal Roos. Je opmerking over mooi onhandig vind ik geniaal.

Ik zal mij problematiek omschrijven. Misschien heeft er iemand "hetzelfde" ervaren en daarom tips.

Wanneer ik auto rijd gaan m'n polsen al snel zeer doen. Door het hangen. Ze zakken dan naar buiten. Bij m'n loopfiets zakken ze naar beneden uit en bij het rollen slaat m'n rechter hand te ver door naar buiten.

Bij m'n duimen heb ik enorme hyperextensie (gewricht dichtst bij nagel) kofferbak open doen bijvoorbeeld is zeer onhandig. Geprobeerd dit op te lossen door handpalm naar beneden draaien en dan indrrukken me vingers. Gevolg hyperextensie in vingers werd erger daarbij vonden m'n polsen het ook niet fijn.

Offline Lientje

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
« Reactie #130 Gepost op: 28 november 2011, 12:48 »
rika ik heb een pols splint en losse duimstuk.
mocht je een foto willen moet je het maar even zeggen :)

Offline Rika

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 28 november 2011, 12:55 »
@ Linda rn Roos, foto's zijn van harte welkom!

Amanda

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: 28 november 2011, 13:15 »
Oh bij hyperextensie van gewricht dichtbij nagel van duim (IP) kun je gewoon een swanneck doen. Daarbij is een polsspalk geen probleem.

Mijn polsje ging alle kanten op, en ik heb dan ook een polssplint gekregen. Echter luxeerde de boel dwars door de splint heen en gaf het alleen een bewegingsbeperking en geen stabiliteit. Dat doet een gewone brace wel.

Dus als je alleen een bewegingsbeperking wilt, omdat je bij zoveel graden buiging een (sub)lux krijgt is het wel prima, zo'n splint. Maar als je (net als in mijn geval) maar iets hoefde te bewegen dat de boel al (sub)luxte dan werkt een polssplint niet, want je blijft iets beweging houden in de splint door het open model.

Offline Rika

• Verslaafde
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 28 november 2011, 14:29 »
Weer dank voor de reacties.

Ik benoemde het duimgewricht weer verkeerd. Het is idd m'n ip gewricht en niet m'n mcp. Wat betreft de pols. Ik ben er van overtuigd dat ik voldoende heb aan een bewegingsbeperking. Mijn pols luxeert nl. alleen wanneer ik te veel/te vaak over het normale bewegingspunt heen ga. Hij luxeert bv. niet tijdens het autorijden maar ik merk wel dat het echt enorm vermoeiend is voor de spiertjes er om heen. Dat die pols naar beneden wil door zakken. Of op zij bij rollen.

Amanda

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: 28 november 2011, 15:09 »
dan zou de polssplint wel kunnen helpen. En in combinatie met een swanneck voor de IP gewricht kan dat prima! Ik heb al sinds 2006 daar een swanneck voor en nooit problemen gehad in combinatie met polsbrace/splint. Ook niet van velletjes ertussen (dat heb je wel eens als je het gaat combineren met een splint voor de MCP van de duim)

Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter