oke, komt even een heel verhaal van mijn kant af. Ik heb de polsstabilisatie splint eerst gehad met de duimkrul, zodat alle duimgewrichtjes dus vast zaten. Dat vond ik zelf echt verschrikkelijk rot zitten dus heb ik gevraagd of er apart iets te maken viel. Dit is inmiddels gebeurd. Ik heb dus twee losse duimsplints en twee polsstabilisatiesplints. Alleen: als je ze samen gebruikt, wil het nogal vaak gebeuren dat je velletje tussen twee splints terecht komt (duim/pols) en dat is na een tijdje niet meer zo prettig. Daarbij, en daar moet ik dokter W. uit Rotterdam (die onder andere de pols van Amanda heeft geopereerd en er echt kijk op heeft) gelijk geven, de polsspalken zijn niet ideaal. Ze beperken de beweging naar boven, maar je pols kan nog steeds naar beneden uitzakken en je ellepijp kan nog altijd luxeren (wat vaker gaat gebeuren want een instabiel gewricht gaat altijd zoeken naar een manier om instabiel te zijn lijkt het wel). Het is eigenlijk kiezen uit veel slechten erin (tenzij een operatie je zou kunnen helpen). De kans bestaat helaas ook dat je het probleem van instabiele polsen gaat verplaatsen naar je ellebogen. Met de polssplints om heb je een beperkte bewegingsvrijheid in je handen en armen (natuurlijk is dat ook wel een beetje de bedoeling, maar ik draag ze enkel om mn polsen rust te geven en al niet als ik bijv. moet rollen want ik sub dan in mn ellebogen heel erg).
In het kort, een aparte duimsplint kan, je zou ze dus apart kunnen laten maken alleen het tegelijk dragen met een polssplint wil weleens problemen geven. Een polsstabilisatie splint heeft echter ook wel wat nadelen wat betreft het stabiliseren van de pols. Het is ook geen ideaal hulpmiddel in sommige gevallen. Swannecks zijn trouwens wel ideaal, en werken prima (ook volgens de Rotterdamse dr. W. ) voor je vingers.
Als je wilt kan ik je een foto sturen dat ik mn duimsplint EN polsspalk draag, zodat je kunt zien dat het wel degelijk mogelijk is. Want ze zijn er niet happig op en geven je liever de combi met de duimkrul eraan. Sommige mensen vind en dat prettig. Ik vond het niet, maar ik wil bewegingsvrijheid. Ik heb de dingen niet om mooi onhandig te zitten wezen maar om daadwerkelijk iets te kunnen.
Dit is trouwens MIJN ervaring en hoe IK het beleef. Sommige mensen hebben enorm baat bij de polsspalk en hebben geen problemen met ermee rollen etc.