Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding  (gelezen 65094 keer)

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2011, 09:25 »
11 :p ik stond gemiddeld op nr. 357... Maar goed we hebben wel een stuk meer verhuizingen hier gelukkig.

Het zal vast al bekeken zijn, maar een traplift is echt geen optie? Heeft iemand die hier verstand van heeft (buiten stichting MEE om) hier naar gekeken?

Ja, de woninstichting van deze woning is al langs geweest, omdat wij  dus bij hun eerst moesten informeren naar het feit of het van hun aangepast mocht worden met een traplift en dat wij dan zelf (of als hun dat liever hadden via hun) de keuken zouden veranderen zodat de droger en de wachmachine erbij in konden! Ook zou dan de badkamer en het toilet enkele aanpassing verkrijgen. Hier waren zij al verhuurder nog aardig op tegen. We moesten ons toen maar inschrijven voor een andere woning en dat zou minimaal twee jaar gaan duren.!
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2011, 09:29 door Ilona »

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2011, 10:59 »
Als een traplift technisch mogelijk is en een adequate oplossing is, kan een woningstichting dat niet zomaar weigeren, dat ze het gewoon niet zien zitten of er geen zin in hebben is alvast geen goede reden. Het is wel zo dat verhuizen voor de wmo meestal goedkoper is (trapliften zijn duur) en je hebt recht op de goedkoopst adequate oplossing.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2011, 11:35 »
Ja maar dat betekent ook dat als je twee jaar moet wachten, dat dat geen adequate oplossing is. De wmo kan de woningbouwvereniging dwingen de aanpassingen te accepteren. Maar ja dan moeten ze wel inzien dat verhuizen op korte termijn niet gaat lukken. Ik zou ze je dilemma eens voorleggen, ze kunnen je niet twee jaar laten zitten daar.
Collective madness is called sanity

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2011, 18:28 »
Ik had uiteindelijk binnen twee weken na mijn officiƫle inschrijving op de lijst in Zwolle een huisje. Sinds twee maanden heb ik er een aangepaste keuken en badkamer in, wat eigenlijk al in januari had gemoeten, maar okee. Mijn huis is wel echt klein, het past allemaal net met de rolstoel, dus als ik echt volledig afhankelijk word, is het huis niet meer geschikt. Maar voor af en toe binnenshuis in de rolstoel wil het best!

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2011, 23:07 »
Kijk het is wel zo dat als de wmo een toekenning doet voor een verhuizing dat ik dan bij de woningstichting veel sneller aan de beurt ben. Ik heb eens geinformeerd hier en daar. En De meeste waren binnen een maand over naar een andere woning dus ben benieuwd hoe het allemaal komt!


Offline Danies

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Never regret something that once made you smile =)
    • Bekijk profiel
    • Danies
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2011, 08:11 »
Ik las gisteren een artikel van een vrouw die een woning heeft via www.fokuswonen.nl misschien interessant, je kunt er alleen, samen en met je hele gezin wonen en je zit niet met een kluitje op elkaar maar de woningen staan verdeeld over een woonwijk. Wel kun je 24 uur per dag voor elk 'dingetje' hulp vragen en ook (snel) krijgen. Op zich...

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #21 Gepost op: 17 september 2011, 11:39 »
Door alle ellende en verdriet hier staat alles even op een laag pitje.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #22 Gepost op: 17 september 2011, 15:45 »
Ik las gisteren een artikel van een vrouw die een woning heeft via www.fokuswonen.nl misschien interessant, je kunt er alleen, samen en met je hele gezin wonen en je zit niet met een kluitje op elkaar maar de woningen staan verdeeld over een woonwijk. Wel kun je 24 uur per dag voor elk 'dingetje' hulp vragen en ook (snel) krijgen. Op zich...

klopt wel heb je hier een indicatie voor nodig.
ik ken mensen die in een fokus woning wonen.
best goed geregeld allemaal daar

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2011, 19:58 »
Ik hou dit topic ook even in de gaten, want ik ben op hele korte termijn op zoek naar woonruimte. Weet iemand van jullie hoe het zit met evt aanpassingen aanvragen in een nieuwe gemeente?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2011, 20:19 »
Dat wisselt heel erg per gemeente. Neem als voorbeeld Nijmegen: daar passen ze geen woningen aan, je hebt alleen recht op een al aangepaste woning. Maar daar heb je dan weer geen recht op als je in een andere stad al een aangepaste woning hebt. Zelfs al krijg je in Nijmegen een baan aangeboden en woon je in Amsterdam. Dan moet je maar heen en weer gaan reizen of een baan zoeken in Amsterdam.

Er zijn ook gemeentes die bereid zijn gemakkelijk aan te passen woningen (benedenwoning, flat met lift) aan te passen. Het is dus een kwestie van opbellen en navragen. Daarnaast heb je bij onze woningbouwvereniging een indicatie (verstrekt door je gemeente/WMO) nodig voor een aangepaste woning. Anders kun je er geen krijgen.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #25 Gepost op: 25 september 2011, 11:58 »
Sowieso verstandig om eerst met je eigen wmo consulent en met de wmo van de gemeente waar je naar wilt verhuizen te bellen.

Volgens mij is het zo dat als je al tien jaar met de aanpassingen doet, je wel mag verhuizen als je al een aangepaste woning hebt. Volgens mij kan een nieuwe gemeente aanpassingen weigeren op het moment dat je geen 'gegronde' reden hebt om te verhuizen. Wat gegrond is verschilt weer per gemeente. Ik heb bijvoorbeeld aan moeten tonen dat ik 1) niet terug naar Velsen kon (om psychische redenen) en 2) binding had met gemeente leiden (support systeem aanwezig, familie in de buurt, behandelaars), voordat ik uberhaupt een urgentieverklaring kon krijgen. Aanpassingen heb ik nog steeds niet.

Gemeente Leiderdorp begon eerst ook met het aangepaste woning verhaaltje, dat ik maar moest verhuizen. Als er een volledig aangepaste woning is waar je in kan zal je dat dus ook moeten doen, maar als die er niet is kan je de gemeente dwingen je toch te helpen. Ik heb simpelweg tegen ze gezegd er ZIJN geen aangepaste woningen voor mij beschikbaar, ik heb een aantal aangepaste woningen bezichtigd maar dan kan ik de prachtig aangepaste badkamer niet in komen omdat mijn rolstoel te groot is. Dus tenzij jullie een aangepaste woning voor me weten, zal ik hier moeten blijven. Dat heeft gewerkt (ze hebben weer een andere reden gevonden om me af te wijzen, dat wel...).

In sommige gemeenten is het zo dat je er 6 maanden tot 2 jaar moet wonen totdat je voor wmo hulp in aanmerking komt. Dat is niet zo op het moment dat er al dingen (door een vorige gemeente) toe zijn gewezen voor zover ik weet. Maar houd er wel rekening mee dat je ALLES wat je via de wmo hebt opnieuw zal moeten aanvragen in je nieuwe gemeente, ook je rolstoel. Het is erg belangrijk dat je je wmo consulent aan het werk zet om dit goed te communiceren anders kan het gebeuren dat je zomaar 5 maanden zonder rolstoel zit.

Dat is zo'n beetje wat ik ontdekt heb.
Trouwens, als je buiten de wmo om een urgentieverklaring weet te bemachtigen voor die regio, kan de wmo je niet weigeren. Maar urgentieverklaringen zijn best moeilijk te krijgen.
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2011, 22:15 »
Dat is nuttige informatie, dank je!

Ik heb al even contact gehad met de wmo van mijn oude/huidige gemeente (ik sta daar gewoon nog ingeschreven). Ze begonnen inderdaad meteen over dat ik mijn hulpmiddelen in moest leveren, en dat ik dan maar bij de thuiszorg moest lenen ofzo. Maar na wat uitleg dat ik mijn rolstoel echt niet kan missen en dat ie precies op mijn maat is afgesteld enzo mag ik hem voorlopig nog even houden. Mits ze weten dat er een nieuwe aanvraag loopt.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #27 Gepost op: 27 september 2011, 21:15 »
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat als ik weer op kamers wil. Ik wil dan niet meer in de gemeente Enschede, maar liever Oldenzaal of Hengelo. Maar ja, daar heb je natuurlijk weer veel minder studentenkamers, en een groot appartement kan ik niet betalen en ook niet voldoende schoonhouden.
Ik ben ook op zoek in dezelfde regio naar betaalbare zelfstandige woonruimte, ik zal het hier wel laten weten als ik wat vind.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #28 Gepost op: 27 september 2011, 21:23 »
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat als ik weer op kamers wil. Ik wil dan niet meer in de gemeente Enschede, maar liever Oldenzaal of Hengelo. Maar ja, daar heb je natuurlijk weer veel minder studentenkamers, en een groot appartement kan ik niet betalen en ook niet voldoende schoonhouden.
Ik ben ook op zoek in dezelfde regio naar betaalbare zelfstandige woonruimte, ik zal het hier wel laten weten als ik wat vind.

Als je nou ffies een jaartje wacht, kunnen we samen wat zoeken :D Nee, geintje, maar super gezellig dat je ook die kant op komt!!!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #29 Gepost op: 28 september 2011, 12:22 »
Hihi pino...

Wat jammer dat we allemaal zo een enorm eind van elkaar vandaan wonen. Toch maar super multi multi miljonaire worden en dat bungalowpark opkopen :P

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal