Forum > HMS/EDS algemeen

Pijncijfer

(1/5) > >>

Herrie-Jet:
Bij de fysiotherapeut moest ik een cijfer evn voor m'n pijn. 1 was geen pijn en 10 ondragelijke pijn. Ik heb mijn pijn toen een 8 gegeven. Later ging ik met een brief vol moeilijke woorden naar de arbo-arts en daar wordt mij even vertelt dat de er in die brief stond dat de fysio geen aanleiding vond om mijn pijn een 8 te geven en de arbo-arts ook niet. 'Het zal wel tussen je oren zitten.' Ik voelde me zo onbegrepen! Ik heb echt rugpijn! Verder kan ik wel alles want ik heb altijd dezelfde zeurende pijn. Tillen, bukken enz. maakt allemaal niet uit. Ik was juist heel trots dat ik de pijn zo goed kon verbijten en doen als of er niks aan de hand is door altijd met een lach op m'n gezicht rond te lopen, maar als ik dan laat weten hoe ik me echt voel wordt ik gewoon niet geloofd! Hebben jullie daar ook last van en wat voor cijfer geven jullie de pijn?

Groetjes,
Herrie-Jet

rozemarijn:
Ik ken het principe wel, tijdens revalidatie moest ik mijn pijn ook cijfers geven, voor tijdens en na oefeningen. En ja, ik zie er ook niet uit of ik pijn heb en word daardoor ook weleens niet begrepen. Want ik lach toch en zie eruit als een jonge gezonde hollandse meid. Onderwijl heb ik wel degelijk pijn. Het hangt er een beetje vanaf hoe t gaat. Mijn "basispijn" is  een 6. Als ik onstekingen heb of luxaties gehad of wat dan ook kan dat oplopen tot  9 en soms zelfs een 10. Toen ik nog geen pijnstilling had zat mijn basispijn rond een 8, dus ik ben dik tevreden met een 6.

Wat hierbij wel moet worden bedacht is dat ieders pijngrens natuurlijk anders ligt. Wat voor mij een 8 is, is misschien voor een ander 10 of misschien lager..Pijn is eigenlijk niet iets wat echt subjectief te meten is.

Ik kan me voorstellen dat je je onbegrepen voelt! Ik hoop dan ook dat de pijn voor jou minder word en dat je wat meer begrip krijgt.

Marielle:
Leuke vraag! Ik vind het heel lastig om een cijfer te geven aan pijn, maar heb ooit een schemaatje gevonden dat het voor mij wel makkelijker maakt:

0-1 Geen of nauwelijks pijn/voldoende energie
2-3 Draagbare, lichte pijn/vermoeidheid maar beperkt me niet
4-5 Behoorlijke pijn/vermoeidheid en leidt af of beperkt me enigszins
6-7 Vrij hevige, overheersende pijn/vermoeidheid hierdoor is concentreren/uitvoeren van activiteiten moeilijk
8-9 Zeer hevige, overheersende pijn/vermoeidheid, concentreren/uitvoeren van activiteiten nauwelijks mogelijk
10 Ondragelijke pijn/totale uitputting

Ik denk dat momenteel mijn basis eigenlijk wel heel netjes is, ergens rond de 3-4, vaak merk ik niet eens meer bewust dat ik pijn heb. Zo is het niet altijd geweest, ik heb ook periodes gehad dat ik veel meer pijn had, en dat overkomt me nog steeds wel regelmatig (maar dan heeft het wel meestal een duidelijke oorzaak en trekt snel weer weg).

Ik zal een poll bij dit topic zetten, is wel interessant om te zien :)

Ilona:
Ik ken dit systeem, en eerlijk gezegd vind ik het niets. Want e hebt namelijk niet alleen een pijngrens die iederen heeft! Maar je kan het ook nog anders bekijken. In de zin van ik kan mijn pijn aan, maar ben hier door erg beperkt. En die weging maakt ook dat je hele verschillende cijfers krijgt. Ik hoop dat ik zo een beetje heb uitgelegd wat ik bedoel!

*Inge*:
Ik vind het juist wel een goed systeem. Juist vanwege het feit dat iedereen een andere pijngrens heeft. Je geeft bij deze meting juist aan welke pijn JIJ als uniek persoon hebt. Dus hoe jij het zelf ervaart. Wanneer jij een lage pijngrens hebt, zou je misschien al een 7 geven aan het feit dat je je knie gestoten hebt. Terwijl iemand anders  pas een 7 zou geven wanneer hij/zij zijn/haar been heeft gebroken. Er is geen minimum aan 'blessure' wat je moet hebben om een bepaald cijfer te mogen geven. Hierdoor kunnen artsen/therapeuten etc. zich juist echt richten op jou als uniek persoon en daar hun behandeling op afstemmen.


--- Citaat van: Ilona op 17 augustus 2011, 10:30 ---Maar je kan het ook nog anders bekijken. In de zin van ik kan mijn pijn aan, maar ben hier door erg beperkt. En die weging maakt ook dat je hele verschillende cijfers krijgt.
--- Einde van citaat ---
Ik vind niet dat die weging zorgt voor verschillende cijfers. Hoe je het ook wendt of keert, de pijn is er toch. Ook al kan je de pijn aan.

Tot 2 maanden geleden zou ik mijn pijn een 8 of 9 hebben gegeven. Nu na de laatste operatie kan ik gelukkig zeggen dat ik nu een 0-1 heb! In principe heb ik helemaal geen pijn meer, alleen als ik iets teveel gedaan heb. Maar dat telt voor mij niet mee bij de pijnscore :)

Voor de operatie had ik op sommige dagen ook het gevoel dat ik de pijn wel aan kon (als ik bijvoorbeeld veel  positieve dingen meemaakte op een dag werd dat makkelijker), maar ondanks dat bleef ik toch pijn van een 8-9 hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie