Heupproblemen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Heupproblemen  (gelezen 74240 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2011, 15:33 »
Ik heb toen ik last van mijn heupen kreeg eerst krukken geprobeerd, maar dat gaf al snel overbelasting aan mijn polsen. Daarom ben ik toen voor langere afstanden een rolstoel gaan gebruiken. Met mijn eerste revalidatie heb ik het lopen weer op kunnen bouwen tot een minuut of 10. Een hele functionele afstand, alleen lang niet genoeg om ook eens lekker te kunnen winkelen of een dag weg te kunnen.

Mijn lopen is best een tijd stabiel geweest, tot ik het in mijn hoofd kreeg om weer gewoon te willen sporten en conditietraining ben gaan doen bij mijn fysio. Toen bleek al snel dat ik in het dagelijks leven al aardig dicht bij mijn grenzen zat, want toen er 2x per week conditietraining bij kwam (en we zijn echt voorzichtig begonnen), toen zat ik binnen een week of 3 met flink overbelaste knieƫn, en kwamen ook mijn heupklachten al snel weer behoorlijk terug. Ik ben opnieuw in revalidatie gegaan en daar kwam vrij snel uit dat het lopen niet goed op te bouwen was en ik toch wat meer mijn (tijdelijke, tweedehandse) rolstoel moest gaan gebruiken. In die periode kon ik ongeveer een meter of 30 lopen. Het heeft daarna nog wel een tijdje geduurd voor ik zover was om een eigen goede rolstoel aan te vragen, maar sinds ik die heb ben ik er alleen maar heel blij mee.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2011, 13:31 »
Na ongeveer 40 meter is het over het algemeen zo dat ik door mijn benen zak.

Dat heb ik ook, ik zak door mijn heup maar daardoor buigt mijn knie ook en op de een of andere manier valt de spierspanning dan even weg ofzo  ???
Ik heb dit nooit zo erg gehad, ik kan nu dus niet meer op mijn rechter been leunen omdat ik er dan doorheen zak,
vandaag dat lopen ook moeilijk gaat. Ik heb dat nu ook na ongeveer 20 meter.
met krukken lopen gaat goed bij mijn heup, maar dan rol ik mijn voet verkeerd/niet af.
Als ik mijn voet wel goed af wil rollen knakt mijn heup.
Steeds op het moment dat mijn been recht onder mijn lijf staat of iets naar achter, dus als ik mijn linker been naar voren zet.

Ik heb maar besloten nog geen eigen rolstoel aan te vragen voor lange afstanden, op krukken lopen gaat op zich wel goed.
Let er wel heel erg op dat ik niet te veel mijn armen belast. Dus niet te veel lopen, en binnenshuis toch zo veel mogelijk zonder krukken.
En heb dus ook een leen rolstoel thuis staan.
Het is wel irritant dat ik bijvoorbeeld niet meer met de hond kan lopen of even boodschappen doen.
Maar ik hoop dat dat over een paar weken al wat beter gaat.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Heupproblemen
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2011, 20:05 »
Ik hoop met je mee dat het beter zal gaan! Ik vind het goed van je dat je zo goed oplet dat je niet gaat overbelasten op je armen. Hopelijk redt je het zo nog een tijdje. maar laat het niet te ver doorsudderen hoor..

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #18 Gepost op: 2 juli 2011, 18:45 »
Nee moet idd niet te ver doorsudderen, maar bij fysio wil ik nu de hele tijd geen oefeningen als fietsen doen,
omdat ik bang ben dat ik weer overbelast of de pijn te erg wordt.
En dat gaat zo niet meer, want ik kom daar niet om niks te doen.. We moeten toch een keer weer beginnen.
Dus maandag ga ik weer en dan gaan we wel voorzichtig weer fietsen enzo. Maar zie er wel tegen op.

Ga maandag ochtend eerst naar de huisarts omdat ik ook heel erg zenuwpijn heb.
Het loopt vanaf mijn heup / bil helemaal naar mijn voet. En ik vertrouw het toch niet zo..
Vind het wel fijn dat ik het hier kwijt kan :)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #19 Gepost op: 4 juli 2011, 17:33 »
Huisarts kwam tot de conclusie zenuwpijn en snapping hip. Maarja daar schiet ik verder niet zo veel mee op.
Snapping hip had ik al maar nu is het ineens zo erg.
Naar mijn idee komt dat omdat de kop van mijn heup bij elke stap een beetje naar buiten 'valt'.

Hij zei dat ik naar een orthopeed kon voor injecties, en verder advies.
maar ivm met slechte ervaringen durf ik dat niet zo goed...
Dus heb gezegd dat ik het nog aan kijk
Wat kan een injectie voor snapping hip betekenen?

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #20 Gepost op: 5 juli 2011, 11:22 »
Ik herken veel in je verhaal! Mijn snapping hips waren in het begin vrij onschuldig, wel wat lastig soms, maar niet beperkend en na een tijdje wat rustig aan doen ging het dan vanzelf wel weer beter (eigenlijk zoals een snapping hip zich hoort te gedragen). In korte tijd is dat behoorlijk verergert (volgens mij omdat ik met fysio ver over mijn grenzen heen ben gegaan toen), veel pijnlijker en ook instabieler.

Ik ben met mijn heup wel bij een orthopeed geweest, maar heb geen injecties gehad. Ze kunnen heel goed helpen (zowel ontstekingsremmend als pijnstillend). Soms is dat voldoende om je heup genoeg tot rust te laten komen zodat je klachten verminderen, maar vaak werkt het maar tijdelijk. Daarom is niet iedereen er even enthousiast over. Er zijn ook huisartsen die zelf wel even een injectie willen zetten, maar die hebben meestal weinig ervaring en dan is de kans dat er iets mis gaat altijd wat groter.

Is er bij jou al wel eens goed naar je voeten gekeken? Als je al gevoelige heupen hebt, kunnen alle beetjes helpen om de belasting te verminderen. Zo kwam mijn orthopeed erachter dat ik een klein beenlengteverschil heb, normaalgesproken eigenlijk te klein om te behandelen, maar omdat het wel invloed had op mijn heup heb ik daar wel zooltjes voor gekregen. Hetzelfde geldt ook voor je looppatroon. Misschien kun je samen met je fysio eens kijken of je door anders te lopen minder last hebt van je heupen (bij mijzelf: als ik mijn voeten voor elkaar zet, met kleine stapjes, zeg maar koorddansend :) dan knappen mijn heupen niet, maarja, dat is geen handige manier om te lopen).

Wat bij mij toch wel heeft geholpen is stoppen met overbelasten (dus rolstoel voor lange afstanden), een tijd pijnstillers (NSAIDs), en ondertussen mijn spieren wel zo sterk mogelijk houden met oefeningen en zwemmen.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Heupproblemen
« Reactie #21 Gepost op: 5 juli 2011, 11:34 »
herkenbaar verhaal. Bij mij heeft hetzelfde als Marielle verteld geholpen ;)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #22 Gepost op: 5 juli 2011, 15:38 »
Ik heb o-benen en daar door staan mijn onderbenen zeg maar naar binnen.
Daardoor staan mijn voeten ook naar binnen gekanteld van nature .
Dus als ik ontspannen loop komt eerst de buitenkant van mijn voetzool op de grond. Als de grond dan een beetje afloopt ofzo zwik ik meteen.
Met fysio hebben we daar naar gekeken. Ik kan wel 'normaal' afwikkelen/lopen, maar alleen als ik er heel erg op let.
En maar kleine stukjes want dan gaat het echt pijn doen. (sowieso loop ik heel slecht tegenwoordig)

Als ik met mijn benen heel wijd loop doen mijn heupen het minst zeer en knakken ze ook niet. Maar dat ziet er niet uit natuurlijk :D
Soms als ik pijn heb ga ik half in de split zitten en dan knakt het in mijn lies en dan doet het geen pijn meer,
maar dat is even wat anders dan snapping hip.

De revalidatie arts vond mijn voeten veel te gezond voor zooltjes, ze zijn nl niet doorgezakt enz.
maar naar beenlengteverschil is nooit gekeken.. Misschien is een orthopeed toch een optie, maar zal je zien dat ik 'die ene' weer tegen kom...

En dan kom ik toch steeds weer op een rolstoel uit!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #23 Gepost op: 5 juli 2011, 17:06 »
Dat wijdbeens lopen heb ik met reva ook geprobeerd, en nog een paar andere rare loopjes die er ook niet bepaald charmant uitzagen. Voor in het dagelijks leven niet zo handig (en je loopt dan ook het risico dat je het probleem verplaatst naar een ander gewricht). :)

Laat je niet tegenhouden door een stomme orthopeed. Je mag gewoon vragen om een verwijzing naar een andere orthopeed, daar wordt dan meestal wel rekening mee gehouden. En eventueel ga je gewoon naar een ander ziekenhuis, dan weet je zeker dat je die ene niet weer tegenkomt.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re:Heupproblemen
« Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2011, 17:14 »
Dat is inderdaad een goed idee, een ander ziekenhuis   :)
Had er al eerder over nagedacht, maar heb me vandaag in een ander ziekenhuis ingeschreven.
krijg binnenkort mijn patientennummer.
Kan ik daar heen voor mijn heup, hoef ik voor spoedgevallen niet meer trillend naar dat andere ziekenhuis ;)

Offline nightbird

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
Re: Heupproblemen
« Reactie #25 Gepost op: 17 juli 2011, 22:19 »
Wat een vervelende heupproblemen allemaal!

Ik heb zelf minder last van mijn heupen, maar wil graag toch mijn ervaring bij jullie neer leggen. Wellicht weten jullie wat er in mijn heupen gebeurt!

Soms zit mijn been verkeerd (als ik een tijdje loop, gaat mijn rechterbeen eigenlijk altijd verkeerd zitten, alsof het te ver naar achteren zit) en dan moet ik mijn heup knakken om het weer goed te laten zitten. Daarbij beweeg ik mijn bovenbeen naar achter en naar buiten (het is meestal mijn rechterbeen dat ik dan dus naar rechtsachter beweeg). Als ik 'm niet knak, doet het pijn en krijg ik vervolgens kramp.

Mijn fysio heeft een paar maanden geleden nog alle gewrichten gecheckt op speling en toen vond hij mijn heupen 'prima vast zitten'.

Weten jullie wat er gebeurt?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Heupproblemen
« Reactie #26 Gepost op: 18 juli 2011, 06:14 »
het zou kunnen zijn dat er een pees of spier verkeerd zit, en je die goed moet zetten.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Heupproblemen
« Reactie #27 Gepost op: 18 juli 2011, 07:48 »
ah ik ken het bij mij is het een pees probleem.
ik draai hem dan naar buiten en dan hoor ik een soort knoepje.
mijn heupen zijn niet echt stabiel  het gebeurd dagelijks een aantal keer.
maar probeer het zo weinig mogelijk te doen omdat het pijn doet.
heb je het ook in allebij je heupen of in eentje maar?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Heupproblemen
« Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2011, 16:29 »
Ik denk dat dat idd een spier/pees is.
Ik heb zo' n zelfde soort probleem , alleen bij mij zit het in mijn lies.
Zit het aan de lies kant of de buitenkant?

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Heupproblemen
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2011, 19:06 »
binnen kant volgens mij.
maar ik heb ook een stomme snapping hip in me heupen blegh-

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal