Forum > HMS/EDS algemeen

Pijnstilling en vakantie

(1/1)

*Inge*:
Hallo allemaal,

Ik heb hier en daar opgevangen dat wanneer je op vakantie gaat naar het buitenland, je voor sommige pijnstilling een speciale verklaring nodig hebt. Ik heb nog steeds mijn fentanylpleisters en voor de zekerheid wil ik die meenemen op vakantie (Frankrijk en Engeland). Heb ik dan ook zo'n verklaring nodig en hoe moet ik dit regelen? Ik heb echt geen idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat!

Alvast bedankt!

Maaike:
Hoi Inge,

Bij de apotheek kun je een medicijnpaspoort aanvragen, dat is gewoon gratis. Zij printen dan alles wat jij op recept hebt gekregen. Voor veel landen is dit volgens mij genoeg, voor Engeland en Frankrijk sowieso.

In sommige landen (verschillende niet-Schengenlanden) heb je nog een doktersverklaring nodig voor verschillende morfinepreparaten en in sommige landen moet je het zelfs bij de ambassade aanvragen.

Ik ben zelf een aantal keren in Engeland geweest met alleen het medicijnpaspoort, dus als je naar je apotheek gaat, kun je dat zo regelen. Je kunt daar ook vragen of je eventueel een doktersverklaring nodig hebt.

Marielle:
Frankrijk valt onder de Schengenlanden, Engeland niet, voor allebei gelden andere regels.

Info rijksoverheid


--- Citaat ---Neemt u medicijnen die onder de Opiumwet vallen mee op reis naar een Schengenland, dan heeft u een Schengenverklaring nodig. Hierin staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) moet deze goedkeuren. De Schengenverklaring is 30 dagen geldig. Bij een reis van meer dan 30 dagen moet u 2 Schengenverklaringen invullen waarbij de datums op elkaar aansluiten.
--- Einde van citaat ---

Fentanyl valt onder de opiumwet, daar heb je zo'n verklaring voor nodig. Aanvragen kan bij farmatec

Britse home office: (fentanyl valt onder schedule 2).


--- Citaat ---If you are travelling for less than three months and you are carrying less than three months' supply of prescribed controlled drugs listed under Schedules 2, 3, 4 Part I and 4 Part II to The Misuse of Drugs Regulations 2001 you will not need a personal import or export licence to enter or leave the United Kingdom.

However, in either case we advise you to obtain a letter from your prescribing doctor or drug worker, which should confirm your name, travel itinerary, names of prescribed controlled drugs, dosages and total amounts of each to be carried.

If you are carrying prescribed medication which is not a controlled drug you are also advised to obtain the above letter.

In either case, the personal licence or doctor’s letter should ordinarily be carried in your hand luggage along with the drugs. But as amounts will vary from person to person please always check with your carrier in advance of your travel date that carrying the entire amount of your medication in your hand luggage is allowed.
--- Einde van citaat ---

Oftewel, zolang je minder dan 3 maanden gaat en ook niet voor langere tijd medicijnen meeneemt, is het voldoende als je een doktersverklaring meeneemt.

*Inge*:
Dankjewel voor de uitleg! Ik weet nu dat ik dus even actie moet gaan ondernemen :)

Marielle:
Nog even een aanvulling (uit brochure van farmatec)


--- Citaat ---Mocht de eindbestemming een niet-Schengenland zijn, maar gaat de reis wel door Schengenlanden, dan is hiervoor alleen een medische verklaring nodig. Deze is ook geldig in de Schengenlanden waar doorheen wordt gereisd.
--- Einde van citaat ---
Als ik het goed lees, heb je voor Frankrijk geen aparte verklaring nodig als het niet je eindbestemming is.

Navigatie

[0] Berichtenindex


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie