Hulphond
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Hulphond  (gelezen 64499 keer)

Offline Jamie

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #165 Gepost op: 16 februari 2015, 13:05 »
Nou ik hb dus Quincy. Quincy is een zwarte labrador, die is aangevraagd als ADL hulphond, en bij aanvraag ook de vraag voor trainen voor PTSS/veteranenhond erbij is aangenomen.

Tijdens het gesprek vroegen ze heel lief en zeer kundig, of, als ik niet keek naar of veteranenhond wel of niet vergoed word, wat ik het meeste nodig had, toen bleek beiden, en toen is het stuk ADL door verzekering vergoed en veteranentraining heb ik zelf mogen doen met de trainer thuis. Op die manier had ik toch een dubbele functie.

De training is normaal voor een hond met maar 1 indicatie na plaatsing 14-20 dagdelen. Ik heb er dacht ik, gehad en schijn erg rap te zijn.

Tijdens de aanvraag heeft Agis geen extra vragen gesteld en hem gelijk toegekend. Zo geweldig! Maar moet zeggen Agis heeft geen enkel hulpmiddelen, brace/spalk,behandeling ooit afgekeurd bij mij en had zelfs aangegeven,dat, als ik in periode tijdens schuldhulpverlening, waarin je geen aanvullende ziektekosten af kan sluiten.Zelfs niet als je die al had, dat mocht ik fysio of beplakt worden met cure tape nodig had, ik een verzoek om uitzondering in mocht dienen, met daarbij wat de minimale kosten zouden zijn, als ik niet zou gaan naar de fysio, voor hen en de extra achteruitgang plus aanhangende kosten.

Dus het matchbezoek kwam er aan, en Quincy mocht ik gaan zien, met de zorgtaxi van Almere naar Herpen. En terug. En vriendin was daar ter ondersteuning.

Heerlijk om kennis te maken en gelijk helemaal om voor deze hond. Tegelijk was mn bloeddrukdalingen die er tijdens aanvraag opeens begonnen besproken, dat we konden kijken of hij aanleg had voor signalering ervan.

En jahoor 4 december 2013 was de eerste ontmoeting bij mij thuis met Quincy, deze deed het samen met mij zo goed, dat hij gelijk mocht blijven.Normaal gaat hij een keer of 4 mee terug met de trainer.

Dezelfde week bleek dat hij signaleerde. Ik hoorde hem heel laag grommen, en toen ik half uur later mezelf voelde wegzakken, was duidelijk dat hij mn bloeddrukdalingen kon ruiken/voelen.

Tegenwoordig geeft hij nog steeds ongeveer een half uur tevoren aan wanneer mn bloeddruk gaat dalen, hij heeft door wanneer ik overprikkelt ben (ADHD) en verstoort net zo lang het gesprek bij bloeddrukdalingen als bij overprikkelingen tot ik naar huis ga en ga liggen, of als ik thuis ben op bed ga liggen. Kan ik niet weg, dan kan ik op een bank of grond gelegd worden.

Hij begint ook de omgeving te waarschuwen, als hij ergens vaker komt, gaat hij iemands aandacht trekken, als hij me niet op tijd naar huis kan brengen.

Hij verstoort evt gesprekken, als hij dat nodig vind om mij actief naar een veilige plek omt e liggen moet krijgen.

Heeft mij 2 keer van een beroving gered, zonder dat er risico voor de hond was. Grommen en blaffen was genoeg. IK kan in nood wel een paar slagen uithalen, om hem te beschermen, maar erna zal ik echt een eh moeten bezoeken, omdat ik uit elkaar lig of wat heb gescheurt

Verder natuurlijk maakt hij mij wakker tijdens nachtmerries en komt dan bij me liggen en als ik niet wakker word gaat hij even bovenop mij liggen en likt dan gezicht of handen.

Hij doet evt eerst het licht aan.
 
hij haalt mij uit herbelevingen, en bij bijna bewustloos raken, haalt hij mij lang genoeg bij, om te kunnen wachten op hulp.

Bij vallen, gaat hij tegen mij aanliggen om mij warm te houden. En bij doorbloedingsproblemen in mn benen, komt hij mijn sokken brengen, en als die al aan zijn, gaat hi een deken pakken en legt die dan op mn voeten.

Als ook dat niet genoeg helpt gaat hij op aanwijzing op mn schenen liggen met kop op de voeten. Dat om te zorgen dat ze wel warm worden, maar niet alles uit zn fatsoen ligt naderhand.

Bij noodsituaties geeft hij een poot op mn arm, en gaat piepen als het nacht is, wil ik dan de deuruit zonder dat hij moet plassen, dan blokkeert hij de deur en laat mij niet gaan, blijft me volgen tot ik op bed ga liggen en de intercom gebruik om hulp te roepen.

Moet hij wel plassen,  dan laat hij het uitgaan wel to, totdat hij als heeft gedaan en wil dan naar huis, gaat ook niet meer mee verder lopen,maar draait om om naar huis te gaan.

Als iemand bij mij stress veroorzaakt,boosheid of verdriet, dan komt hij troosten en schermt mij af van degene die het veroorzaakt, evt. bij een kwaadwillend persoon gaat hij grommen en blaffen naar de persoon en zeer langdurig aanstaren.

Blaffen en grommen doet hij ook bij een inbreker vorig jaar en bij mensen die we buiten als het laat is s avonds tegenkomen en die hij blijkbaar niet vertrouwd. Normaal is het een allemansvriendje namelijk.

Daarnaast de  standaard ADL dingen.

Kwa subluxaties, helpt hij om de middenhandsbeentjes terug te duwen en de schouder de kom in te trekken. Dat laatste door een trek spelletje met een speeltje.

S nachts draait hij mij ook om, als het nodig is.

Dus dat doet hij allemaal voor mij en kan een ieder  die er baat bij heeft, aanraden om bij de ADL ook nar dit soort dingen te kijken,mocht je het nodig hebben, er naar te vragen of die kunnen worden getraind erbij. Echter heb ik wel een hond die zer zelfstandig is en niet mag scoren, deze zelfstandigheid heeft hij nodig als ik niet bij ben, op de grond lig of buiten bewustzijn ben, of niet naar buiten mag, herbeleving, etc etc. Waardoor hij niet los naast mij kan lopen, en alleen los kan binnenshuis of tuin en tijdens zijn ren-uurtje per dag.

Het is tevens een zeer gevoelige hond, waar je heel duidelijk tegen moet zijn dat het niet de bedoeling is om het halve ziekenhuis te willen troosten of de complete stoet rouwende mensen tijdens een begravenis.  :-*
ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets

Offline Jamie

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #166 Gepost op: 16 februari 2015, 14:26 »
Vaak is aaien niet eens het grootste probleem. Over het algemeen is een hulphond het meest gebaat bij helemaal geen aandacht, dus ook niet praten, fluiten, smakken of welk geluid dan ook. De hond is aan het werk. Ik denk dat de gemiddelde mens die werkt t ook doodirritant zou vinden als iemand steeds praat..fluit klakt smakt tijdens belangrijke opdrachten.

klopt,maar te vaak moet ik hem wegtrekken bij iemand die er niet naar luistert, het niet wil of kan begrijpen of boos allerlei andere dingen doet die net zo erg zijn als aaien.... :/
ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #167 Gepost op: 16 februari 2015, 14:35 »
Wauw super wat Quincy allemaal voor je doet!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #168 Gepost op: 17 februari 2015, 19:32 »
Zwaantje, veel plezier bij jullie diploma-uitreiking! Jullie hebben er keihard voor gewerkt, nu lekker genieten dat het ook helemaal officieel is!

Indrukwekkend verhaal Jamie! Ik heb echt bewondering voor alle hondjes+baasjes die naast ADL-taken ook nog een andere rol oppakken; dat lukt echt niet iedereen.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #169 Gepost op: 17 februari 2015, 22:23 »
Was gezellig. Snow was wel echt super onrustig bij de diploma uitreiking. Hij heeft zowat aan een stuk door gezongen. Dat kwam vooral doordat ik op dat moment erg verdrietig en overstuur was, maar dat kon ik niet echt laten merken op een diploma uitreiking natuurlijk. Snow voelt dat natuurlijk heel goed aan en hij spiegelt mij.

Offline Jamie

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #170 Gepost op: 18 februari 2015, 05:57 »
ja ik ook Marielle! en ook op de gastgezinnen... helden,allemaal. Ze geven aan steeds vaker met aanvragen ivm EDS te maken te krijgen.

Oh Zwaantje, voorzichtige knuffel van mij.
En toch gefeliciteerd met behaalde diploma van jou en Snow!
ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #171 Gepost op: 20 februari 2015, 13:44 »
Dankjewel

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Hulphond
« Reactie #172 Gepost op: 24 februari 2015, 16:58 »
de eerste stap genomen om een hulp hond aan te gaan vragen. nu een ergo gaan zoeken en laat de vervolg stappen maar komen

Offline Jamie

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #173 Gepost op: 24 februari 2015, 18:07 »


@ Enoel:  Nee niet als buitenstaander. Dat is namelijk ook aaien,belonen en afleiden.
ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #174 Gepost op: 24 februari 2015, 20:23 »
spannend Lientje

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #175 Gepost op: 24 februari 2015, 21:16 »
Ben benieuwd, Lientje! Hoop dat de aanvraag voorspoedig loopt.

Offline Jamie

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #176 Gepost op: 25 februari 2015, 01:21 »
de eerste stap genomen om een hulp hond aan te gaan vragen.

leuk!! oh als je vragen hebt of even de spanning kwijyt wilt,..mijn postvakje staat open
ook al loop ik door een donker dal, ik vrees niets

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #177 Gepost op: 25 februari 2015, 11:08 »
Hoe moet de hulphond jou gaan helpen Lientje? :)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Hulphond
« Reactie #178 Gepost op: 25 februari 2015, 17:06 »
dat gaan we met de ergo bekijken voornamelijk grond werk aangezien ik nog amper kan bukken in de rolstoel en als ik sta wat al een wonder is soms  :AA: niet onder me knieĆ«n kan komen. Om sokken en schoenen aan en uit te doen zeg maar.  maar ook veel andere dingen zou hij kunnen overnemen die ik nu op de onhandigste manier doe of onbewust door andere laat doen.  Maar die vrouw die ik gisteren sprak de vertelde zoveel dingen dat ik zoiets van had van ow kan hij dat ook allemaal. moet het nog even tot me laten bezinken :)

wel vroeg ze of ik een ciz indicatie heb want zonder ciz is het schijnbaar heel erg moeilijk om een hond aan te vragen tegenwoordig maar dat heb ik gelukkig. heb 10 uur in de week zorg.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 17:07 door Lientje »

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #179 Gepost op: 7 april 2015, 22:23 »
Spannend hoor Lientje! Weet je inmiddels al meer?

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal