Hulphond
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Hulphond  (gelezen 64503 keer)

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #150 Gepost op: 1 december 2014, 17:28 »
Frustrerend inderdaad. Ik denk wel dat het een stuk onkunde / onwetendheid is. Ben zelf geen grote dierenvriend en heb er ook weinig verstand van. Ik aai vreemde honden niet zomaar, maar dat is meer omdat ik het bij kinderen ook nooit zou doen. Van iets wat niet van jezelf is blijf je gewoon af. Dat het voor het dier echt vervelend is, daar heb ik nooit echt aan gedacht. En eerlijk is eerlijk: ik vind blaffende honden ook vervelend en agressief overkomen.
Door wat ik hier veel lees over jullie honden snap ik meer hoe het werkt en kan ik er dus ook meer rekening mee houden. Zonder bewustwordingscampagne kan je dat -vrees ik- helaas niet van iedereen verwachten. Ik hoop dus vooral dat er meer bekendeid komt over hulphonden, zodat je er over een tijdje minder last van hebt.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #151 Gepost op: 1 december 2014, 21:54 »
Ik heb al manieren bedacht om een soort bewust wordings campagne te realiseren, hihi. Ik zou dan een filmpje maken met een soort verborgen camera, zodat mensen zien hoe vaak er geaaid wordt.
En ik zou info in het filmpje zetten.
Als er een wild vreemd persoon naar jou toe komt en je ineens uit het niets begint te knuffelen vind je dat waarschijnlijk ook vervelend. Waarschijnlijk zou je er iets van zeggen. En dat wordt geaccepteerd. Bij honden werkt dit ook zo, ze zeggen er wat van. Alleen doen zij dit door middel van blaffen.
Als een hond blaft is dat eigenlijk een goed teken. Honden die stil zijn, zijn vaak het gevaarlijkst. Die staan klaar om uit te halen (je kan dit aan lichaamstaal zien, maar goed dan moet je je wel erg verdiepen in de hond). Blaffende honden zeggen eigenlijk: Hee, ga weg, ik vind dit niet fijn. Hou op! Ik heb geen zin om te gaan bijten. Ik waarschuw je alleen maar.

Bij hulphonden is het weer een ander verhaal dan bij "gewone" honden. Gewone honden kunnen het zelf ook helemaal niet prettig vinden om geaaid te worden. Maar bij hulphonden worden ze ook nog eens afgeleid van het werk dat ze doen. Bij mijn hond gaat het om het werk als epilepsie-hond. Dit betekend voortdurend aanvoelen hoe het met de baas gaat. Het is dan irritant om steeds afgeleid te worden. Dit is dan weer te vergelijken met iemand die een moeilijke toets aan het maken is. Als diegene continu aangetikt wordt is dat ook vervelend.

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #152 Gepost op: 1 december 2014, 22:15 »
Ik heb echt nog nooit van een geel lintje gehoord. Dat zou me denk ik ook niet eens heel erg opvallen als ik een hond voorbij zie lopen.

Met zo'n camera is wel een goed idee Zwaantje!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #153 Gepost op: 2 december 2014, 14:58 »
We hebben het voor de grap wel eens over terug aaien gehad. Ben benieuwd hoe mensen dan opkijken, vinden ze vast zelf ook niet leuk! Ik snap wel dat Snow er helemaal zat van wordt!

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #154 Gepost op: 2 december 2014, 16:10 »
Ja hihi. Lijkt me ook grappig om willekeurige mensen opeens te gaan aaien, en als ze dan zeggen dat ik moet stoppen keihad schreeuwen: U BENT AGRESSIEF! :P

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #155 Gepost op: 3 december 2014, 21:13 »
Je zou het eigenlijk echt eens moeten doen, en er dan een paar mooie filmpjes van maken. Veel mensen trekken zich niks van een labeltje 'Niet aaien' aan, maar ik vraag me echt af of ze echt beseffen wat voor invloed het afleiden heeft. Ik denk dat veel mensen oprecht geloven dat het geen kwaad kan, want het is maar even een hondje aaien.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #156 Gepost op: 4 december 2014, 00:09 »
Dat denk ik ook!
Vanavond waren er bij de orkestrepetitie ongeveer 60 mensen van een koor waar we binnenkort een concert mee hebben, om met het orkest te oefenen. Happy loopt een beetje nieuwsgierig een klein stukje richting een van die mensen, en die vrouw ziet nota bene het label op haar tuigje, maar toch meteen haar hand uitsteken: kom maar, wat ben je lief, aggossie, enz. Ik reageer met: mevrouw, wilt u haar alstublieft niet afleiden, ze is in training tot hulphond, het staat ook op haar dekje. Wordt me die vrouw toch pissig: nou, hij (waarom zeggen mensen altijd hij?!) kwam anders zelf naar me toe, dan moet je hem maar bij je houden, en als hij echt aan het werk is (waarom zou ZIJ niet 'echt' aan het werk zijn trouwens...?) dan laat hij zich niet afleiden, dus jij bent niet goed bezig, en zo'n klein rothondje (dat was wat bij mij de emmer deed overlopen) kan helemaal geen hulphond zijn... Ik had niet eens zin om het legitimatiepasje te laten zien, dom wijf...
Gelukkig was ik niet de enige die dat mens helemaal belachelijk bezig vond, de dirigent was het met me eens en heeft haar een rij naar achteren gedumpt zodat we gelukkig weer wat ruimte kregen. Later kwam de dirigent naar me toe om zijn excuses aan te bieden namens haar... Ik heb gezegd dat ik die niet accepteer, want dat ik vond dat hij het juist goed had aangepakt en dat hij dus niet moest gaan sorryzeggen voor iemand met een empathisch vermogen ter grootte van een doperwt.
Ik denk inderdaad dat zij dacht dat het geen kwaad kon en dat ik het wel zou toelaten. Maar dan vraag ik me toch af wat mensen denken als ze 'niet aaien' zien staan. Iets van: hee, leuk, die mag ik niet aaien, laat ik die maar even aanhalen... Zoiets...?

Overigens kreeg ik ook allemaal reacties op het label 'liever niet aaien', dat ik zowel aan Happy's riem als achter op de rolstoel heb zitten (heb/had jij toch ook Zwaantje?): 'aaaachhh, wat sneu, mogen we jou niet eens aaien?', en heb ik zeker vijf keer de vraag gehad of Happy ook had meegespeeld. 'Nieuw orkestlid?' Zo'n opmerking is zelfs de eerste keer niet grappig, laat staan vijf keer...

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #157 Gepost op: 4 december 2014, 14:05 »
Sommige mensen zijn echt dom! Kan het niet netter verwoorden. Als zij op haar instrument speelt wil ze ook niet geaaid worden, maar wordt ze wel afgeleidt terwijl ze toch echt aan het werk is.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #158 Gepost op: 4 december 2014, 14:23 »
Jemig wat een rare, stomme reactie

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Hulphond
« Reactie #159 Gepost op: 5 december 2014, 13:18 »
Ik krijg spontaan plaatsvervangende agressieve gevoelens jegens die vrouwe Janelle. Ik kan daar heel slecht tegen. Hoe vaak ik ook niet te horen krijg als ik met Zwaantje en Snow op pad ben. "Ohja, ik mag je niet aaien he? Neee. Maar oo wat ben jij een knapperd he? NOu! Doe maar goed je best voor je vrouwtje hoor" *klopje op Snow zijn kop of rug*. Ik kan me er helemaal over opwinden.
En die opmerkingen idd.. Alsof ze de eersten ter wereld zijn die die opmerking maken. Zo NIET grappig.....

Ik moet toch echt zeggen dat ik soms een beetje bang ben dat het algehele niveau van de gemiddelde mens niet erg hoog is.... jammer genoeg.

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #160 Gepost op: 6 december 2014, 21:41 »
Ik heb geen verstand van hulphonden, ik weet alleen dat je ze niet mag aaien. Maar mag je uberhaubt wel tegen ze praten (zoals het voorbeeld van Rozemarijn?). Ik heb daar nooit wat over gelezen, maar dat lijkt me eigenlijk ook niet helemaal de bedoeling en net zo afleidend voor een hond

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #161 Gepost op: 7 december 2014, 10:20 »
Op snow z'n tuig staat "niet afleiden". Dat betekend niet álleen dat je niet mag aaien. Maar alles wat afleidend is. Dus fluiten/klikken/praten valt daar ook onder.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #162 Gepost op: 7 december 2014, 22:52 »
Klopt. Helaas interpreteren mensen 'afleiden' heel vaak als 'aaien' en gaan ze koetsjiekoetsjiekoe-end over Happy heen staan. Nederlands blijkt moeilijk te zijn :AA:

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Hulphond
« Reactie #163 Gepost op: 8 december 2014, 11:55 »
Vaak is aaien niet eens het grootste probleem. Over het algemeen is een hulphond het meest gebaat bij helemaal geen aandacht, dus ook niet praten, fluiten, smakken of welk geluid dan ook. De hond is aan het werk. Ik denk dat de gemiddelde mens die werkt t ook doodirritant zou vinden als iemand steeds praat..fluit klakt smakt tijdens belangrijke opdrachten.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hulphond
« Reactie #164 Gepost op: 15 februari 2015, 11:37 »
Ik heb komende week samen met mijn lieve viervoeter de diploma uitreiking omdat hij al een tijdje officieel hulphond is. Leukleuk. Wel een beetje eng, want ik hou niet zo van in het middelpunt staan  (A)

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal