Forum > Hulpmiddelen en praktische zaken

Hulphond

(1/43) > >>

Marianne:
Ook voor de hulphond een draadje op het nieuwe forum!

Nihlaeth:
Zoals de plannen er nu voor staan verdwijnen de hulphonden in Januari 2012 uit het basispakket van de zorgverzekering. Dus als je er een aan wil vragen, doe het nu.

Marielle:
Nee toch? Er is wat onrust over geweest, maar ik dacht dat de hulphond voorlopig gewoon in het pakket blijft. De geplande demonstratie is om die reden afgelast.


--- Citaat van: mail van hulphondenschool ---De demonstratie voor de 22ste juni is afgelast. Reden is dat de Minister voornemens is om de Hulphond samen met de Blindegeleidehond in de Ziektekostenverzekering te houden. Wel zal er een kleine delegatie van Hulphonden gebruikers en geïnteresseerden de Petitie aan de Minister overhandigen. Dit als steun in de rug voor het debat en om haar te stimuleren bij haar besluit te blijven.
--- Einde van citaat ---

Antwoord van de minister op kamervragen:

--- Citaat ---Ik zie op dit moment geen aanleiding om de hulphond uit het pakket te schrappen. Ik wijs er wel op dat het College voor zorgverzekeringen (CVZ) in 2009 heeft aangekondigd te zullen starten met een landelijk onderzoek naar de plaatsbepaling van de hulphond binnen het geheel van voorzieningen die deels hetzelfde doel dienen. De inzet van de hulphond zal daarbij aan de pakketcriteria van het CVZ worden getoetst, waarbij vooral gekeken wordt of de hulphond aan het criterium kosteneffectiviteit voldoet.
--- Einde van citaat ---

Het is nog wel onzeker of op lange termijn de hulphond blijft, dat zal afhangen van de bevindingen van het CVZ.

Nihlaeth:
Ah dan weet je meer dan ik :)

Dat is goed nieuws!
Ik vind het wel een beetje misselijk dat het hier om kosteneffectiviteit gaat... Een hulphond kan zo veel zelfstandigheid geven, en natuurlijk scheelt dat in de kosten omdat er dan minder begeleiding nodig is, maar daar gaat het wat mij betreft niet om...

Janelle:
Weten jullie of je op grond van EDS een hulphond kunt aanvragen?
Ik ga het sowieso pas na de revalidatie doen, maar kan me er dan in elk geval alvast een beetje op voorbereiden.
Ik denk dat ik hem vooral nodig ga hebben als alarmhond voor als ik 2 schouders uit de kom heb, en apporteren van dingen die ik laat vallen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie