Rolstoelkussens
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Rolstoelkussens  (gelezen 43803 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Rolstoelkussens
« Gepost op: 13 mei 2011, 11:39 »
Alles over de verschillende zitkussens voor rolstoelen.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2011, 12:38 »
Ik heb 9 maanden op een stuk schuimrubber gezeten, dat was beter dan de zitting van mijn vegro vrachtwagen :) Had mijn ergo voor me uitgesneden voor op een stoel, maar paste ook precies in de thuiszorgwinkel rolstoel.

Toen ik mijn elro kreeg zat daar een 'standaard' redelijk harde zitting in, hier heb ik erg veel last van gehad. Zowel bij mijn heupen, rug en knieën, als met drukplekken. Ik zit nu op een roho kussen (lucht, 4 verschillende zones, lockbaar) en daar ben ik op zich heel blij mee. Er zijn nog wel problemen mee, maar ik zit er een stuk beter op. Drukplekken alleen nog als ik te lang stilzit, ik zit veel rechter op, actievere zit, meer steun. Het geeft voor mijn heupen wel problemen.

De ergo van de wmo wil dat ik een balans zitting krijg, ik was zelf ook tevreden geweest met een air-lock op mijn nieuwe rolstoel maar volgens hem was dat beter voor stabiliteit (de balans dan he?). Ik mag uitproberen, dus ik merk het wel :)
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 17:30 »
Even gekopieerd van het oude forum, dit was wel een hele duidelijke samenvatting van wat voor kussens er zoal zijn:

Citaat van: Marianne
Je hebt kussens van 'gewoon' schuim, bijvoorbeeld latex. Zit best oke en is zeker voor mensen die niet de hele dag in een rolstoel zitten prima. Krijg je veel pijn in je kont of doorzitplekken, dan kun je het latex schuim beter combineren met een toplaag van traagschuim, voor een betere drukverdeling. Werkt dat niet, dan komt het gelkussen. En werkt ook dat niet, dan ga je naar een luchtkussen.

Ik heb zelf een Jay Basic en kan daar prima mee uit de voeten, meestal zit ik ook niet heel lang achter elkaar in mijn rolstoel. Hiervoor had ik het standaard kussen voor de Quickie2, en dat gaf nauwelijks steun. Met handbiken op een hobbelige ondergrond krijg ik wel last van mijn bekken, ik vraag me af of dat met bijvoorbeeld een gelkussen zou schelen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 17:36 »
Ik had eerst de Jay Basic, kreeg daar op een gegeven moment wel erg veel last van, vooral zere billen, stuitje en bekken. Heb nu een Vicair Positioner, die bevalt erg goed. In het begin zijn die driehoekjes erg wennen, maar nu heb ik nergens meer last van.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 17:39 »
Ik kon ook niet echt lekker zitten op een jay basic. Heb nu een paar jaar een jay soft combi (meer voorgevormd) en die bevalt echt heel erg veel beter. Wat misschien ook meespeelt is dat ik een smallere stoel heb dan toen ik die jay basic had.

Amanda

  • Gast
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 18:53 »
Ik heb de jay soft combi, en op zich bevalt die prima. Ik zou wel wat meer houvast rond mijn heupen willen hebben, zodat die niet alle kanten op slingeren als ik over een drempel/stoepje/etc ga.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 20:40 »
Ik heb destijds in mijn handbewogen rolstoel eerst een traagschuim kussen gehad en daarna de Jay2 met gelinleg. In mijn elro kreeg ik eerst de standaardzitting en vorig jaar hebben ze die vervangen door een voorgevormd (ondersteunend bij de heupen aan de zijkanten) traagschuim kussen. Ook op mijn trippelstoel is een traagschuimkussen ingebouwd. Ik heb voordat mijn zitting in de elro aangepast was vanaf het begin zelf een dun gelkussen (erg duur en uit België laten komen) op de standaardzitting gehad, omdat ik vanaf dag 1 al niet op die standaardzitting kon zitten!
Heb dat gelkussen inmiddels dus over, iemand interesse in het overnemen daarvan?

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2011, 21:10 »
Ik had een standaardkussen in m'n rolstoel, daar kreeg ik steeds meer pijn en uiteindelijk een decubitusplek van nadat ik er een hele avond op gezeten had. Toen heb ik een (gel)kussen van de thuiszorg geleend en een nieuw kussen aangevraagd bij de WMO. Volgens de adviseur zou een traagschuimkussen wel genoeg bescherming bieden, ik zei al dat ik dacht van niet maargoed, hij vond van wel. Helaas bleek ik gelijk te hebben en zat ik na 2 dagen zitten op dat kussen alweer tegen een decubitusplek aan. Toen heb ik dus weer het thuiszorgkussen in m'n stoel gelegd en die gebruik ik nu nog steeds. Ik heb wel weer een nieuwe aanvraag ingediend bij de WMO maar die is nu nog bezig. Van de ergo moet het volgende kussen een luchtkussen zijn omdat ik van het gelkussen van de thuiszorg nog steeds pijn en bij langer zitten drukplekken krijg. Hopelijk gaat de WMO dit keer wel meewerken en luisteren.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 23:40 »
Heb dat gelkussen inmiddels dus over, iemand interesse in het overnemen daarvan?
Hoe dik is dat kussen? Ik ben nog op zoek naar een gelmatje om op vliegtuigstoelen te leggen. Is jouw kussen daar geschikt voor?


Zelf zat ik in mijn eerste rolstoel op de Jay Combi. Vervolgens kreeg ik een stoel met de combi latex/schuim. In mijn sportstoel had ik een Jay Basic. Voor tijdens het sporten op zich wel oke meestal (soms wel veel drukpijn), maar niet voor elke dag. Daarna ben ik naar de Vicair Activity gegaan, een gelkussen. Zat fijn, maar was elke keer binnen een paar maanden kapot en dus niet meer bruikbaar. Nu zit ik op de Star Lock en die zit echt ideaal voor mij! Het is een luchtkussen met apart instelbare luchtzakjes.

Maar ik wil nog even benadrukken dat je bij het zoeken van een kussen echt onderaan de ladder moet beginnen. Als je je kont 'verwent' en in je eerste rolstoel al een luchtkussen legt, zonder dat je weet of je het nodig hebt, dan verwen je je kont. Dan wordt het steeds moeilijker om bijvoorbeeld op een gewone bank of stoel te gaan zitten, omdat je kont zo gewend is aan de lucht dat hij de lucht nodig heeft. Maar kan het niet anders, dan kan het niet anders en moet je natuurlijk wel gewoon voor gel of lucht gaan!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2011, 09:07 »
Ik ben misschien een hele rare... Ik zit op een standaard kussen en daar zit ik eigenlijk het lekkerst op. Ik heb de Jay soft Comi van Amanda getest en heb een Soft Combi in mijn sportrolstoel, maar ik vind dat ik dan zo ontzettend "hoog" zit. Wat als nadeel heeft dat mijn heupen uitlopen. Ik zit nu op een standaard kussen in mn stoel, waardoor mijn heupen als het ware worden tegengehouden door mn zijschotten.
Ik verwen mijn kont dus absoluut niet ;) haha.

Als ik ooit nog naar een ander kussen uit zal kijken, zal dat waarschijnlijk OF een gelkussen OF een Vicair positioner die ik ook heb getest.

Marianne heeft gelijk wat betreft het  verwennen van je kont....als je meteen super de luxe kussens gaat zitten, dan wordt je kont niet meer gelukkig van banken, stoelen en bedden, met als gevolg dat je alles moet gaan aanpassen.

Moet het, dan moet het, maar anders gewoon idd onder aan de ladder beginnen ;)

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2011, 09:15 »
Hihi, Marianne wat verwoord je dat leuk. Je kont verwennen. Echt grappig.

Maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik had vroeger toen ik m'n paard nog had een schapenvacht over m'n zadel heen zitten omdat ik heel snel zadelpijn kreeg en drukplekken op m'n kont. Het zadel zat voor mij niet zo lekker maar het was één van de weinige zadels die goed zat bij mijn paard. En het was uiteraard erg belangrijk dat hij geen drukplekken kreeg.  

Als ik dan wel eens een paard van een vriendin moest rijden wegens vakantie of zo en ik vergat mijn vachtje over te zetten of het paste niet dan had ik echt een probleem. Dan schuurden m'n dijen kapot maar dan had ik na een beetje buitenrit zo'n enorme zadelpijn dat ik een paar dagen helemaal niet kon rijden. En dat terwijl ik gewend was dagelijks te rijden. Dus je zou zeggen dat m'n kont gehard was maar helaas.........

Ben dus idd benieuwd wat m'n kont er straks van vind om in een rolstoel te zitten. Ik krijg van het zitten in m'n trippelstoel ook wel pijn in m'n kont nu ik er vaak langer achter elkaar op zit.

Heb volgende week een afspraak met de ergo ik zal het er eens met haar over hebben of en hoe we dat kunnen oplossen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2011, 10:58 »
Hoeveel druk je op je kont hebt komt niet alleen door het kussen dat je gebruikt, maar ook door de hoek van je zitting (de wig, waar we het in een ander topic al over hadden). Afhankelijk van de hoek waarin je zit, zit de drukplek op andere plaatsen op je kont/achterkant bovenbenen. Als je in een grote hoek zit, centreert de druk zich meer, waardoor de meeste mensen eerder last van drukplekken krijgen.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2011, 13:35 »
@ marianne: het gelkussen dat ik over heb is zo'n 1,5 a 2 cm dik. Het is wel een vrij zwaar kussen, vanwege die gel. Heb hemzlef ook nog een tijdje meegesleept om op ' gewone' stoelen te kunnen zitten als ik ergens niet met rolstoel naar binnen kon.

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2011, 21:02 »
Ik heb vandaag rolstoelkussens uitgeprobeerd. Helaas was het niet mogelijk om een kussen voor een wat langere tijd te proberen dus ik heb een zo goed mogelijke keuze proberen te maken en het is de Vicair Academy Adjuster geworden.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re:Rolstoelkussens
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2011, 21:55 »
De Vicair kun je twee weken op proef krijgen! Die kun je dus 'echt' uitproberen als je dat wilt. Ik heb hem ook op proef gehad, maar uiteindelijk niet gekocht. Daar waren geen kosten aan verbonden. Het ging toen via mijn ergo...

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal