HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen  (gelezen 7360 keer)

Offline biancavanthul

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 47
  • carpe diem
    • Bekijk profiel
Vinden jullie dat mensen met hms of eds die veel verzorging en hulp nodig hebben maar naar een verpleeghuis moeten?
Liefs Bianca

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2013, 21:42 »
Niet mee eens, maar het hangt natuurlijk wel van de situatie af. Ik heb ook af en toe veel zorg nodig en dan heb ik mijn lieven vriend en moeder / mantelzorgsters. Ik heb ook een periode een mantelzorg-schema gehad met familie en vrienden. Dat werkte goed voor mij, maar je moet maar net mensen hebben die daar toe bereid zijn.

Ik kan me voorstellen dat als je echt erg veel zorg nodig hebt, je mantelzorgers er misschien zelf aan onderdoor gaan. Als je dan niet de zorg krijgt die je nodig hebt, ben je misschien wel beter af in een verpleeghuis.

Lastig!

Myrthe

  • Gast
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2013, 09:10 »
Ben ik het ook niet mee eens..
Je kunt een pgb krijgen en op die manier nog wel thuis blijven wonen terwijl je toch voldoende de zorg krijgt die je nodig hebt. Dat lijkt mij persoonlijk ook een prettigere oplossing

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2013, 14:07 »
Niet mee eens. Maar waar je denk ik wel voor moet waken is dat je partner, familie en vrienden uiteindelijk niet je verzorgende gaan worden waardoor er echt een afhankelijksheidsrelatie ontstaat. Voor een korte periode zou het misschien kunnen maar op de langere termijn lijkt me dat niet goed.

Maar daarvoor heb je recht op hulp van buitenaf. Zoals myr noemde bijv via een pgb

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2013, 17:16 »
Maar wanneer je partner gezond is krijg je geen pgb of hulp.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2013, 17:56 »
Dat is niet helemaal juist hoor zwaantje. je krijgt geen huishoudelijke hulp, maar persoonlijke verzorging wel, als dat nodig is. Ik ben het trouwens niet met de stelling eens. Echter, zijn er wel gevallen waarin opname in een verpleeg/verzorgingshuis wel wenselijk is, ivm gecompliceerde zorg.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2013, 20:18 »
Ohh oke, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik had een periode persoonlijke verzorging nodig maar dat kreeg ik toen niet omdat mijn partner 'gezond' is. Bluuhhh! ;)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2013, 20:32 »
Dan is dat ten onrechte afgewezen!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2013, 08:56 »
In de regel worden stellingen in dit subforum enkel door moderators geplaatst. We vinden dit echter een goede stelling en om die reden laten we hem dan ook staan.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2013, 10:11 »
In principe oneens, maar wel afhankelijk van de specifieke situatie. De klachten van mensen met HMS/EDS verschillen nogal per persoon. Als iemand volledig afhankelijk is van zorg en geen sociaal vangnet heeft dat daarin kan / wil ondersteunen, kan ik me voorstellen dat thuis blijven wonen niet mogelijk is.
Maar het uitgangspunt moet wat mij betreft zijn: verzorging vanuit huis. (Vind dat dat in principe bij elke aandoening het uitgangspunt zou moeten zijn, en alleen waar het echt te zwaar is opname. Hoe groot de kans daarop is, scheelt natuurlijk wel per ziektebeeld)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2013, 11:41 »
Hier ook oneens,

Ik denk dat je ook moet kijken wat voor hulp je nodig hebt allemaal. En denk dat een bijvoorbeeld een focus woning ideaal kan zijn voor tussen stap naar bijvoorbeeld verpleeghuis. Je hebt dan altijd iemand die oproepbaar is. Zit gewoon tussen de gezonde sfeer, gezellig bij je gezin, je eigen huis, je vertrouwde omgeving en enz..

Zelf heb ik een PGB maar dat werkt ook niet altijd. Die hebben vaak ook ander werk en staan niet binnen 10 minuten bij je aan de deur als je ze nodig hebt.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2013, 11:46 »
Een deel van dit topic is gesplitst en verplaatst. Het staat nu in een passender subforum, daar mag verder advies gegeven worden over specifieke woonproblemen.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2013, 17:03 »
Als iemand die zich in de genoemde situatie bevindt: volmondig oneens!

Ik heb mijn zzp in de vorm van een pgb. Mijn kwaliteit van leven is vele malen beter dan die in een verpleeghuis zou zijn, mijn verzorgenden zijn beter af (betere arbeidsvoorwaarden, beter betaald, lichtere werkdruk) en het is nog eens goedkoper voor de overheid ook. Ik zie geen enkele reden waarom mensen in mijn situatie perse opgenomen moeten worden, tenzij ze dat zelf willen natuurlijk.
Collective madness is called sanity

Offline Be happy

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Re: HMS en eds patiënten met veel verzorging kunnen niet thuis blijven wonen
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2014, 23:41 »
Vind dat iedereen op gedetineerden na dan recht heeft om thuis te wonen. Weet ook wel dat dat onbetaalbaar voor het rijk is maar dat doet er niet toe als het gaat om wat ik vind waar we eigenlijk recht op moeten zouden hebben.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal