Dromen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Dromen  (gelezen 13592 keer)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Dromen
« Gepost op: 22 november 2013, 12:18 »
Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen omdat het niet echt een gezondheids vraag is. Hoop dat ik het hier goed doe.

Realistische dromen
Ik heb veel 'last' dromen. Ik droom regelmatig heftige dingen die heel realistisch lijken (maar ik weet dan niet dat ik droom) en dan wordt ik helemaal van slag wakker. Ik heb die dag dan heel veel moeite om uit het gevoel van de droom te komen.

False awakenings
Ook heb ik wel eens dat ik weet dat ik droom, maar ik kan de droom niet beïnvloeden.
Vaak gebeurt er dan iets wat niet leuk is, of iets wat ik erg eng vind, ik wil dan heel graag wakker worden maar dat lukt niet. Ik raak dan totaal in paniek en ik probeer echt alles te doen om wakker te worden. Ik heb ook al regelmatig gehad dat ik dan wakker word in mijn droom, en dan kom ik er achter dat ik nog steeds droom waardoor ik alleen maar meer in paniek raak (false awakening), en nog wanhopiger wakker wil worden (het is echt heel vervelend en eng). Ik begin met ogen dicht en open knijpen. Hoofd schudden. Mezelf knijpen / slaan (heeft geen effect want ik doe dat in mijn droom, niet in het echt). Op een gegeven moment ga ik zelfs met mijn hoofd op de grond bonken en dat soort dingen. Ik ben achteraf nog altijd bang dat ik deze dingen per ongeluk in het echt uit ga voeren en dat ik gewond raak.. Ik heb nu op internet gelezen dat je wel kunt leren je dromen te sturen. Dat heet Lucide dromen. Ik weet alleen niet of ik dat wil. Ik vind het idee maar niks, dat je zit te kloten met je slaap :P Maar ik vind dit ook niks.. Ik weet dat ik droom, maar toch blijf ik bang voor de dingen die kunnen gebeuren. Ik besef mij niet dat mij niks kan overkomen.
Ik heb gelezen dat als dit gebeurt, je gewoon rustig moet blijven en ontspannen. Dan word je vanzelf wakker. Maar dat lukt mij niet. Ik probeer het wel: ik denk dan "Ik droom, shit kan niet wakker worden, oké rustig blijven.." Maar na 10 seconden ben ik totaal in paniek.

Slaapverlamming met hallucinatie
Ook heb ik een paar keer slaapverlamming met hallucineren gehad. Ik werd dan wakker en kon me niet bewegen, ik zag in mijn ooghoeken zwarte duistere gedaantes staan (SUPER ENG) en het werd af en toe helemaal zwaar op mijn borst en dan zag ik een vrouw op mij zitten die mij ging stikken met haar handen over mijn keel. Ik vond dit zo verschrikkelijk eng dat ik daarna heel veel moeite heb gehad met slapen. Ik mag van mezelf ook niet meer op mijn rug in slaap vallen ;)
Ik dacht eerst dat ik dit gedroomd had maar dat het super realistisch leek, later las ik over slaapverlamming en ik denk dat dit slaapverlamming is geweest.

Lucide Dromen
Eerst schaamde ik me een beetje hier voor, want het klinkt allemaal creepy en niet realistisch maar toen ik op internet ging lezen over Lucide dromen kwam ik er achter dat het niet heel erg gek is. Ook heb ik een tweelingzus en het is regelmatig voorgekomen dat wij dezelfde dingen dromen. Zij heeft hier dus ook last van, ze doet precies hetzelfde als ze in paniek probeert wakker te worden.
Er zijn veel mensen die echt gaan "trainen" om Lucide te kunnen dromen. Waarschijnlijk heb ik een soort aanleg voor lucide dromen, (ik ben me bewust dat ik droom, zonder dat ik training heb gehad). Dat is de eerste stap. Weten dat je droomt. De tweede stap is dan je dromen leren te besturen.
Maar eigenlijk wil ik dit allemaal niet, ik wil gewoon slapen zonder gedoe! Aan de andere kant vind ik het wel een interessant onderwerp vandaar dit topic en vandaar mijn interesse in Lucide dromen.

Nu heb ik dit niet erg vaak, maar áls ik het heb blijft het me ook altijd bij.. Terwijl normale dromen snel vergeten zijn (vaak al na 5 minuten na het ontwaken). Daarom lijkt het net of dit mij heel vaak overkomt terwijl het in werkelijkheid pas een paar keer is gebeurt.

Ben benieuwd naar jullie mening / reactie / ervaringen.

Edit; Ik herinner me trouwens ineens dat ik vroeger ook wel eens lucide droomde en dat ik dan ook niet meer bang was, in tegenstelling tot tegenwoordig (totale paniek en angst). Ik droomde bijv dat ik werd ontvoerd en tijdens die droom liep ik zelf de auto in " je hoeft me niet te dwingen hoor, ik ga wel met je mee." Ik ging op de achterbank liggen : "Nou waar gaan we naar toe, dit is toch maar een droom.."
« Laatst bewerkt op: 22 november 2013, 12:39 door Zwaantje »

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2013, 12:26 »
www.ld4all.com

Website over Lucide dromen

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2013, 16:28 »
Die realistische dromen hebben ik sinds ik aan de amitriptiline zit.

Verder heb (volgens mij eigenlijk sinds ik slaapmedicatie slik) dat ik al droom voor ik in slaap val. Maar het gebeurt ook zonder dat ik slaapmedicatie slik. Maar dus wel pas sindsdien. Op die momenten weet ik dat ik wakker ben en het zijn ook nooit rare dromen maar meestal gericht op hetgeen ik deed vlak voor ik in slaap viel.

Voorbeeld: voor ik ga slapen ben ik aan het appen als ik dan afsluit omdat ik ga slapen voer ik dat gesprek verder in mijn droom terwijl ik nog wel wakker ben en dat ook weet. Beter kan ik het niet omschrijven ;) Heb er verder ook niet zo heel veel mee.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2013, 16:50 »
Dat heb ik ook gehad met slaapmedicatie! Dat ik al ging dromen voordat k sliep. Maar dat is wat anders denk ik wel, dan ben je gewoon super moe en moet je je oogjes dicht doen.. Haha denk ik tenminste!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2013, 17:29 »
Ik lig dan ook gewoon in bed met mijn ogen dicht. Is dus ook alleen voor het inslapen. Wanneer ik al niks meer doe maar ook nog niet slaap.

Ja, is ook wat anders denk ik hoor ;) Was meer mijn ervaring. Niet te vergelijken.

Ik weet ook niet of je het nog weet.. Maar toen jij dat had met slaapmedicatie was je ook nog aan het appen ;)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2013, 19:22 »
Toen ik deze zomer amitriptyline slikte heb ik ook diverse keren slaapverlamming met hallucinatie meegemaakt. De eerste keren super eng, daarna besefte ik wat er aan de hand was, als het me overkwam. Maar ik vond het nog steeds niks... Ben blij dat ik nu medicijnen slik die die vervelende bijwerking niet hebben.
Je andere droomervaringen herken ik niet.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2013, 21:39 »
Vervelend Marianne! Slaap jij ook wel eens op je rug en kwam de slaapverlamming dan vaker? Ik merk dat op mijn buik / zij veel minder last heb daar van. (ik lig elke nacht anders)

Ja Rachel kon het me nog herinneren inderdaad, daarom zei ik; gewoon oogjes dicht doen en slapen :P

Aline

  • Gast
Re: Dromen
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2013, 12:09 »
Als ik op mijn rug slaap heb ik ook last van slaapverlamming. Overigens zonder amytriptyline.


Ik heb alleen heeeel vaak last van hallucinaties en praten in mijn slaap.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2013, 23:55 »
Ik kan me een paar keer slaapverlamming op mijn rug herinneren ja. Op mijn zij kan ik me niet herinneren. Ik slaap eigenlijk altijd op mijn zij... Alleen als het heel warm is, wil ik wel eens op mijn rug eindigen met mijn armen boven de dekens. (Wat overigens een paar jaar geleden erg eng was, want ik kreeg mijn armen niet zomaar terug, vanwege zwakke schouders.)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Dromen
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2013, 10:09 »
Ik herken veel Zwaantje. Voor mijn amitryptiline slaapwandelde ik enorm veel.. ik maakte hele wandelingen... en natuurlijk ben je dan als je wakker word echt totaal gesloopt EN heb je nog veel meer pijn dan de dag ervoor, want het is overbelasting (die je verder niet in de hand hebt.)

Ik kan lucide dromen en mijn dromen sturen, maar dat vind ik echt heel vermoeiend, want dat is niet rustig slapen.. Meestal besef ik me dat ik droom en dan laat ik het maar gaan, ook al is het misschien een niet zo aangename droom. Ik voel trouwens ook alles wat in mijn droom gebeurd. Dus als bijvoorbeeld een hond in mn droom mij bijt, dan voel ik dat ook echt...dat is vet eng! De sensaties zijn echt realistisch zeg maar, terwijl ik gewoon in mn bedje lig te maffen.

False awakenings ken ik ook....dat je denkt: "pfff gelukkig was het maar een droom..."maar dan droom je nog steeds zeg maar. Dat vind ik nog het meest verwarrend. Want soms ben ik er van overtuigd dat ik wakker ben, maar dan ben ik dat niet...heel raar.

Hallucineren doe ik alleen als ik koorts heb. Verder niet. Ik zie wel dingen, maar dat is geen hallucinatie. Wat het wel is, is een totaal ander onderwerp.

Ik word ook wel eens helemaal van slag wakker in een bepaalde emotie, die in mijn droom voorkwam. Zeker als het heel onaangenaam is, kan ik een hele dag van slag zijn....

Tof onderwerp. Denk jij trouwens ook dat dromen iets betekenen, of helemaal niet?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2013, 16:25 »
Nou inderdaad, dat van slag zijn had ik vorige week heel erg. En dan word ik ook een beetje boos op mezelf dat ik mijn dag laat verpesten door een stomme droom.. Ik heb in die dromen die heel erg realistisch lijken ook echt sensaties, en daarom wil ik zo graag wakker worden. Het klinkt gek maar op dat moment heb ik het gevoel dat als ik dood ga in die droom, ik ook echt dood ga! Natuurlijk is dat niet waar. Maar als ik het gevoel zou hebben dat ik niet gewond kon raken of pijn kan hebben, dan zou ik natuurlijk ook helemaal niet bang zijn en dan zou ik ook niet zo graag wakker willen worden.
En wanneer ik dan probeer wakker te worden word ik helemaal gek van paniek omdat het niet lukt en ik steeds false awakenings heb.

Eigenlijk vind ik het allemaal maar niks! Ik wil het niet; Lucide dromen of slaapverlamming/hallucinaties, false awakenings.
Ik wil ook niet leren om mijn dromen te besturen, maar aan de andere kant denk ik dat het misschien wel rustiger zal worden als ik dat kan. Dan hoef ik niet meer zo bang te zijn, want als er iets gebeurt wat ik eng vind verander ik dat gewoon ;). Maar zoals ik al zei: ik hou er niet van om met mijn hard nodige slaap te klooien!

Roos; kun jij dan echt volledig sturen? Heb je wel eens gevlogen ? :D :D Áls ik het zou kunnen, zou ik zeker weten lekker gaan vliegen haha.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Dromen
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2013, 18:00 »
Ja ik kan mijn droom volledig sturen (doodvermoeiend hoor, ik ben de volgende ochtend echt totaal kapot) en JA ik heb gevlogen! En dat is zooo geweldig. En dan wil ik juist niet wakker worden hehe... Het duurde echt wel ff voor ik t helemaal doorhad hoe ik t kan sturen hoor. En het lukt me alleen als ik me vanaf het begin van de droom realiseer dat ik droom. Dan kan ik echt alles aanpassen/veranderen en sturen naar mijn wil. Superhandig als een droom echt eng is. Halverwege een droom is het een stukje moeilijker, niet onmogelijk.... Ik vlieg supergraag ja..maar wat ik ook supertof vind is onder water ademen en dan de onderwater wereld ontdekken!

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Dromen
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2013, 21:54 »
Ik heb ook wel eens slaapverlamming gehad. En ik ben gedagnosticeerd met zogenaamde hypnopompe hallucinaties - dat betekent dat ik kan hallucineren als ik in slaap aan het vallen ben, of net wakker ben. Combineer dat met ptss en je hebt een feestje. Vanwege de hallucinaties gaan de nachtmerries door als ik wakker word, doodeng... Ik kan dagen van slag zijn van zoiets.

Het hangt bij mij heel sterk samen met hoe stevig ik psychisch in mijn schoenen sta. En of ik triggers gehad heb. Als de depressie wat heviger is heb ik er veel meer last van. Gelukkig is het de afgelopen maar 2x gebeurd.

Ik heb overigens ook wel eens dat realiteit en droom gaan mengen, muziek, de deurbel of een wekker die door komt in een droom, en bewegingen die ik echt maak (ik heb wel eens een muur geslagen in mijn slaap).
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Dromen
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2013, 22:28 »
Oh, ik integreer soms ook dingen in mijn droom! Als ik naar de wc moet, droom ik dat ik naar de wc ga. Ik ben bang voor de ochtend dat ik wakker word in een nat bed... Geluiden kan ik ook integreren en veel pijn ook. Dan droom ik bijvoorbeeld dat ik op de eerste hulp zit met een geluxeerde teen. Word ik de volgende ochtend wakker: geluxeerde teen.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Dromen
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2013, 00:11 »
Daar zeg je me wat, toen ik nog geen tramadol retard had voor 's nachts droomde ik ook continu van pijn.
Collective madness is called sanity

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal