Forum > Forumvragen, regels en mededelingen

Gevoelige onderwerpen

<< < (2/6) > >>

Maaike:
Ik heb er nog even over nagedacht en wil nog even mijn reactie uitbreiden.

Ik ben het echt met Annemarieke eens. In gesprekken buiten het forum om of tijdens je dagelijkse leven komen ook wel eens gesprekken ten sprake waar je misschien moeite mee hebt. Voor mijn gevoel beperkt deze tag de post-vrijheid. Ik heb er persoonlijk geen zin in om elk berichtje dat ik schrijf tien keer te moeten lezen om zeker te weten dat alle dingen die misschien aanstootgevend zijn te verbergen. Ik ben er helemaal voor om rekening met elkaar te houden, maar ik vind dat, zeker in je eigen persoonlijke draadje, je de vrijheid moet hebben om te kunnen zeggen wat je wil. Net wat Annemarieke zegt, wat als ik wil vertellen dat ik zwanger ben? Moet ik zoiets belangrijks in mijn eigen leven afschermen binnen mijn eigen draadje? En hoe zit het met reageren?

Die tag kan best handig zijn, voor echt schokkende foto's of berichten, zoals Aline ook zegt. Maar waar gaan jullie de grens trekken? Er zijn zoveel dingen waar mensen aanstoot aan kunnen nemen. Ik ben echt bang dat het uiteindelijk zo ver gaat dat je bijvoorbeeld niet eens meer in het leuke dingen topic kunt zeggen dat je bijvoorbeeld afgestudeerd bent, omdat er mensen zijn die niet kunnen studeren en er aanstoot aan nemen. Of dat je  niet mag zeggen dat je veel hebt kunnen lopen, omdat andere mensen verdrietig zijn omdat zij dat niet kunnen? Waar houdt het dan op?

Rachel:
Ik vind het een beetje dubbel. Zal het proberen te verwoorden.

Het is het heel goed en eigen vanzelfsprekend om rekening met elkaar te houden en ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen in een apart draadje besproken worden. Zo kunnen mensen die dit niet willen lezen gewoon overslaan.

Anderzijds waar trek je, zoals eerder aangegeven, de grens met de verberg tags. Ik kan me voorstellen dat als iemand ergens heel erg mee zit of heel erg blij mee is dit in haar eigen draadje wil bespreken en hier ook op gereageerd wordt door andere. Moet je dat dan allemaal verbergen? Bij echt aanstootgevende dingen kan zo'n tag een uitkomst zijn. Maar het is, naar mijn mening, soms lastig te definiƫren wat aanstootgevend of als kwetsend kan worden ervaren.

Maar ik neem aan dat het team hier niet voor niks mee komt. Misschien interpreteer ik het wel veel "zwart/witter"(weet even niet hoe het anders uit te drukken) dan het daadwerkelijk in de praktijk zal zijn.

Wendela:
Even snel snel, het gaat hierbij niet om hele topics te verbergen. Het gaat voooral om mogelijk aanstootgevende uitspraken die niet binnen het topic vallen of erg extreem zijn oid. (Sorry als t wat warrig is, heb al flink wat meds op. Maar ik wil dit vast helpen te sussen voor ik morgen helemaal van de wereld ben)

Het is vooral de bedoeling dat je je eigen verstand gebruikt als je iets post. Ja in de buitenwereld kom je ook van alles tegen, maar wij hebben het hier al moeilijk genoeg. Dus kunnen we best lief zijn voor elkaar en wat rekening houden met elkander. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde foto's, maar ook aan de afloop van een serie die nog niet iedereen heeft gezien  ;D dat je zwanger bent zal je echt wel van de daken mogen schreeuwen, maar als er in het offtopic ineens wordt gepraat over babykleertjes dan kan dat voor sommigen erg confronterend en onverwacht zijn. Zo geld dat voor alle onderwerpen. In de topics die daar voor bedoeld zijn mag je vrij uit praten, maar daarbuiten is het fijn als we wat rekening houden met elkaar. Want daar is het niet zo makkelijk om het "gewoon niet te lezen".

Het is helemaal niet moeilijk om een stukje tekst te verbergen, dus laten we het eerst allemaal even uitproberen. We gaan het over een tijdje natuurlijk sowieso herbekijken en evalueren met jullie etc. Kijken of deze manier bevalt ja of nee.


Ps. Dit was een post vanuit mijzelf, wendela. Niet vanuit t modteam.

Nihlaeth:
Ik sluit me aan bij Wendela. Naam veranderd door moderator Marianne

Daar wil ik aan toevoegen dat ik echt niet vind dat er gekke dingen in de lijst staan. Zeker zwangerschap is een erg moeilijk onderwerp voor veel mensen omdat EDS daar nu eenmaal problemen mee op kan leveren.

Overigens heeft niemand gezegd dat het draadje op persoonlijk niet mag Aline. Alleen dat we er nog niet uit zijn.

Het is weinig moeite om (zeker in kletsen) zo'n onderwerp even binnen een verberg tag te zetten en het scheelt een hoop ellende.

En jullie hoeven niet bang te zijn dat dingen als tennissen, of groene konijntjes hun weg op die lijst gaan vinden. Zoals ook al aangegeven in het bericht is het niet het doel om alles af te dekken. Dat is niet te doen en moeten we ook niet willen. Ik vind het gros van het forum moeilijk om te lezen, maar ik zou dat niet aan de lijst toegevoegd willen hebben. We gaan hier voor een balans.

rozemarijn:
Ik sluit me aan bij Nih en Wendela. Het is heus niet zo dat we de posts willen gaan dicteren. Maar omdat er steeds vaker posts over gevoelige onderwerpen buiten de daarvoor bestaande plaatsen belanden en er leden verdrietig van werden (of zo je wilt aanstoot aan nemen) zijn we gaan bekijken of er een passende oplossing kan worden geboden. Blijkbaar zijn desbetreffende subfora en draadjes niet afdoende om het verhaal in kwijt te kunnen, maar wil men dat ook elders. Dat is prima, maar het is echt niet meer dan logisch dat er wel van eenieder wat begrip wordt gevraagd voor mensen die helemaal niet op bepaalde berichten en onderwerpen zitten te wachten. En wat is het voor moeite om de tekst te verbergen, zodat niet iedereen ongevraagd met een gevoelig onderwerp wordt geconfronteerd, mocht je iets buiten de daarvoor bestemde topics willen neerzetten omdat deze blijkbaar niet voldoen? Het is een kleine moeite en je doet je medemens die iets vervelend vind een enorm plezier door er even rekening mee te houden.

En de lijst met gevoelige onderwerpen bestaat niet opeens, die is er echt al een tijdje en we hebben daar uitgebreid bij stilgestaan en begrip gevraagd en zelfs aparte subfora gemaakt zodat eenieder de keuze had om al dan wel of niet ergens over te lezen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat er niks meer gezegd mag worden. Het is meer dat we iedereen een fijn gevoel op het forum willen geven. En als je eerlijk kijkt naar jezelf als lid, dan wil je toch ook dat jij gehoord wordt?! Dat is in deze situatie niet anders.

Rest mij verder nog te zeggen dat we gewoon een balans willen vinden tussen alles. En dat ik denk dat het best het uitproberen waard is om de onderwerpen op deze manier bespreekbaar te houden...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie