hand/vingerproblemen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: hand/vingerproblemen  (gelezen 68208 keer)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #75 Gepost op: 5 maart 2012, 13:07 »
Ik heb dus last van het middelste gewrichtje van mijn duim. Eigenlijk alle twee de duimem. Ik heb nu bij de Hoogstraat de push-brace gekregen, maar die is eigenlijk voor het onderste gewrichtje. Maar daardoor zou het middelste gewrichtje ook meer stevigheid moeten krijgen.
Het werkt voor bepaalde inderdaad wel, maar voor bepaalde dingen zoals tekenen/schrijven bijvoorbeeld niet. En dat was nou hetgene waarvoor ik ermee naar de reva arts ging, want schetsen maken enzo voor mijn opleiding wordt nu steeds lastiger.

Mijn reva arts zij dat je anders meteen een brace krijgt waarbij je pols ook ingepakt zit en dat wil ik niet. Ik heb namelijk helemaal geen problemen met mijn polzen, ik wil ze dus niet gaan verzwakken en de functie beperken.

Heeft iemand anders een idee hoe ik alleen het middelste gewrichtje kan verstevigen/ontlasten? Kan dat eigenlijk ook met een splint want daar heeft de reva het helemaal niet over gehad?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #76 Gepost op: 5 maart 2012, 14:33 »
Ik zit ook in de hoogstraat Zwaantje! (Ik heb je toch niet toevallig vandaag gezien? Zag iemand met allemaal splints in de woonkamer van de dagbehandeling, maar aangezien jij geen splints hebt zal je dat wel niet geweest zijn haha) Sterker nog, vandaag was mijn laatste dag van mijn revalidatieperiode!

Welke revadok heb jij? Ik heb dokter K. Aardige man, middelbare leeftijd. Heb jij die ook? Hij heeft wel veel verstand van EDS vind ik (mag trouwens ook op de artslijst Amanda?)
Ik heb siliconen polsbraces omdat splints niet stabiliserend genoeg waren (en nog gaat mn linker pols eruit in de splint). Maar goed, jij zoekt iets voor alleen het middelste kootje van je duim. Daar zijn zeker wel splints voor die niet je polsen beperken! Er zit een vrouw bij de OTH die alles van splints weet en ze zelf ook maakt. Ik weet even niet meer hoe ze heet, maar als je daarheen loopt weten ze aan de balie wel wie het is. Misschien vind je dok het wel goed om iig even een consult met haar te doen?

foto van WE design:

Deze is voor het MCP gewricht (die jij bedoelt) en het IP gewricht.

Ze hadden er voor de MCP ook altijd een met een kettinkje om de pols dacht ik. Die zocht ik voor je, maar hij staat niet op de site van wouter.http://www.silversplints.com/nl/producten.html

Site van de hoogstraat met voorbeelden van splints en ook linkjes met nog meer info! Hier staan ook andere duimsplints op voor de MCP. Ook een die lijkt op degene die ik bedoelde.
http://www.orthopedietechniek.info/speciale-producten/zilversplints


Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #77 Gepost op: 5 maart 2012, 15:57 »
Nee je kan me niet gezien hebben want vandaag zat ik thuis haha. Ik zit eigenlijk bij Altrecht maar daar loopt een reva arts die voornamelijk in de Hoogstraat werkt, maar dus ook bij Altrecht aangesloten zit. Zo ben ik bij hem gekomen, het is dokter M..
 Ik heb via hem al drie splints gekregen, die moesten dus bij de Hoogstraat aangemeten worden. Deze zijn voor de middelste gewrichtjes van mijn linker wijs- middel- en ringvinger. (ik vergeet die benamingen altijd)

Maar goed, wat raar dat ze dan helemaal niet over duimsplints gehad hebben. Miss vinden ze dat te duur voor mij..

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #78 Gepost op: 5 maart 2012, 16:01 »
Dat zijn je PIP's (P van proximaal = dichtbij het lichaam), De DIPs zijn die bij je vingertoppen (D van distaal = veraf)

Splints zijn wel duur ja, maar dat is geen reden om ze niet voor te schrijven als het de beste oplossing is.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #79 Gepost op: 5 maart 2012, 19:32 »
Een pols/duimsplint kan ik je voor tekenen/schrijven niet aanraden. Dat zijn juist handelingen die met splint lastiger gaan in mijn ervaring, vanwege de bewegingsbeperking. Voor typen/muizen, autorijden en stofzuigen vond ik ze echt ideaal.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #80 Gepost op: 5 maart 2012, 19:52 »
Een gecombineerde pols duim splint zou ik inderdaad ook niet doen voor tekenen, maar die waar wendela een foto van had gaat daar wel mee samen hoor. We hebben in het hulpmiddelen en praktische zaken forum een speciaal draadje over zilversplints, daar kan je meer voorbeelden zien.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:09 door Wendela »
Collective madness is called sanity

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #81 Gepost op: 5 maart 2012, 20:24 »
ik heb nu deze en heb aan de onderkant een versteveging zitten.
en kan nu redelijk goed ermee schrijven, haken breien na alles wat ik wil eigenlijk er mee doen.
zonder de ondersteuning ging ie nogal lastig doen en nu niet meer.
en ook kun je gewoon je duim nog gebruiken alleen niet overstrekken.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #82 Gepost op: 6 maart 2012, 12:37 »
Een pols/duimsplint is niet handig nee, maar ik wil ook juist mijn pols vrij houden.
@Linda: Die zit er goed uit en inderdaad bij het gewrichtje waar ik last van heb. Als ik over een poos weer naar mn reva arts ga zou ik dan die foto mogen laten zien?

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #83 Gepost op: 6 maart 2012, 15:00 »
ow van mij mag je hoor :).
ik heb er echt veel plezier van.

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #84 Gepost op: 10 maart 2012, 18:47 »
@ zwaantje, bij welke dingen helpt die brace die je nu hebt voor je duim, ik heb nl. ook last van dat gewricht in m'n duim en ik krijg er nu iedere week tape op, dat helpt op zich wel iets maar ik kan nou eenmaal niet altijd met tape gaan rondlopen. Dus ik ben een beetje op zoek naar een andere oplossing

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #85 Gepost op: 12 maart 2012, 08:24 »
Het helpt voor dingen waarmee ik het onderste kootje belast, en ik had eerst dus niet door dat ik ook een beetje last heb van het onderste kootje. Het voelt ook stabieler tijdens hoepelen, en bijvoorbeeld borden dragen. Maar het lijkt net of hij de pijn in m'n middelste kootje erger maakt..
Ik zou graag willen weten hoe je dat dan tapet?

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #86 Gepost op: 12 maart 2012, 08:31 »
ik overstrek het middelste gewricht erg zover dat ie af en toe niet meer vanzelf terug gaat, ook bij pakken opendraaien, kranen dingen pakken ik heb we iets op een dop makkelijk open te draaien maar dat helpt niet tegen het overstrekken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een oplossing. Het tape stukje zal ik even bij medical taping zetten :)

liezenogwat

  • Gast
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #87 Gepost op: 12 maart 2012, 09:18 »
Dat had m'n vader en heeft ze allebei laten vastzetten. Hij kon al geen boek meer pakken omdat zijn duim dan aan de wandel ging.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #88 Gepost op: 12 maart 2012, 09:43 »
Zo erg heb ik het gelukkig niet, ik heb gewoon vooral pijn. Ik overstrek hem ook wel maar niet zo erg. Wel vervelend zeg. Is er nooit naar een andere oplossing gekeken behalve tapen?

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: hand/vingerproblemen
« Reactie #89 Gepost op: 12 maart 2012, 15:46 »
ik heb het nog niet zo heel erg lang vanaf oktober vorig jaar ongeveer, ik denk dat ik hem er toen een keer met autorijden bij een onverwachte stuurbeweging helemaal uit de kom heb gehad want het deed echt vreselijk pijn ik heb er toen alleen niet naar gekeken maar vastgepakt en toen zakte het langzaam af maar daarna is hij erg blijven overstrekken. nu zijn we bezig met tape kijken of dat werkt en anders misschien een brace, maar ik wil liever niets om m'n pols omdat die ook niet heel stevig is en ik wil m niet slapper maken.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal