Haken
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Haken  (gelezen 91625 keer)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #60 Gepost op: 7 februari 2012, 15:55 »
Rika, je kunt op youtube wel een uitleg filmpje bekijken..

Ik heb van het weekend mijn eerste lapje gemaakt met dank aan de uitleg van youtube.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #61 Gepost op: 7 februari 2012, 15:57 »
Okay, thanks Rachel.

Iemand nog suggestie voor naalddikte en welk soort materiaal?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Haken
« Reactie #62 Gepost op: 7 februari 2012, 16:03 »
Als beginneling *kuch* adviseer ik je te beginnen met een haaknaald 3 of liever nog 4, dat is vrij standaard en je kunt je werk goed zien. Een ergonomische haaknaald ligt lekker in de hand is mijn ervaring.
Ik zou in het begin gaan voor haak katoen, en niet voor wol,omdat wol nogal pluist en dan kan je in de war raken met je steken enzovoorts. Ik ben begonnen met een lapje haken en een balletje... Op youtube zijn daar inderdaad hele goede tutorials voor.

Het is, afhankelijk van wat je maakt, heel makkelijk mee te nemen in je tas en het is een heerlijk tijdverdrijf,ik doe het ook weleens tijdens het wachten in een ziekenhuis of bij de dokter. Krijg je ook leuke reacties op trouwens. Zo kwam ik erachter dat de receptioniste van Reade (waar ik enorm goed mee op kan schieten) zelf ook enorme haakfan is en echt hele mooie dingen haakt!


Amanda

  • Gast
Re: Haken
« Reactie #63 Gepost op: 7 februari 2012, 16:04 »
hier vind je enkele haaktechnieken.

Bij een lapje begin je altijd met een x aantal lossen. Bijvoorbeeld 20 lossen.
Als je een lapje van vasten wilt maken (zie link) doe je aan het eind 1 extra losse erbij en begin je toer 2 in de 2e losse vanaf de haaknaald.
Als je een lapje van halve stokjes wilt maken doe je aan het eind van de 20 lossen 2 extra lossen erbij en begin je toer 2 in de 3e losse vanaf de haaknaald.
Als je een lapje van stokjes wilt maken doe je aan het eind van de 20 lossen 3 extra lossen erbij en begin je toer 2 dus in de 4e losse vanaf de haaknaald.

Nu klinkt het nogal abracadabra waarschijnlijk, maar al snel zal je het door krijgen. 

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Haken
« Reactie #64 Gepost op: 7 februari 2012, 16:10 »
Het is heel makkelijk hoor Rika, die termen ga je heel snel al begrijpen :)

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #65 Gepost op: 7 februari 2012, 17:01 »
Ik ga zo naar m'n mams volgens mij heeft ze nog wel één en ander liggen. Dan hoef ik niet gelijk uitgaves te doen terwijl ik nog niet weet of ik het leuk vind.

Heb ondertussen wat youtube filmpjes gekeken daarna las ik Amanda d'r bericht die ik nu dus een beetje begreep en dat is maar goed ook anders was ik nu waarschijnlijk al ehhhh afGEHAAKT hihi

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Haken
« Reactie #66 Gepost op: 8 februari 2012, 10:07 »
Haha, rustig aan doen hoor Rika. Het is een kwestie van oefenen...en als je het dan onder de knie hebt, ben je verslaafd lol

liezenogwat

  • Gast
Re: Haken
« Reactie #67 Gepost op: 8 februari 2012, 10:10 »
en als je het dan onder de knie hebt, ben je verslaafd lol

Dat is niet per definitie juist. Ik heb het onder de knie, kan best wel haken maar verslaafd? Nee, dat kan ik niet zeggen... Het duurt mij te lang, mijn ongeduldige kant kan dat niet hebben voor ik resultaat zie...

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #68 Gepost op: 8 februari 2012, 10:20 »
Als ik naar mijn moeder kijk die haakt zo snel dat je ook best snel resultaat ziet!

Ik moet het nu even wel even stoppen want ik haakte maar door met als gevolg dat ik mijn vingers daarna niet meer kon gebruiken (a) Dus even rust en daarna mag ik nog maar een bepaalde tijd haken ;D Maar moet wel oefenen want ik kan er nog niet veel van..

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Haken
« Reactie #69 Gepost op: 8 februari 2012, 10:20 »
Ach je hebt uitzonderingen natuurlijk. Ik kan niet borduren, vind ik te priegelig en veeeel te lang duren. Dus...
En ik ben ook niet heel geduldig maar haken werkt voor mij ontspannend,en het duurt echt niet zo lang voor je eindresultaat hebt. Ik vind dat met borduren of breien juist weer te lang duren.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Haken
« Reactie #70 Gepost op: 8 februari 2012, 10:21 »
Dat komt vanzelf goed Rachel. Ben je al vrienden met mij op facebook? Want ik heb een leuke facebook groep waar anderen ook tips geven en waar goeie filmpjes op staan waardoor je het haken snel onder de knie krijgt!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #71 Gepost op: 8 februari 2012, 10:52 »
Nee, ik zal eens kijken of ik je kan vinden. Toen ik ging haken kwam ik er dus achter dat mijn moeder hele spreien e.d. heeft gehaakt dus die helpt me ook wel als ik bij haar ben.. Maar ik kan er niet tegen als het niet goed gaat waardoor ik te lang blijf oefenen. Maar aldoende leert men.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #72 Gepost op: 8 februari 2012, 12:39 »
Ik ben nu bezig met een deken. Ik maak gewoon kleine lapjes van vasten in allerlei kleuren en die ga ik uiteindelijk aan elkaar zetten en op een fleecedeken maken. Ik heb al heel veel lapjes, maar ik moet er ook nog heeeel veel.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Haken
« Reactie #73 Gepost op: 8 februari 2012, 15:46 »
Dat was mijn plan dus ook hihi...Maar het is een beetje mislukt, mijn lapjes kregen opeens allerlei andere afmetingen.
Na mijn kussenslopen ga ik kijken wat ik kan met granny squares, of ik daar een deken van kan produceren, wordt vervolgd!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Haken
« Reactie #74 Gepost op: 8 februari 2012, 16:50 »
http://www.ravelry.com/patterns/library/lollo-the-african-flower-bear

Deze is ook zooooo gaaf! (van dezelfde maker als waar Amanda dr zeshoeken vandaan komen). Misschien dat ik die ooit nog koop  8) Het is een duur, maar super uitgebreid patroon! Zou hm dan voor mn moeder maken denk ik.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal