Forum > Stellingen over HMS/EDS

Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.

<< < (2/5) > >>

Maaike:
Zowel eens als oneens.

Het ligt er heel erg aan in wat voor omgeving je contact hebt met je lotgenoten en ook hoe je daar zelf in staat. Een groot deel van ons komt nog van het allereerst forum. Daar was zo'n negatieve sfeer en werd de aandacht echt alleen maar op de klachten gelegd. Pijn met lopen? Dan heb je direct een rolstoel nodig. Er ontstond zelfs af en toe een strijd over wie het 'zieligste' was. Dat vind ik zeer ongezond.

Het ligt er ook aan wat voor persoon je zelf bent. Sommige mensen zijn gewoon heel erg gefocust op het 'ziek zijn' en lotgenotencontact zal dat alleen maar versterken. Het is goed om ook verder te kunnen kijken dat datgene wat je niet kan.

Aan de andere kant kan het juist fijn zijn om met mensen te praten die weten wat je doormaakt.

Rika:
Voor mij is lotgenotencontact zeer belangrijk geweest. En nog eigenlijk. Ik trek me enorm aan de meiden hierop. Ik had waarschijnlijk had ik nog steeds geen diagnose gehad zonder dit forum en was ik door al mn klachten nog steeds diep ongelukkig.MMijn leven is dankzij lotgenotencontact weer een gelukkig leven voor mijzelf ben ik het dus oneens maar ik realiseer me wel dat het voor andere mensen anders kan werken

Myrthe:
Ik ben het hier helemaal mee oneens. Het is net hoe je er zelf mee omgaat, ik vind het ook heel prettig om te voelen dat ik niet de enige ben, de sfeer op het forum is mijn inziens juist heel vrolijk en niet richting de deprimerende kant..

Leonoor:
Ik denk dat als je een ongezonde focus op ziek zijn hebt, je wel snel mensen om je heen verzamelt die min of meer hetzelfde hebben; zodat je er telkens over kan praten. Dus ik denk dat een ongezonde focus op ziek zijn wel meer focus op lotgenotencontact meebrengt.

Maar andersom vind ik niet dat lotgenotencontact per definitie zorgt voor een ongezonde focus op het ziek zijn. Ik had dat van tevoren overigens wel zo ingeschat, daarom heb ik heel lang getwijfeld of ik me ergens zou aanmelden. Maar heb m'n mening moeten bijstellen toen ik hier een poosje meelas ;).
Juist doordat je dingen waar je tegenaan loopt kan delen, zie je sneller oplossingen en kan je dus normaler meedraaien in de gewone dingen. En daarbij vind ik het juist ook stimulerend om te zien hoeveel mensen met ong. dezelfde klachten een fijn en mooi leven kunnen hebben. Dus voor mij persoonlijk legt het echt niet de focus op het ziek zijn maar werkt het eerder andersom!  :)

Marianne:
Ik kan me alleen maar saai aansluiten bij de berichten hierboven.
Ik denk dat je door lotgenotencontact soms juist de mogelijkheden kunt zien die je nog hebt bij een ziekte/aandoening/handicap en daardoor juist de focus van je ziekte naar je hele leven verlegt. Maar het kan ook zeker een negatief effect hebben, wanneer je je teveel met je ziekte bezighoudt en onderdoor gaat aan wat je leest op bijvoorbeeld een forum. Maar zo iemand was misschien sowieso wel in de put belandt?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie