Darmklachten
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Darmklachten  (gelezen 93277 keer)

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #105 Gepost op: 18 november 2012, 21:07 »
Goed dat je volgende week naar de MDL-arts kunt. Dit is namelijk niet iets waar je al te lang mee door moet blijven lopen, natuurlijk. Ik begrijp de argumenten van je MDL-arts, het is natuurlijk niet geheel zonder risico om een darmonderzoek bij een EDS-er uit te voeren. Maar soms zijn die onderzoeken nou eenmaal nodig, hoe rot het ook is dat er dan ook nog EDS om de hoek komt kijken. Mijn MDL heeft ook wel eens uitgesproken dat hij meer risico's ziet dan bij een gezonde MDL-patiënt, maar om een goed beeld te krijgen zijn die onderzoeken nu eenmaal nodig. Je noemt zelf al onderzoeken die voor je lichaam een stuk minder belastend zijn zoals een onderzoek met bariumpap en transit-test. Ik zou dat dan ook zeker aankaarten bij je MDL-arts. Geef vooral ook aan in hoeverre de onderzoeken in jouw ogen nodig zijn en hoe graag jij hebt dat er nu eens meer duidelijkheid komt. Want ik kan me voorstellen dat je er een beetje zat van wordt dat je eigenlijk niet precies weet hoe het nou komt dat je af blijft vallen en dat je darmen zo vervelend doen.

Wat ik wil zeggen, voel je absoluut niet bezwaard. Het is jouw lichaam en je hebt er maar één dus je hebt natuurlijk het volste recht om te weten wat er aan de hand is met je darmen. En als onderzoeken daarbij kunnen helpen dan is dat alleen maar goed denk ik, begin desnoods met onderzoeken die niet al te belastend zijn voor je lichaam zoals een onderzoek met bariumpap en komt daar niets uit. Nouja, dan kun je verder kijken maar dan ben je alweer een poosje verder.

Als je langzaam bent afgevallen sinds je start met de soya-voeding dan denk ik dat je daar wel een link mee mag leggen. Misschien kun je het met je MDL-arts ook over de voorverteerde voeding hebben? Misschien ziet hij daar wel de noodzaak van in en kan hij het aankaarten aan je diëtiste. Ik hoop echt dat de MDL-arts naar je zal luisteren en dat het vlug beter gaat!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #106 Gepost op: 18 november 2012, 21:13 »
Dank je wel Anne! Ik zal je tips zeker meenemen, klinkt goed zoals jij het uitlegt. Ik hoop dat ik het ook zo kan uitleggen bij de MDL arts. Ik snap best dat ze geen colonscopie willen doen (ze zijn echt geschrokken van mijn maag toen), maar barium of transit-test-ringetjes zorgen niet voor puncturen van de darm. Dat afvallen komt denk ik vooral doordat ik door de obstipatie niet altijd voeding kan verdragen en omdat het inpompen van colonfort ervoor zorgt dat ik geen voeding kan nemen die middag. Daarnaast kost het natuurlijk veel energie en denk ik idd dat ik de soya toch minder goed kan verteren (want toen ik daarmee begon werd de obstipatie ook erger!).

Tnx voor je hulp. Erg fijn om te weten dat het niet raar is om die onderzoeken te willen. Ik voel me bijna een shopper als ik om onderzoeken vráág.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #107 Gepost op: 18 november 2012, 22:15 »
Ik heb wel eens een blokkade van ontlasting gehad inderdaad. Er kwam heel langzaam wat langs maar ondertussen had het zich opgebouwd tot bovenaan. Ik heb toen een periode 8 movicolon per dag gehad icm elke avond 2 bisacodyl. Uiteindelijk heb ik dat een behoorlijke tijd gehad.

Voor een darmonderzoek moet je vier liter binnen volgens mij 6 uur(weet het niet meer precies drinken met dat spul. Misschien een idee om in overleg dat in te spuiten over die tijd verdeeld. In principe zouden daarna je darmen leeg moeten zijn. Bij mij heeft het ook gewerkt voor het functioneren van mijn darmen daarna alsof het een soort van gereset was.

Je kunt natuurlijk ook als argument voor darmonderzoeken aangeven dat al die obstipatie heel slecht is voor je darmen ivm het uitrekken ervan.

Verder kan ik je eigenlijk weinig tips geven.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #108 Gepost op: 19 november 2012, 00:43 »
Voor een darmonderzoek moet je vier liter binnen volgens mij 6 uur(weet het niet meer precies drinken met dat spul. Misschien een idee om in overleg dat in te spuiten over die tijd verdeeld. In principe zouden daarna je darmen leeg moeten zijn. Bij mij heeft het ook gewerkt voor het functioneren van mijn darmen daarna alsof het een soort van gereset was.
Voor een darmonderzoek met dit spul staat inderdaad 2 tot 4 liter. Dit hoeft niet binnen 6 uur hoor. Omdat ik het 2 keer per week doe (en niet voor een darmonderzoek waarbij je echt helemaal schoon moet zijn) hoef ik maar 1 liter. Meer is ook zeker niet haalbaar omdat ik het direct in mijn jejunum laat lopen. Het jejunum is geen opslagplaats en als ik 4 liter zou moeten verwerken in zo'n korte tijd zou het best eens kunnen uitrekken. Daarbij heb ik reflux naar de maag toe, dus het zal wss er gewoon aan de bovenkant weer uit komen.
Als ik het gevoel had na 1 liter nog niet leeg te zijn moest ik wel nog een liter nemen trouwens. Dus misschien dat ik morgen er gewoon nog een liter tegenaangooi. Al kan ik dan dus weer geen voeding nemen in die uren.


Ik zal je argument zeker meenemen! Das een hele goede. Dat argument is trouwens ook de reden dat mijn MDL het erg belangrijk vind om de ontlasting zachter dan zacht te houden. Ook voor mijn waarschijnlijk aanwezige -want niet onderzochte- verzakking is de oplossing laxeren. Alles lossen we op met laxeren, elke dag aan de dunne proberen te zijn (en niet elke 7-10 dagen zoals nu)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Darmklachten
« Reactie #109 Gepost op: 19 november 2012, 09:15 »
Ik vind dat erg kort door de bocht altijd...op alles roepen..laxeren. Ja als dat nou een werkelijke oplossing was. Maar door het laxeren kun jij geen voeding meer in laten lopen en dan val je dus af. Wat nou wel een oplossing is kan ik ook niet echt omschrijven...maar in ieder geval moet onderzocht worden of het wel zin heeft om te laxeren...want het klinkt een beetje of er een deel van je darmen gewoon geen motiliteit hebben.... Maar goed...:knuf:

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #110 Gepost op: 19 november 2012, 10:53 »
Bedankt Loes! Das echt goed om te weten!

@Roos, nou ik ben het er wel mee eens dat ik moet laxeren hoor. Het is geen oplossing voor het probleem, maar wel de enige mogelijkheid om het draaiende te houden. Maar idd ik val er van af want het kost me veel energie en tijd. Ik ben idd bang dat de motiliteit erg langzaam is en ik wil weten waar ik aan toe ben. Vandaar dat ik onderzoeken wil en niet ineens voor verassingen kom te staan. En wie weet vinden ze wel iets wat gewoon simpel te verhelpen is ofzo.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Darmklachten
« Reactie #111 Gepost op: 20 november 2012, 21:40 »
Ik had niet verwacht hier te moeten gaan schrijven, maar heb sinds een tijd toch ook echt flink veel last van mijn darmen. Met name verstopping dus en dat een harde massa blijft steken in het laatste deel van mijn dikke darm. Heb geprobeerd met diverse soort laxeeermiddel dit probleem te bestrijden, maar ik word dus echt heel erg beroerd van al die laxeermiddelen. Krijg er zeer heftige krampen van en wordt kostmisselijk, gevolg is dat ik niets meer eet en drink (oke probeer wel water maar komt er vaak ook weer uit) en dat het daardoor juist nog meer vast komt te zitten. Is dit herkenbaar? Of ben ik gewoon overgevoelig voor al die laxeermiddelen. Wat ik heb geprobeerd nu is movicolon, bidacodyl, lactulosedrank (jakkie mierzoet!)  en nog iets met colon in de naam, weet ff niet zo snel meer wat dat was. Huisarts geeft aan het niet goed meer te weten en dat ik het hier maar mee moet doen (?) Weten jullie een laxeermiddel wat minder heftige reacties geeft?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #112 Gepost op: 20 november 2012, 22:20 »
Magnesiumpillen? Je zal het toch echt moeten innemen hoe vies het ook is. En geborrel en gepruttel in je darmen kan je niet voorkomen, het is nu eenmaal bezig met je ontlasting. Echt beroerd en krampen is natuurlijk niet goed, maar misschien is dan de dosering niet goed of moet je er nog even aan wennen?

Je kan ook klysma's kopen bij de apotheek.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Darmklachten
« Reactie #113 Gepost op: 21 november 2012, 09:10 »
Wat een goed oplossing zou kunnen zijn, is inderdaad magnesiumpillen proberen. Wendela geeft al goede dingen aan. Mijn ontlasting blijft ook vaak zitten in het laatste deel van mijn dikke darm, bij de colonoscopie werd ook vastgesteld dat het daar enorm oprekt en daarom is de motiliteit niet helemaal oke. Het is ook niet heftig fout, maar het komt er vaak niet vanzelf uit zeg maar.
Naast movicolon heb ik daarom ook Microlax en voor de echte noodgevallen een hoogopgaand klysma. Dat helpt mij meestal wel de boel eruit te krijgen.
Sommige mensen krijgen een beetje pijn in hun anus etc van de vloeistof..ik voel er zelf vrij weinig van (het prikt een beetje, maar ik ben heel blij als de boel eruit is).

Van bisacodyl is trouwens bekend dat het heftige krampen geeft. Dit middel is ook echt vreselijk stimulerend op je motiliteit. Is voor veel mensen (voor mij ook) echt te heftig. Van Lactulose is ook bekend dat je darmen er enorm van borrelen en je er flink winderig van kunt zijn. Ik zelf had er geen resultaat op.

Wat ik nu vaak ook nog krijg, mocht ik echt niet kunnen gaan is X-preap. En dan niet de hoogste dosis dat je leegloopt maar ik geloof per keer 20 ml. Dat gaat op die dagen dat het echt niet wil lukken eigenlijk best redelijk.

Ik lees dat water er ook weer uitkomt, dat is natuurlijk niet zo handig. Toch wil ik je op het hart drukken (maar ja ik weet zeker dat jij dat zelf ook goed weet) om toch vooral te proberen goed te drinken, aangezien je ontlasting daar ook soepeler van word.....

Ik hoop dat alles snel weer een beetje beter zal gaan Zonne.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #114 Gepost op: 21 november 2012, 11:24 »

Sommige mensen krijgen een beetje pijn in hun anus etc van de vloeistof..ik voel er zelf vrij weinig van (het prikt een beetje, maar ik ben heel blij als de boel eruit is).

It BURNS!!!!! hahaha

Ik gebruik dus 2 keer per week colonfort 1 L en daarnaast magnesiumpillen elke dag. Maar aangezien jij moeite hebt met het opdrinken van sommige laxeermiddelen zou ik colonfort niet aanraden (voordat je daar aan zou gaan zitten er ook nog verschillende stappen tussen).

Aline

  • Gast
Re: Darmklachten
« Reactie #115 Gepost op: 21 november 2012, 12:01 »
Inderdaad, it burns! Pfff waarom stoppen ze sorbitol in sommige klysma's?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #116 Gepost op: 21 november 2012, 13:26 »
In zo'n bevallings programma op tv was er een keer een vrouw en die riep bij elke wee "The BURNING ring of FIRE!!!!!" En nu bij elk klysma denk ik dus ook aan "the burning ring of fire" hahahaha

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Darmklachten
« Reactie #117 Gepost op: 21 november 2012, 14:43 »
Hahahahaha, oh my... Zeg dat nou niet 0.0

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #118 Gepost op: 21 november 2012, 15:21 »
Ik gebruik zelf microlax als het echt verstopt is in het laatste deel. Movicolon om het zoveel mogelijk te reageren en bisacodyl als het hoger verstopt zit.

Magnesium zou je kunnen proberen je moet er op kauwen dat raad ik je af..  :/

Offline Yildiz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #119 Gepost op: 21 november 2012, 16:27 »
Wij gebruikte voor onze dochter laxeer-drank op basis van druivensuiker, het hielp goed en het heeft verder geen bijwerkingen het is voor jong en ouder.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal