diagnose
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: diagnose  (gelezen 80902 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #90 Gepost op: 16 december 2011, 08:14 »
Dat begrijp ik. Ik denk alleen dat revalidatieartsen er niet zo snel heel veel van af weten, omdat het buiten hun vakgebied ligt. Maar ik begrijp je enthousiasme! Ik hoop ook dat dit niet zoiets is als "bij 5% van de EDSsers komt er wat uit", maar dat het om een grotere groep gaat. Misschien weten ze het ook wel niet. Ik hoor het hopelijk maandag.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: diagnose
« Reactie #91 Gepost op: 16 december 2011, 08:20 »
Ja het ligt idd buiten haar vakgebied, zei ze al. Maar ze wil het gewoon zelf ook graag weten. Omdat ze wel vaker HMS/EDS patienten ziet.

Martinuzje

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #92 Gepost op: 16 december 2011, 09:11 »
Ik ben heel erg benieuwd. Vooral omdat wij met onze familie nog steeds naar duidelijkheid zoeken! Het zou echt mooi zijn als er eindelijk een duidelijke test zou bestaan waarmee zoveel mensen geholpen zouden kunnen worden!

Ik wacht in spanning af!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: diagnose
« Reactie #93 Gepost op: 16 december 2011, 09:12 »
Ja, als die bloedtest EDS zou moeten kunnen aantonen, zou het bekend moeten zijn op welk gen het defect zit. En dat zou betekenen dat er misschien ooit een medicijn ontwikkeld kan worden die deze stomme aandoening de das om doet!

Martinuzje

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #94 Gepost op: 16 december 2011, 09:21 »
Dat zou natuurlijk nog geweldiger zijn!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #95 Gepost op: 16 december 2011, 20:36 »
Het hoeft niet te betekenen dat ze weten welk gen defect is. Ze kunnen bij sommige mensen via een huidbiopt aantonen dat ze EDS hebben, maar dat heeft niks met de genen te maken. Dan onderzoeken ze gewoon hoe het huidbiopt zich gedraagt als het op kweek gezet wordt.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #96 Gepost op: 17 december 2011, 00:28 »
Daar heb je gelijk in. Een bloedtest als diagnostisch middel hoeft niet te betekenen dat er een onderliggende oorzaak bekend is, of zelfs ook maar bestaat (er kunnen ook verschillende afwijkingen zijn die dezelfde afwijking veroorzaken). Het is sowieso wel weer een stap in de goede richting. Ik ben ook heel benieuwd.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: diagnose
« Reactie #97 Gepost op: 17 december 2011, 15:29 »
Maar in ieder geval kunnen ze dus iets in het bloed zien wat afwijkend is, anders zou er nu geen nieuwe bloedtest zijn toch?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: diagnose
« Reactie #98 Gepost op: 18 december 2011, 20:12 »
Is dit niet gewoon een Terasine X onderzoek (of hoe het ook heet)?
Collective madness is called sanity

Amanda

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #99 Gepost op: 18 december 2011, 21:19 »
het kan ook zijn dat het bloed niet afwijkend is, maar dat men daarin wel een eiwit of iets dergelijks kan vinden die men kan gebruiken voor verdere diagnostiek, wat wel afwijkend kan zijn.

Maar dat zullen we vast binnen enkele dagen weten hoe het zit ;D

succes, marianne!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #100 Gepost op: 18 december 2011, 21:56 »
Is dit niet gewoon een Terasine X onderzoek (of hoe het ook heet)?

Dat is het niet, want daar ben ik een paar jaar geleden al op geprikt en daar was toen niks uit gekomen bij mij.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #101 Gepost op: 19 december 2011, 06:39 »
Succes bij de KG vandaag!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: diagnose
« Reactie #102 Gepost op: 19 december 2011, 13:28 »
succes bij de KG!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #103 Gepost op: 19 december 2011, 19:51 »
Daar ben ik dan. Het gaat wederom, net als bij het huidbiopt, om collageen5. Als ze een huidbiopt doen, kunnen ze zien of er wat mis is met collageen5 aan hoe de huidcellen zich ontwikkelen/gedragen (weet niet precies) als ze op kweek zijn gezet. Nu hebben ze ook gevonden welk gen verantwoordelijk is voor afwijkingen in de huid bij een foutje op het collageen5-gen. En het blijkt zo te zijn dat als er wat mis is met dat gen, het niet altijd te zien is aan het huidbiopt. De fout in het gen kunnen ze opsporen middels bloedonderzoek.
Wie komt hiervoor in aanmerking? Patiƫnten bij wie al een huidbiopt is afgenomen, maar waar geen afwijkingen bij zijn gevonden. Dat huidbiopt nemen ze alleen af bij verdenking van het klassieke type. De patiƫnten van het VU bij wie een huidbiopt is genomen, zonder afwijkingen, worden nu opgeroepen voor de nieuwe test.
De uitslag van de test laat meerdere maanden op zich wachten.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #104 Gepost op: 20 december 2011, 05:16 »
Even een reactie:

Bij mij hebben ze een huidbiopt genomen, maaarrrrr bij mij gaat het wel degelijk om een genonderzoek hoor! Dat is toen duidelijk gezegd. Dus men moet er niet van uit gaan dat bij een huisbiopt er geen genonderzoek is gedaan.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal