Longen en luchtwegen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Longen en luchtwegen  (gelezen 16483 keer)

Amanda

  • Gast
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2012, 13:49 »
Er was al een topic over longen en luchtwegen. Topic Astma heb ik dan ook samengevoegd. Amanda

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2012, 17:46 »
Ik heb ook wel astma maar niet heel erg. Denk dat heel veel mensen een vorm van hebben...

Pfff ik zat met 4 personen in een vakantiehuisje. De een kwam ziekig aan met koorts en hoesten. Inmiddels hoesten wij allemaal. Prikkelhoest en slijm ophoesten ... pff
Heerst het ofzo?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2012, 18:55 »
Linda ik heb vroeger altijd astmatische klachten gehad. Het gekke was dat de echte verwijders niet veel hielpen bij benauwdheid. Ik had wel vaak longontstekingen (nu nog maar af en toe) en chronische bronchitis, ben ook getest op cf enzo.
Anyway, ik had een aantal puffertjes met verschillende functies en ook tabletjes (singulair geloof ik), zelfs een aantal keer prednisolon gehad en een aantal jaar dagelijks verneveld met een vernevelapparaat. Maar mijn longfunctietesten wezen nooit echt op astma maar wel op verminderde functie. Nu achteraf is het waarschijnlijk gewoon zo dat mijn borstkas door de EDS wat slap is. Dat het door de EDS allemaal wat inefficiënt werkt en door het slechte doorademen vatbaar is voor infecties en dergelijke. Ik heb vroeger heel lang fysio gehad voor mn longen, maar dat heeft nooit geholpen. (dat die fysio nooit mijn EDS heeft opgemerkt vind ik nog altijd stom) Waarschijnlijk is het probleem dus niet dat de luchtwegen vernauwen, zoals bij echte astma, maar dat de weefsels te slap zijn en de longen daardoor niet efficiënt werken.

Het gaat nu tegenwoordig een stuk beter met mijn longen, maar ik merk in bepaalde situaties nog wel dat mijn borstkas/spieren/bindweefsel het niet aankan. Bijvoorbeeld in bad/zwembad, ik kan niet goed ademen tegen de druk van het water in. Of als er iets op mn borstkas/buik ligt, zoals een kat of laptop.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2012, 08:36 »
ah dat kan natuurlijk ook!
me piepende ademhaling is nu gelukkig weg dus hoef ik eventjes geen pufje meer te hebben.
dus even zien hoe het gaat de komende tijd.

Offline edith

  • Moderator
  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.106
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2012, 09:31 »
Ik heb zelf geen astma,wel als kind tot ongeveer mijn 23e bronchitis gehad.Daarna ben ik er overheen gegroeid en ben gewoon verkouden en hoesterig.Gelukkig maar,want door de jaren heen zijn mijn spieren zo verslapt,in combi met mijn arthrodese en andere luxen dat ik de kracht mis om goed door te hoesten.Marijke heeft wel last van een vorm van astma en dan vooral inspanningsastma en als het mistig is of met grote temperatuursverschillen,bv. als het vriest van buiten naar binnen komen,dat ze beauwd wordt.Daarvoor heeft ze ventolinpufjes en ook heeft ze een beetje last van hooikoorts,daar heeft ze flixotidepufjes voor.
Voor wie liefhebben wordt Leven met een hoofdletter geschreven,ondanks leed en droevenis omdat Leven liefde is.

Edith

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #20 Gepost op: 4 april 2012, 15:50 »
Het gaat nu tegenwoordig een stuk beter met mijn longen, maar ik merk in bepaalde situaties nog wel dat mijn borstkas/spieren/bindweefsel het niet aankan. Bijvoorbeeld in bad/zwembad, ik kan niet goed ademen tegen de druk van het water in. Of als er iets op mn borstkas/buik ligt, zoals een kat of laptop.
Dit is precies waar ik dus ook last van heb. Dat is ook de rede waarom ik alleen op mijn rug kan zwemmen als ik zou zwemmen. Ben al in geen jaren meer naar het zwembad geweest.
Regelmatig ben ik ook benauwd. Dit is dan met inademen en niet met uitademen zo als bij astma. Ik noem het ook wel eens omgekeerde astma. Daar vind ik het wel op lijken namelijk. Bij mij helpt de echte ventolin wel als ik dus super benauwd ben. Gebruik het ook wel eens bij een allergische reactie op voeding.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 11:57 door Wendela »

liezenogwat-Lotte

  • Gast
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2012, 08:04 »
Ik weet van een oppas kind die had astma en kroep, ene is op inademen (ik dacht dat dat de astma was), andere is op uitademen, echt enorm zielig als van beide de aanval tegelijk komt!
Maar je zou dus eens kunnen laten nakijken of het kroep is...

Martinuzje

  • Gast
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #22 Gepost op: 13 april 2012, 10:21 »
Zoals jullie waarschijnlijk al weten, loop ik (inmiddels) al 2,5 week een beetje ziekig rond. Veel hoesten vooral. Vanochtend was ik het zat nadat ik voor de 3e keer op rij boven de wc eindigde na een hoestbui. Ik heb de huisarts gebeld voor advies... Blijkbaar vonden ze me een spoedje, want moest gelijk langskomen. Nu komt het minst leuke... Mijn huisarts vermoedt dat ik kinkhoest heb... De fijnheid! Dus ik moest gelijk maar naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Over een week krijg ik de uitslag (pas)! Ik hoop zo dat het geen kinkhoest is en gewoon een onschuldige verkoudheid, want als het wel kinkhoest is, zal ik mensen om mij heen ook moeten gaan waarschuwen... Iemand hier verder ervaring met dit gedoe? Of wat tips/adviezen wat ik zou kunnen doen? (ik heb al codeïne gekregen om in ieder geval wat minder te hoeven hoesten, want de koppijn die ik daardoor krijg is ook nie al te best)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #23 Gepost op: 13 april 2012, 11:04 »
He wat vervelend Martine! Ik hoop dat het gewoon een hardnekkige verkoudheid is voor je
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2012, 12:15 »
Ik hoop op het laatste. En over het omgeving informeren mocht je wel kinkhoest hebben: Gewoon zeggen: ik heb misschien kinkhoest...en dan vertellen waarop ze moeten letten ofzoiets.

Offline jeannette112

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #25 Gepost op: 13 april 2012, 12:18 »
Hoop ook voor je dat het een verkoudheid is... Beterschap en sterkte :knuf:

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #26 Gepost op: 13 april 2012, 12:21 »
ik hoop voor je dat je alleen maar verkouden bent

Offline edith

  • Moderator
  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.106
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2012, 15:28 »
Ben jij als baby niet ingeent tegen kinkhoest?Met je dktpspuit?Difterie,kinkhoest,tetanus en polio? Of hebben ze ondertussen de t uit het vaccin gehaald.Tjee,weet het van Marijke ook niet meer  :/
Nou ik hoop in iedere geval dat geen echte kinkhoest is,dat is hartstikke besmettelijk,ik weet nog uit m'n stage op de spelafdeling van het ziekenhuis dat er een meisje op de boxen(isolatie)lag met kinkhoest.
Veel beterschap! :knuf:
Voor wie liefhebben wordt Leven met een hoofdletter geschreven,ondanks leed en droevenis omdat Leven liefde is.

Edith

Martinuzje

  • Gast
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #28 Gepost op: 13 april 2012, 15:43 »
Ik ben zeker wel 4x ingeënt tegen kinkhoest, maar daar schijn je dus niet volledig mee beschermd te zijn... En sowiezo is dat uiteraard al aardig wat jaartjes geleden... Tot nu toe gaat het (met de codeine) wel iets beter. Ik ben alleen wel gigantisch suf, maar dat was te verwachten :lachen:

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Longen en luchtwegen
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2012, 15:50 »
Je kan als je geënt bent de diverse ziektes we krijgen alleen dan in mildere variant. Ik heb een aantal jaren greden ook kinkhoest gehad. Ik hoefde van de artsen geen maatregelen te nemen. Tegen de tijd dat je het weet (ik had zi'n 3 maanden door gelopen) was ik al overa en nergens geweest. Ik moest wel oppassen met baby's enzwangere vrouwen. Maar je hoest zowiezo niemand expres in zn gezicht toch.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal