Forum > Stellingen over HMS/EDS

Stelling #1: Als je je spieren genoeg traint heb je geen last van je gewrichten

<< < (3/3)

rozemarijn:
Ik sluit me aan bij wendela.
Marielle, ik zeg ook dat de spieren de functie van de banden en kapsels niet volledig over kunnen nemen. Zij kunnen wel degelijk de ondersteuning bieden als je banden en kapsels slap zijn, maar zodra je of teveel of te weinig traint, dan is die spierkracht ter ondersteuning niet meer voldoende en dan heb je de kettingreeks van effecten die ervoor zorgen dat je achteruit gaat, zoals wendela heel treffend omschrijft.

*Inge*:
Ik ben het oneens met de stelling. Het is niet zo dat je met genoeg trainen geen last meer zal hebben van je gewrichten. Wel denk ik dat er een soort wisselwerking is. Wanneer je spieren sterk zijn, kunnen ze iets meer meehelpen met het stabiliseren van je gewrichten. Maar helemaal de taak van je banden overnemen kan niet.

De artsen hebben bij mij een onwijze discussie gehad. De ene arts beweerde dat ik klachten in mijn polsen heb gekregen door het turnen, terwijl de andere arts zei dat het juist voornamelijk is gekomen omdat ik gestopt was met turnen. En over beiden kan wel iets gezegd worden. Door het turnen zullen de klachten vast erger zijn geworden, vanwege alle krachten die op me polsen kwamen. Maar aan de andere kant waren mijn spieren wel heel sterk en konden ze voor een deel de stabiliteit overnemen. En dan het moment dat ik ben gestopt met turnen. Daardoor is mijn spierkracht een heel stuk achteruit gegaan, wat ook weer zijn uitwerking heeft gehad op mijn polsen. Het is dus volgens mij een combinatie.

Marianne:
EDS hebben zonder last te hebben van je gewrichten, is voor bijna niemand weggelegd. Alleen voor de geluksvogels die nooit een keer over iets struikelen, nooit langdurig ziek worden en dergelijke en die daarnaast heel sterke spieren hebben. Maar dat heeft meer met geluk te maken dan met hoe de situatie voor de meeste EDSsers is.
Ik ben ervan overtuigd dat door het op de juiste manier trainen van je spieren je veel minder last hoeft te hebben van je gewrichten. Ik ben er zelf een wandelend/rollend voorbeeld van. Natuurlijk heb ik nog steeds veel last van mijn gewrichten, dus van "geen last" kan ik absoluut niet spreken, maar ik weet zeker dat als ik helemaal of bijna niet zou sporten, ik niet meer zou kunnen lopen en in een elektrische rolstoel rond zou rijden.
wendela verwoordde al mooi hoe het zit met trainen, met die twee lijnen. Je kunt je lichaam namelijk ook kapot trainen en dan krijg je jĂșist veel last van je gewrichten. Trainen is in mijn ogen noodzakelijk als je EDS hebt en dan al in een vroeg stadium. Wanneer je je lichaam (keer op keer) overtraind en overvraagd hebt, wordt trainen soms onmogelijk. Maar ben je er op heel jonge leeftijd bij en houd je de lijnen goed in de gaten, dan ben ik ervan overtuigd dat grote klachten uitgesteld of voorkomen kunnen worden. Mits je niet de domme pech hebt om langdurig ziek te worden of geopereerd te moeten worden of zo, waarna je veel spierkracht en -uithoudingsvermogen verliest en je secuur opgebouwde spiercorset niet meer op kunt bouwen.

Nihlaeth:
Ik heb nog niet eerder gereageerd omdat dit nogal een confronterend onderwerp is voor mij. Vanaf het moment dat ik klachten kreeg ben ik hollend achteruit gegaan. Wat ik ook deed (en doe) het wordt alleen maar erger. Ik heb het idee dat die lijnen waar wendela het over heeft bij mij ver uit elkaar liggen, in negatieve zin. De overbelastings lijn ligt onder de onderbelastings lijn. Wat ik ook doe het is nooit goed, de enige vraag is nog op welke manier de achteruitgang zo langzaam mogelijk gaat.

Hoe het zo gekomen is? Ja ik ben behoorlijk over mijn grenzen heen gegaan, maar naar mijn idee niet zo heftig dat deze reactie logisch is.

Ik ben het dus zeker niet met deze stelling eens, dat moge duidelijk zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie