Forum > Stellingen over HMS/EDS

Stelling #1: Als je je spieren genoeg traint heb je geen last van je gewrichten

(1/3) > >>

Wendela:
De stelling:Als je je spieren genoeg traint heb je geen last van je gewrichten.

Om te voorkomen dat een discussie uitmondt in een ruzie, willen we jullie graag herinneren aan de forumregels en aan de volgende regels in het bijzonder:
1. Heb respect voor elkaar
a. Dit betekent dat er niet gescholden mag worden, en dat er geen bewust beledigende opmerkingen gemaakt mogen worden
e. Respecteer elkaars mening. Wij houden wel van een stevige discussie op zijn tijd, maar een discussie is GEEN ruzie. Er mag dus nooit op de man gespeeld worden. Lees je posts voor je ze verstuurt goed door, zodat je zeker weet dat leden het niet anders op kunnen vatten dan jij bedoelt. Als je denkt dat jij door een ander aangevallen wordt, schakel je direct een moderator in.

rozemarijn:
Spieren trainen is een prima manier om de achteruitgang van HMS/EDS misschien tegen te gaan of een halt toe te roepen. Maar naar mijn mening wordt het trainen van spieren door veel artsen en paramedici zeer overschat. Het trainen van spieren kan geen gewrichtsklachten voorkomen, misschien wel verlichten. Maar een spier is niet gemaakt om de functie van gewrichtsbanden en kapsels over te nemen. Misschien heb je minder last van je gewrichten (helemaal geen last lijkt me nogal veel, en dat kan denk ik ook niet) maar daarvoor in de plaats heb je wel te maken met overbelasting van spieren....

Rika:
In mijn geval ben ik door veel trainen juist achter uit gegaan. Ik had toen nog geen diagnose en werd door de orthopeed waar ik met mijn klachten kwam naar de fysio gestuurd met de mededeling dat ik voor zo'n jonge vrouw wel erg weinig bespiering had. Bij de fysio was ik al maar door zijn opmerking werd ik nog fanatieker als dat ik was en dat heeft dus achteruitgang veroorzaakt ipv vooruitgang of behoud.

Nu heb ik behalve eds ook fm dus ik kreeg van al dat trainen enorme fm pijnen waarna ik weer stil kwam te liggen en zo in een spiraal ben geraakt.

Trainen op behoud is zeker belangrijk maar voorkomen dat je last hebt zal het naar mijn idee niet.

Rachel:
Ik denk dat voor de meeste geen last niet haalbaar is. En overtrainen brengt denk ik meer schade dan dat het goed doet. Wel vind ik trainen op het niveau wat je lichaam aan kan belangrijk om in elk geval proberen het stabiel te houden en wie weet is een (lichte) vooruitgang mogelijk. Bovendien maar dat is heel persoonlijk vind ik het ook wel lekker om wat beweging te krijgen.

Amanda:
Geen last van de gewrichten vind ik te hoog gegrepen, minder last is wel haalbaar mits je weet voor jezelf als individu wat 'genoeg' is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie