Forum > Hulpmiddelen en praktische zaken

Loophulpmiddelen

(1/31) > >>

rozemarijn:
Alternatieven voor het gebruik van een rolstoel

Marielle:
Voor wie af en toe even wil zitten onderweg:

-Paaltjes en muurtjes, werkt altijd
-Zelf meenemen: een zitstok. Ze zijn er in soorten en maten. Handig mee te nemen, en je kunt altijd en overal een pauze inlassen.
-Vergelijkbaar met een zitstok: een opklapbaar (vis)stoeltje, krukje, etc.
-Een rollator. Vooral handig als je ook bij het lopen steun nodig hebt, maar bijna alle rollators zijn leveraar met een zitje bovenop. Erg handig om af en toe even uit te kunnen rusten, als je wacht op de taxi, etc.

Voor wie een steuntje nodig heeft bij het lopen:

-Wandelstok(ken), verkrijgbaar met ergonomische greep, zodat het gewicht goed verdeeld wordt over je hand. Er zijn ook opklapbare wandelstokken, voor wie alleen af en toe, of alleen voor langere afstanden wat extra steun nodig heeft. Wandelstokken zijn over het algemeen minder belastend voor je armen dan (elleboog)krukken.
-Krukken, bijvoorbeeld elleboogkrukken. Iedereen kent ze wel. Vooral geschikt voor tijdelijk gebruik vanwege de belasting op de armen. Te leen bij thuiszorgwinkels, ook verkrijgbaar met ergonomische greep.
-Schaal- of onderarmkrukken. Minder belastend voor je polsen, je steunt met je hele onderarm op de kruk.
-Rollator, ook goed bekend. Gelukkig ook verkrijgbaar in hippe kleuren . Dit is een loophulpmiddel dat vooral geschikt is als je niet heel veel steun nodig hebt, maar vooral problemen hebt met je evenwicht. Het is een praktisch hulpmiddel omdat je er vaak ook op kunt zitten, en omdat je door een mandje voorop gemakkelijk kleine boodschapjes mee kunt nemen. Voor de armen minder belastend dan krukken of stokken.
-Rollator met onderarmsteunen. Zelfde principe als de schaalkruk, je steunvlak is je hele onderarm

Voor wie beter fietst dan loopt:

-Met een driewielfiets mag je ook in voetgangersgebied fietsen.
-Als je nog kleine stukjes kunt lopen, kun je je fiets voor de deur parkeren en zo op veel plekken prima komen zonder loophulpmiddelen.
-Een vouwfiets is handig tijdens uitjes of wandelingen.
-Bijna elke fiets is tegenwoordig uit te rusten met trapkrachtondersteuning!
-Er zijn talloze aanpassingen aan fietsen te bedenken, en heel wat aangepaste fietsen. Geef het fietsen niet te snel op, er is veel mogelijk!

Voor wie geen lange afstanden meer haalt:

-Als bovengenoemde hulpmiddelen niet voldoen en je meer steun nodig hebt, is een loopfiets misschien geschikt. Daarmee wordt je lichaamsgewicht gedragen en heb je maar zo'n 10-20% van je beenkracht nodig om vooruit te komen. Voor veel mensen maakt een loopfiets het gebruik van een rolstoel overbodig! Ook loopfietsen zijn er in soorten en maten:

Overig:

- De Rollz Motion: Een rollator, die makkelijk een rolstoel wordt.

--- Citaat van: 'fem' ---Voetsteunen en rug zijn optioneel, maar ik vind het best een slim ding. Een rollator om mee te lopen en als het erg ver wordt, ga je zitten. Je moet alleen wel een duwer meenemen, en ik kan van de website natuurlijk niet afleiden hoe het zit. Maar ondanks de hippe kleurtjes lijkt zoiets me ideaal voor menig grootmoeder.
--- Einde van citaat ---

- De Segway. Voor wie goed kan staan, maar geen lange afstanden kan lopen. Hij is er ook in een versie met zitje, en er is ook een segway rolstoel.

Aanvullingen welkom!

rozemarijn:
Mooi neergezet.Ikzelf heb een tijd erg baat gehad bij een rollator. Ik hoor vaak van meiden dat ze dat ding oubollig vinden en niet hip en dat ze dan liever een rolstoel hebben. Maar heus, een rollator kan je tegenwoordig krijgen in hippe kleurtjes en daarbij is het voordeel dat je niet meteen inlevert aan spierkracht, wat met een rolstoel wel sneller gebeurd (vooral als je te snel in een rolstoel gaat zitten). Ook is een rollator makkelijker mee te nemen in een auto of bij het openbaar vervoer.

Let erop dat je de rollator wel goed afstelt, zodat je op een correcte manier achter een rollator loopt. Dus niet met een gebogen rug, niet overdreven leunen op de rollator. De handvatten moeten zo afgesteld zijn dat ze op pols-hoogte fungeren.

Tot zover over de rollator, toch een beetje een onderschat hulpmiddel

Rika:
Maar waar gebruikte je de rollator dan voor? Voor je evenwicht? Qua belasting van nv je onderrug blijft het toch denk ik hetzelfde of heb ik dat mis?

Rika:
Hoi, ik vraag me af of er hier een ervaringsdeskundige is :-)

Ik vraag me het volgende af. Als ik nu een loopfiets zou aanvragen (hebben we het op het vorige forum uitgebreid over gehad) en we gaan er van uit dat ik hem krijg dan he. Hoe zit het dan als na een paar maanden of zo blijkt dat het toch niet je van het is en ik toch een rolstoel nodig blijk te hebben. Krijg ik die dan nog wel vergoed of moet ik dan eerst de loopfiets een bepaalde tijd in gebruik hebben gehad? Enerzijds denk ik dat dit wel zou moeten. Een loopfiets is tenslotten een loophulpmiddel en een rolstoel niet. Anderzijds kan ik me voorstellen met de huidige politiek van bezuinigingen dat zo'n gemeente dan vind dat ik beter had moeten nadenken over wat ik nodig heb.

Heeft er iemand zowiezo enig idee of beiden vanuit de wmo komen. Of komt de één van de wmo en de ander van de ziektekosten verzekering. In dat geval zou ik zeker eerst de loopfiets proberen.

Groetjes Rika

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie