Aangepaste keukens
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Aangepaste keukens  (gelezen 16472 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2012, 09:31 »
ALS het dus doorgaat, hoef ik ook minder te betalen, aangezien dit in een keer met drempelhulpen etc. wordt gerealiseerd. En de gemeente snapt wel dat voor beiden betalen echt een beetje veel wordt dus wordt het een combinatiebedrag..ofzoiets

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2012, 10:36 »
Het bedrag wordt ook niet door de gemeente bepaalt. Dat doet het CAK. En al geeft de gemeente door dat je voor 10 aanpassingen zou moeten betalen, ze kijken bij het CAK naar jullie verzamelinkomen. Dus ook het inkomen van vriend of man waar je mee samen woont wordt daarin meegenomen. Ik betaal ook voor mijn handbike. Daarom wilde ik ook een handbike waar ik wat mee kon. En niet een bike die meer stil staat dan dat ik er mee rijd.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #17 Gepost op: 3 september 2012, 19:30 »
Ik betaal NIKS voor mijn handbike... Omdat ik die heb gekregen VOOR de regeling inging. Ik hoef daar dus ook niet voor te betalen.

Er zit iets meer schot in de zaak van de aangepaste keuken en drempelhulpen. De gemeente is dus al maanden aan het brainstormen. Ze weten echt niet wat ze met me moeten. Ik kan duidelijk niet koken in mijn keuken, ook niet met een zadelkruk (heupen kunnen dat niet hebben) of trippelstoel, zit ik met kastjes en andere moeilijke dingen). Maar ja wat gaat voor mij (en voor Niels) werken. Dus nu gaan ze er een ergotherapeut op af sturen, die komt volgende week kijken hoe en wat....en dan gaan ze kijken hoe het koken voor mij ideaal gaat werken..... dusss

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #18 Gepost op: 3 september 2012, 20:20 »
het duurt allemaal wel erg lang roos.
hopelijk komt er gewoon een goed advies uit en word het wachten beloond :)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #19 Gepost op: 3 september 2012, 21:52 »
Het duurt inderdaad erg lang. Maar als het goed is, heb je straks wel een keuken waar je wat in kunt. En niet een aangepaste die nét verkeerd is aangepast, waardoor je alsnog niet kunt koken.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #20 Gepost op: 3 september 2012, 23:43 »
Ik hoop toch dat ze gewoon op een mooie hoog-laag keuken gaan uitkomen en dit willen financieren voor je. Dat is verreweg de beste oplossing en volgens mij is de handmatige hoog-laag optie ook niet eens zo heel duur. Zo kunnen jij en Niels allebei koken, en je hebt gemerkt hoeveel energie het scheelt toen je bij mij kookte een tijd geleden.

Waarom doen ze zo lang over die drempels? Omg dat is niet zo moeilijk toch?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2012, 12:06 »
Tja Wen..die drempels zijn heul moeilijk, stel je voor zeg.

Maar goed, inmiddels is de Ergotherapeute van Heliomare hier geweest... De gemeente had een heel klein summier iets gegeven. Dus ik heb superveel moeten uitleggen over hoe en wat en wat ik nou heb en wat ik wel en niet kan.

Affijn ten eerste stond er als diagnose Chronisch Pijnsyndroom. Like WHUUT? 0.0
Dus heb ik mijn medisch dossier er maar s bijgepakt en de diagnoses erbij laten zetten die er officieel in mijn dossier staan.
Nu weet ik dat FM vaak als Chronisch Pijnsyndroom wordt omschreven, maar het hele HMS/EDS verhaal weglaten doet natuurlijk wel afbreuk aan de hele reden waarom ik een keuken uberhaupt aanvraag.
Goed, toen kwamen we op wat ik al aan behandelingen heb ondergaan. En werd duidelijk dat weer opnieuw revalideren echt niet de problemen gaat oplossen.

Ook werd duidelijk dat de situatie niet gaat verbeteren als alles blijft zoals het is, en dat het geen optie is om het koken ook nog eens aan Niels over te gaan laten. Ik heb er ook teveel plezier in om het uit handen te geven. Ik vind het leuk en baal er ook van dat het niet lukt op het moment. Of niet zonder enorm moe te zijn na afloop en overal pijn te hebben...

Affijn, na dat gesprek was het haar wel duidelijk dat het nodig was dat er andere voorwaarden waren voor mij en Niels om te kunnen koken. En dat het ondoenlijk was te verlangen dat Niels alles overneemt. Ook voor mijn eigen levensplezier.

Om het concreter op papier te maken, moet ik nu dus naar Heliomare om daar met de keuken te oefenen en te kijken hoe en wat bij mij en voor mij het beste werkt. Daar ben ik natuurlijk helemaal voor.
De gemeente vroeg nog of zij een indicatie kon geven of Niels en ik niet gewoon magnetronmaaltijden konden eten. Nou, ik heb vriendelijk aangegeven waar de gemeente die maaltijden wat mij betreft konden stoppen...

Ik heb vele maaltijden geprobeerd in duizend varianten en sorry, ik ga het Niels niet aandoen dat hij na een lange dag werken zo een hap moet opwarmen en opeten...;)
Ze was het eens en vond bovendien dat HMS ook je spijsverteringskanaal beinvloed en je daarom gezond en vers moet eten, aangezien magnetronmaaltijden vaak bol staan van de slechte ingredienten, waar je je ver vanaf moet houden.

Ze vroeg ook hoe ik zou staan tegenover een interne revalidatie en vroeg of ik al eens in het alternatieve circuit heb gekeken wat een oorzaak zou kunnen zijn voor mijn vermoeidheid die echt extreem aanwezig is. Het overstemt bijna de pijn en (sub)luxaties....

Dusssss


Offline Lotte--

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2012, 12:34 »
Rozemarijn,

Dat klinkt echt heel goed, je mag gaan oefenen, gaan ze dan kijken of het een manuele bediening moet zijn of een electrische? of wat moet ik me daar bij voorstellen?
Hopelijk moet je nu niet te lang meer wachten.
Dat van die maaltijden in de magnetron zou ik ook afslaan hoor, zo'n dingen zijn voor 1 dag goed maar langer zou ik ook niet willen.
Mijn keuken wordt deze week aangepast, ben benieuwd, morgen komen ze de bestaande keuken gedeeltelijk afbreken en vrijdag zou alles terug in orde moeten zijn. Ik krijg geen hooglaagkeuken, alles wordt op dezelfde hoogte gebracht zodat ik met mijn trippelstoel overal goed bij en onder kan.

Lotte

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2012, 13:24 »
Zeker, ik ben al blij dat ze gaan kijken hoe iets goed aangepast kan worden. Verder gaan ze kijken hoe ik het beste kan koken, dus indeling van de keuken, elektrisch of manueel bedienbaar, koken in rolstoel of trippelstoel.. En dan waar de kookplaat en waar de gootsteen etc etc.

Grappig feitje was dat de gemeente had omschreven dat ik twee weken lang elke dag zou kunnen koken en dan opeens wekenlang niet :S
Of ik kan koken hangt gewoon helemaal van mijn dagprogramma en energieniveau af, dat verschilt per dag..niet per twee weken...gekke gemeente :P

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2012, 18:57 »
Gekke gemeente :D.

Wat fijn dat je zo uitgebreid kunt gaan kijken wat voor jou werkt! Ideaal hoor!
Ik ben net in mijn nieuwe woning wezen kijken. Ze zijn vandaag begonnen met het plaatsen van de keuken en maken het morgen af. Ik ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zal zien!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #25 Gepost op: 11 september 2012, 23:33 »
Volgende week maandag mag ik naar de oefenkeuken. Ik ga een appeltaart bakken , zodat ik niet maar wat in het luchtledige aan het doen ben, echt oefenen dus.. Anderhalf uur. Ik ben dus benieuwd hoe ik eruit kom. Kapot? Of energie over?


Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #26 Gepost op: 12 september 2012, 07:36 »
Appeltaart bakken? Lekker. Maar is het niet handiger om te oefenen met koken, omdat dat waarschijnlijk vaker voorkomt dan een taart bakken? (Of eet je een paar keer per week taart? Kan natuurlijk, jammie.)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #27 Gepost op: 12 september 2012, 08:59 »
Ja dat heb ik niet verzonnen Marianne, zij komt met appeltaart bakken, dus zal zij vast goede ervaringen hebben met het kijken hoe dingen gaan terwijl je appeltaart bakt. Het maakt niet zoveel uit of ik nu appels snijd aan het aanrecht of in een pan roer, voor beiden is redelijk dezelfde hoogte nodig neem ik aan. Het ging er puur om dat ik iets te doen had.


Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #28 Gepost op: 12 september 2012, 09:01 »
Mag je de taart mee naar huis nemen? Hihi

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #29 Gepost op: 12 september 2012, 09:04 »
Jep die mag ik mee naar huis nemen ja! haha!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal