Forum > Stellingen over HMS/EDS

Stelling #16: "Iemand die hypermobiel is zonder beperkende klachten..."

<< < (2/6) > >>

darkangel:
Ik ben altijd heel lenig geweest en heb veel geturnd vroeger als meisje. Was dus hypermobiel zonder klachten. Had ook zo goed als geen pijn (ja rare dingen als last van mijn nek enzo).

De problemen begonnen bij mij pas toen mijn bindweefsel achteruit begon te gaan. Dus rond de pre overgang. Toen werd mijn bindweefsel zo zwak dat het de verkeerde kant begon uit te hollen.

Dus ik denk dat je ook pas van HMS gaat spreken als je klachten gaat krijgen. Tot die tijd bestaat de vraag ook niet "wat is dit"

Ik heb nu ook pas sinds een jaar of tien last van subluxen, vreselijk doorbuigende vingers en meer last van de grote gewrichten. Spieropbouw is voor mij wel belangrijk heb dan minder pijn. Blauwe plekken spelen ook pas vanaf die tijd.

Lientje:
maar meestal komt het pas als je gaat stoppen met sporten de klachten.
of bij de zwangerschap.

anoesjka:
Ik ben altijd al hypermobiel geweest en kreeg in de puberteit allerlei vage klachten en pijntjes maar nooit iets duidelijk aanwijsbaar, langzaam genezende verstuikingen, moe dat soort dingen waarvan de huisarts zei aandachttrekkerij van een puber. Lopen doet al zolang ik me kan herinneren pijn, ik weet nog dat we een keer in de efteling waren en ik me afvroeg wie er in vredesnaam op ooit op het idee was gekomen om zo'n park te maken waar je kilometers loopt en het nog PRETpark noemde zo'n pretje vond ik dat lopen niet.
Daarna is het een hele tijd rustig geweest en de laatste paar jaar krijg ik weer meer klachten, geen luxaties maar wel af en toe subluxaties. Maar echt beperkende klachten heb ik niet, ik kan alles alleen doen bepaalde dingen pijn, kosten me meer energie, duurt langer voor het weer beter gaat. Voor mij zijn dat niet echt beperkende klachten, en voor de meeste hier waarschijnlijk ook niet maar voor iemand die het even een tijdje van mij zou overnemen zou het waarschijnlijk wel beperkend zijn.
Volgens de reumatoloog heb ik HMS maar ik heb in verhouding dus weinig klachten

darkangel:
Ik heb eigenlijk vergeleken met een hoop hier bar weinig klachten. Maar als ik het toelaat, dan heb ik meer pijn dan ik wil weten. Maar het wordt niet erger. Ik loop hard en ben postbode. Toch redelijk zware dingen. Door het vele lopen heb ik wel minder pijn in mijn heupen gekregen. Maar ik moet bv wel vaker mijn nek en rug recht laten zetten.

Ik ben ook vermoeider dan 10 jaar geleden. het kost wel allemaal meer energie en moet de zaken wel plannen. Dus ik mag nu wel degelijk spreken van HMS.

Nihlaeth:
Ik denk dat er wel degelijk verschil bestaat tussen iemand die alleen hypermobiel is en iemand die HMS of EDS heeft maar (nog) geen klachten ontwikkeld heeft. Of dat diagnostisch te onderscheiden valt is weer een andere vraag. Het heeft ook weinig zin om je er druk om te maken als je geen klachten hebt, behalve dat familieleden van EDS'ers iets alerter met hun grenzen om kunnen gaan als ze tekenen vertonen.

Ik denk dat daar achteraf gezien weinig vraag over kan bestaan, het is nu eenmaal genetisch. Dit zie je versterkt met type 4. Je kan er tot je 40e niet bewust van zijn dat er iets met je aan de hand is en plotseling overlijden aan een gescheurde ader. Ik denk dat de discussie vooral voortkomt uit het feit dat er veel mensen zijn die qua hypermobiliteit aan de criteria van HMS en EDS voldoen en toch geen klachten hebben. Als je dan uitlegt wat er met je aan de hand is en zij 'hebben dat ook' moet je je toch afvragen of ze niet stiekem EDS hebben. Aan de andere kant zullen ze jou misschien minder serieus nemen omdat zij geen beperkingen ervaren.

Ik heb zelf mijn hele leven al gekke dingen. Altijd blessures, niet aan kunnen komen, vermoeidheid, moeite met schrijven, altijd door mn enkels. Dat soort dingen, maar nooit in een mate dat ik dacht dat er iets met me aan de hand was, of dat het het als een beperking ervoer. Als iemand me toen had verteld dat ik EDS had zou ik m voor gek verklaard hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie