Forum > Stellingen over HMS/EDS

Stelling #16: "Iemand die hypermobiel is zonder beperkende klachten..."

<< < (6/6)

darkangel:
Maar Marianne wanneer spreek je van een beperking. Als je dingen echt moet laten? Ik heb HMS en heb klachten inclusief de vermoeidheid en pijn . Maar voel me niet beperkt in mijn doen en laten. Ja ik kan bepaalde dingen niet op de manier die ik liever zou willen, maar wel weer met normale hulpmiddelen. Neem bv schroeven indraaien. Ik pak er een schroefboormachine voor ipv met de hand.
Ik ben postbezorger, en moet wel zorgen voor goede schoenen en neem minder mee op 1 ronde. Loop dan 2 keer. Huishouden doe ik in etappes, en ik moet vaker naar de fysio/ostheopaat om alles te kunnen doen wat ik wil.
Maar ik voel mij niet beperkt. Beperkingen zitten tussen je oren, een mens kan veel. Maar de kunst is in oplossingen te denken. Niet in beperkingen. Ik heb als kind altijd geleerd er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik denk dat daarom mijn HMS mij ook niet beperkt, maar me juist mogelijkheden bied.

Leonoor:

--- Citaat van: darkangel op 11 september 2013, 11:09 ---Wanneer spreek je van een beperking. Als je dingen echt moet laten?  (...)
Beperkingen zitten tussen je oren, een mens kan veel. Maar de kunst is in oplossingen te denken. Niet in beperkingen. Ik heb als kind altijd geleerd er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik denk dat daarom mijn HMS mij ook niet beperkt, maar me juist mogelijkheden bied.

--- Einde van citaat ---

Ik vind dit wel een beetje te kort door de bocht. Ben het met je eens dat denken in oplossingen veel meer biedt dan denken in beperkingen, dat je er dan vaak achter komt dat je meer kan dan je dacht. Maar er bestaan natuurlijk wel degelijk beperkingen!
Ik ben blij voor je dat jij de meeste dingen nog kunt met hulpmiddelen, maar dit betekent niet dat dat voor iedereen met HMS haalbaar is. Om doelen te behalen moet je nou eenmaal wel een weg afleggen, en niet voor iedereen is iedere weg mogelijk. Sommige doelen blijken daardoor onhaalbaar.

Ik voel me mentaal ook niet beperkt door HMS, weet dat ik daardoor ook geprikkeld wordt om creatief te denken en daardoor sommige dingen op een veel leukere manier kan doen. :) Maar dat neemt niet weg dat een heel aantal dingen die ik ook graag zou willen doen, niet kan. Objectief gezien is HMS daarom volgens mij zeker wel beperkend.

anoesjka:
als je om iets te kunnen doen hulpmiddelen nodig hebt ben je dus zonder die hulpmiddelen beperkt, als je iets in meer keer moet doen omdat het in een keer niet lukt is dat een beperking, hoe je met die beperking omgaat dat is een keuze denk ik je kunt je idd laten beperken maar je kunt er ook voor kiezen om de dingen te doen zoals het voor jou het makkelijkst gaat. Maar om te zeggen dat een beperking tussen je oren zit, soms misschien maar zelfs dan kan het voor die persoon wel een echte beperking zijn. Bv ik heb vitiligo ( op sommige plekken geen pigment) dat is geen beperking maar sommige mensen die dat hebben gaan nooit in de zon, dragen alleen lange kleding omdat ze er heel veel moeite mee hebben dat ze dat hebben durven bijna hun huis niet uit, dan zit die beperking tussen hun oren maar voor hun is het toch echt een beperking.
Maar volgens mij ging deze stelling over iets anders :S
En de mate van beperking is natuurlijk bij iedereen anders en daardoor ook de beleving ervan.

Be happy:
Darkangel in de stelling staat ook beperking, begrijp je punt wel. Maar denk dat iedereen dat op zijn eigen manier opvat. Ik heb beperkingen omdat ik dingen niet kan. Ook niet met hulpmiddelen. Maar ik heb ook een gelukkig leven met heel veel mogelijk heden. Voor mij is een beperking een woord en niet direct iets negatiefs

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie