Forum > Stellingen over HMS/EDS

Stelling #14: Jezelf zwaar overbelasten zodat je iets leuks kan doen is prima.

<< < (3/3)

Nihlaeth:
Ik denk dat dit voor iedereen weer anders is. Bij mij betekent vrijwel elke overbelasting blijvende schade, waardoor ik erg voorzichtig ben geworden maar ook vaak over die grens heen ga. Dat zou anders zijn als mijn grenzen hoger lagen.

Als ik mezelf bijvoorbeeld alleen blijvende schade toe zou brengen als ik bij voorbeeld meer dan een kilometer op een dag loop, zou ik dat niet doen. Ook niet voor die ene leuke boswandeling. Helaas was dat vroeger anders voor mij, ook omdat ik in die tijd niet goed doorhad die de schade daadwerkelijk blijvend was.

En het ligt er natuurlijk ook aan waar je het voor doet. Als ik in staat zou zijn om een kind te verzorgen zou ik zeker overwegen om zwanger te worden, onlangs de schade die dat waarschijnlijk zou doen. Als je al kinderen hebt kan ik me voorstellen dat je eerder over die grens heen gaat omdat je een verantwoordelijkheid tegenover je kinderen hebt. Maar dat is natuurlijk een redelijk extreem voorbeeld. Voor kleinere dingen (de eerder genoemde hockey training bijvoorbeeld) zou ik het op dit punt in mijn leven niet doen (als ik het überhaupt zou kunnen), maar dat is dus weer sterk afhankelijk van mijn toch al lage grenzen en constante achteruitgang.

Lientje:
ik overbelast me ook te snel maar ik heb de afspraak een leuke dag een dag erna koest houden.
tot nu toe lukt me dat aardig :).

Marieke:
Ik heb die fout ook vaak gemaakt en probeer beter op mezelf te letten.

darkangel:
Ik heb toch even moeten nadenken over deze stelling. Maar bij mij rijst dan wel de vraag "Wat is overbelasten?"

Want een keer flink over je grenzen gaan is voor mij nog geen overbelasten. Ik denk dat als je constant over je grenzen gaat dat je dat overbelasten mag noemen.

Het eerste hoeft niet direct schade aan je lijf te geven als je de dagen er na maar kalm aan doet. Maar ik denk dat overbelasten dat wel doet.

Daarnaast is het ook belangrijk "wat" je doet. Doe je iets leuks denk aan een pretpark/vakantie. Dan levert dat de dagen er na pijn op en vermoeidheid. Maar je kijkt er op terug met plezier. Maw je hebt het er voor over gehad. Dus je hebt er minder last van.

Moet je echt dagenlang overal heen voor doktersbezoek en nare dingen dan overbelast je hetzelfde, maar heb je er meer last van en herstel je er minder snel van.

En grenzen kun je verleggen als je dat met beleid doet. Overbelasting is het continue passeren van een grens zonder je lijf de kans te geven op herstel.


Be happy:
Het blijft altijd een afweging. Ik wil best 2 dagen plat voor een leuke dag. Maar geen week en al zeker geen blijvende schade oplopen. Dus wel overbelasten voor een leuke dag maar niet zwaar overbelasten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal
Naar de volledige versie