Je eigen rolstoel #5
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Je eigen rolstoel #5  (gelezen 76033 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #120 Gepost op: 21 november 2012, 18:14 »
Blijft nog wel even spannend dus, maar de molen draait en het klinkt allemaal behoorlijk positief!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #121 Gepost op: 23 november 2012, 12:31 »
Op het revalidatiecentrum zag ik bij kinderen vaak een soort rubber zitten tussen de hoepel en het wiel. Toen ik dit ook op de regiodag bij iemand zag heb ik gevraagd wat en waar het voor was. Toen legde ze uit dat het zorgt dat het hoepelen tot 40% minder zwaar gaat. Ik wil dit toch met jullie delen aangezien het voor degene die moeilijk rollen maar nog zonder e-motion kunnen of het teveel "gedoe" vinden met accu, kiepwielen etc. dit misschien wel een goede uitkomst is.

Martinuzje

  • Gast
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #122 Gepost op: 23 november 2012, 14:09 »
Oh, de flex-rim! Heb er ook wel eens aan zitten denken om die dingen aan te vragen... Schijnt inderdaad zo te zijn dat het hoepelen minder zwaar gaat, maar ook dat je minder snel rol-blessures oploopt (zo heb ik af en toe wel eens een domme actie dat ik me duim bijna van me hand afruk als ik weer eens vast komte zitten tussen me hoepel en wiel...)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #123 Gepost op: 23 november 2012, 16:27 »
Dat zijn heel handige dingen! Het kost inderdaad minder kracht om te rollen, maar je kunt nog wel goed remmen zonder brandblaren te krijgen (wat met hoepels met een rubberen coating weer niet kan). Helaas zijn ze niet echt goedkoop, die hoepels... En ook niet zo licht van gewicht.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #124 Gepost op: 23 november 2012, 17:34 »
Dat zijn heel handige dingen! Het kost inderdaad minder kracht om te rollen, maar je kunt nog wel goed remmen zonder brandblaren te krijgen (wat met hoepels met een rubberen coating weer niet kan). Helaas zijn ze niet echt goedkoop, die hoepels... En ook niet zo licht van gewicht.

Ik krijg nogal snel blaren dus dacht dat het aan mijn handen lag die blaren :AA:

Eindelijk LunaJulia! Nu hopen dat alles een beetje spoedig verloopt!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #125 Gepost op: 23 november 2012, 17:56 »
Fijn, LunaJulia! Denkt de revalidatiearts ook mee over het type rolstoel of ga je daarvoor naar een ergo?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #126 Gepost op: 25 november 2012, 10:20 »
Ik heb de Flexrims gehad op mijn oude stoel, was er erg blij mee! Inderdaad behoorlijk duur, zeker omdat de rims zowel aan de velg als aan de hoepel vastzitten. Een kapotte rim betekent dus een nieuw wiel :o
Vandaar ook dat ik ze op mijn huidige stoel niet meer heb. Heb nu Maxgrips van Quickie. Volgens Sunrise zou dat hetzelfde principe zijn, maar dat is echt niet zo. Ik ga dus nu weer bezig om opnieuw de Flexrims aan te vragen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #127 Gepost op: 27 november 2012, 13:08 »
Ik heb een mailtje naar Duitsland gestuurd voor meer info over een rolstoel. (Gelijk goede oefening voor m'n Duits..)

Ik ben heeel benieuwd! In ieder geval goed advies gekregen van de ergotherapeut die vanmorgen m'n stoel heeft ingemeten over de gewenste zitbreedte en diepte en er lijken er twee passend te zijn:
http://www.ebay.de/itm/Aktiv-Rollstuhl-Sopur-Sunrise-Argon-IC-SB-41cm-I-422-/160912378734?pt=Hilfsmittel_f%C3%BCr_Gehbehinderte&hash=item2577200b6e en http://www.ebay.de/itm/Aktiv-Rollstuhl-Sopur-Sunrise-Argon-SB-43cm-406-/150937204258?pt=Hilfsmittel_f%C3%BCr_Gehbehinderte&hash=item23248ef622, dus ik ben benieuwd!! :D

Edit: Nog even een vraagje, denken jullie dat je met zulke leuningen nog kan hoepelen?
« Laatst bewerkt op: 27 november 2012, 13:10 door Leonoor »

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #128 Gepost op: 27 november 2012, 13:45 »
Maar is je bedoeling om een rolstoel zelf aan te schaffen? (lijkt me wel aangezien het ebay links zijn). Ik ken je verhaal verder niet zo goed hoor, maar als je een ergotherapeut geeft die jou advies geeft over een stoel is zij het dan met jou eens dat een stoel voor jou een goede stap is? En waarom vraag je er dan niet zelf een aan bij de gemeente met een ondersteunend rapport van je ergo?

Ik realiseer me nu dat ik weinig van je situatie weet, moet me dus maar even inlezen in je verhaal, maar ik zet dus mijn vraagtekens of je zelf wel een stoel aan moet schaffen. Qua zitbreedte kan die goed zijn, maar er zijn zoveel meer factoren dan de zitbreedte natuurlijk. En dan is 600 euro wel erg veel geld! Over de armleuningen, als het goed is kun je die er bij de quickie argon afhalen en dan heb je alleen nog de schotjes. Dan is het goed te doen, ik kan niet rollen met zulke armleuningen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #129 Gepost op: 27 november 2012, 13:54 »
Het verhaal is dus dat ze vinden dat ik wel een behoorlijke goede nodig heb voor hele dagen weg, maar niet voor elke dag. En dat vinden ze te weinig om een rapport naar de WMO te sturen.
Ze zien het meer als mijn eigen keus dat ik dagjes weg wil kunnen, maar vinden dat niet helemaal noodzakelijk. (Ik zou ook kunnen kiezen om maar een dagdeel weg te gaan zonder rolstoel of desnoods een week te rusten na het dagje weg is dan de redenatie).

Dus vandaar dat ik er zelf maar een moest gaan aanschaffen. Maar dan wel weer een goede, omdat een transportrolstoel niet voldoet voor hele dagen.

Martinuzje

  • Gast
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #130 Gepost op: 27 november 2012, 14:23 »
En een leenrolstoel van de thuiszorg ofzo... Scheelt je een klap geld, en soms hebben ze ook nog wel goeie stoelen!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #131 Gepost op: 27 november 2012, 14:33 »
Edit: Nog even een vraagje, denken jullie dat je met zulke leuningen nog kan hoepelen?
Ze kunnen er ook af ;). Mooie stoeltjes trouwens.

Ik denk dat je het even uit moet proberen. Ik weet dat er wel mensen zijn die met leuningen kunnen hoepelen maar moet er zelf niet aan denken.

Begrijp ik het goed dat je nog helemaal geen aanvraag hebt gedaan bij de wmo? Misschien dan toch een keer proberen, nee heb je, ja kun je krijgen. Het hangt natuurlijk wel van je situatie af, als je de stoel echt alleen gaat gebruiken voor af en toe een dagje uit dan valt het niet onder de wmo. Maar bijvoorbeeld kunnen winkelen valt wel onder de wmo. Je zou ook nog het argument kunnen gebruiken dat door verstandig gebruik te maken van een rolstoel je verdere achteruitgang kunt voorkomen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #132 Gepost op: 27 november 2012, 14:40 »
Begrijp ik het goed dat je nog helemaal geen aanvraag hebt gedaan bij de wmo? Misschien dan toch een keer proberen, nee heb je, ja kun je krijgen. Het hangt natuurlijk wel van je situatie af, als je de stoel echt alleen gaat gebruiken voor af en toe een dagje uit dan valt het niet onder de wmo. Maar bijvoorbeeld kunnen winkelen valt wel onder de wmo. Je zou ook nog het argument kunnen gebruiken dat door verstandig gebruik te maken van een rolstoel je verdere achteruitgang kunt voorkomen.

Ik heb inderdaad geen aanvraag gedaan, volgens het document van de gemeente kan je hiervoor geen rolstoel krijgen. Voor winkelen heb ik een loopfiets, dat wil ik ook liever met loopfiets doen omdat dat actiever is.
Hele dagen red ik daarmee niet, maar ik winkel ook geen hele dagen dus bij de rolstoel gaat echt alleen om dagjes weg. En ik wil het niet bij de gemeente anders voordoen dan het is, het gaat echt om dagjes weg / op kamp kunnen.

En een leenrolstoel van de thuiszorg ofzo... Scheelt je een klap geld, en soms hebben ze ook nog wel goeie stoelen!
Ik heb nu een leenrolstoel van de thuiszorg, maar die zit echt beroerd dus daar houd ik het al helemaal geen dag in uit. Voor m'n benen geeft het rust maar voor de rest is het een ramp.  :/

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #133 Gepost op: 27 november 2012, 14:48 »
Jammer dat je met een leenrolstoel niet uit de voeten kunt. Ik snap dat je je naar de gemeente toe niet anders voor wilt doen dan je bent, en vind dat ook heel netjes van je. En dan is zelf een fatsoenlijke stoel aanschaffen misschien wel een hele mooie oplossing. Het bespaart je ook het hele gedoe rond de aanvraag. En toch... het verschilt heel erg per gemeente (en helaas ook per wmo-consulent) hoeveel ruimte ze hebben om uitzonderingen te maken, ook als er duidelijke richtlijnen op papier staan. Jij kunt heel goed beargumenteren waarom de normale oplossing (leenrolstoel thuiszorg) niet adequaat is.

Wat voor advies heb je van je ergo gekregen voor een passende stoel? Sowieso vastframe zo te zien, nog meer eisen?

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #134 Gepost op: 27 november 2012, 15:07 »
In principe is het natuurlijk zo dat je voor dagjes uit een rolstoel kunt lenen bij de thuiszorg. Echter in jouw situatie is dat dus geen optie en misschien kun je op grond daarvan er wel voor in aanmerking komen zonder het anders voor te doen? In mijn beschikking staat zelfs iets daarover gemeld dus het wordt wel degelijk meegenomen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal