Je eigen rolstoel #5
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Je eigen rolstoel #5  (gelezen 75629 keer)

Offline ManekiNeko

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #30 Gepost op: 9 november 2012, 08:14 »
Ik heb even jullie kijk op de zaak nodig en probeer wat argumenten te verzamelen om te beslissen wat voor soort rolstoel ik nodig heb.
Ik heb afgelopen week (eindelijk :@ ) een aanvraag voor een rolstoel de deur uit gedaan naar de gemeente en had het er met mijn ergo over.
Zij is van mening dat ik geen adl rolstoel moet nastreven maar gewoon een rolstoel waarin ik geduwd word en ik eventueel eens zelf een eindje kan hoepelen.
Dit omdat ze bang is dat ik mezelf gigantisch ga overbelasten door zelf naar de stad te gaan en ze is van mening dat mijn lijf dat gewoon niet trekt. Klaar.
Ik gebruik nu sinds ruim een half jaar een rolstoel die ik van MP heb gekocht, welke totaal niet op mijn maat is en best een zwaar apparaat is en daarmee lukt het me prima om een boodschap te doen en een dagje stad (waarbij ik af en toe ook gewoon geduwd word)
Haar woorden waren dat ik me blij moet voelen dat ik in staat ben om een dagje uit te gaan of een rondje stad te doen en daarbij geduwd te worden en wanneer ik ga kijken naar wat ik zou willen (gewoon zelfstandig een rondje rijden zonder iemand in te schakelen om me te duwen) en dus niet lukt omdat ik niet zelf kan rollen met een ergonomische rolstoel ik me alleen maar meer gehandicapt ga voelen.

Wat is jullie mening?

Offline darkangel

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #31 Gepost op: 9 november 2012, 09:10 »
Wat een rare reactie van je ergo!! Je zou toch zeggen dat ze willen dat je nog zoveel mogelijk zelf doet. Als je daar ja op zegt zit je zo weer met een tank opgescheept. Ik zou gaan voor een lichte stoel die je zelf kan rollen. En mocht je toch denken ik ga overbelasten (wat ik niet denk, want je rolt nu ook veel) dan kan je altijd nog voor e-motion wielen gaan.
Eigenlijk dwingt ze je je zelfstandigheid op te geven!!!!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #32 Gepost op: 9 november 2012, 09:13 »
Ik vind dat je de kans moet krijgen om zelf te hoepelen. Daarbij moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en in de gaten houden of je jezelf niet overbelast.
Op een lichte rolstoel die goed afgesteld staat en waarmee je dus goed kunt rollen, kun je ook duwhandvatten  zetten. Dus dan kun je alsnog geduwd worden. En ook voor een duwer is een goede rolstoel beter dan zo'n dagjes-uit-rolstoel. Dus ik ben het niet eens met je ergo.
Als het voor jou te veel is om zelf door de stad te rollen tijdens het winkelen, laat je je duwen. Maar eenmaal in een winkel is het wel heel fijn als je zelf kleine stukjes kunt rollen, zodat je zelf tussen stellages en kledingrekken door kunt. Dus hoe dan ook ben je gebaat bij een goede rolstoel, of je er uiteindelijk 20 of 2000 meter mee kunt rollen.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #33 Gepost op: 9 november 2012, 09:14 »
Natuurlijk zit er iets in wat jouw ergo zegt maar.. . zijn er geen alternatieve mogelijkheden voor jou die een al stoel wel mogelijk maken? Zoals ehhh chips hoe heten die wielen nou ook alweer die ondersteuning geven bij het hoepelen. Dan zou het je al veel minder kracht geven. Daarbij, ik heb een al stoel maar kan ook niet echt een hele dag zelf hoepelen maar net die stukjes zelf kunnen doen is wel zo fijn naar mijn idee (maar misschien heb ik dat wel verkeerd) zijn de transport stoelen veel zwaarder en belast jij je zelf wel veel meer door daarin af een toe een stukje zelf te willen rollen.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #34 Gepost op: 9 november 2012, 09:15 »
e-motion bedoelde ik

Offline ManekiNeko

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #35 Gepost op: 9 november 2012, 09:17 »
Zij gelooft dat ik nooit in aanmerking kom voor een adl-rolstoel. Ik vraag me af hoeveel slechter het nog moet worden voor ik daar dan wel voor in aanmerking kom..en denk tevens dat als ik nu geen adequate hulpmiddelen krijg het slechts een kwestie van geduld is voor het wel zover is.
Maar voor ik dat duidelijk heb..

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #36 Gepost op: 9 november 2012, 09:35 »
Of je nu een goede krijgt ligt niet alleen aan hoe "slecht"het met je gaat qua lopen. Ook moet je door een rolstoel niet verder achteruit gaan als je er überhaupt alleen in zit. Ik kreeg veel meer klachten van mijn heupen als ik al in een vouwrolstoel ging zitten. Doordat mijn bovenbenen naar binnen draaide kreeg ik in mijn heupgewricht op vreemde plekken druk. Hierdoor kreeg ik dus pijnklachten die daaraan te linken waren. Op het laatst kreeg ik minder klachten als ik er niet in zat en gewoon liep dan in die stoel (kwam ik alleen niet ver). Dus ook daar moet je naar kijken. Verder kan je ook op een vastframe rolstoel (wat je ergo waarschijnlijk al een ADL-stoel noemt) duwhandvatten krijgen. En kan je ook geduwd worden. En idd als je op een gladde vloer je wel goed kan redde is al een groot winst punt. Wat ook veel uitmaakt is de breedte van de stoel. Als hij te breed is overbelast je je ook heel snel in je armen. Dus misschien is het handig als je een lijstje maakt wat er nu aan je stoel niet goed is en waarom. Dan kan je dat duidelijk vertellen bij de WMO. Ook dan sta je een stuk sterker om wel een goede te krijgen.  ;)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #37 Gepost op: 9 november 2012, 09:50 »
Ik zelf heb een vast frame rolstoel met instelbare duw hand vaten.
Als ik een dagje ga shoppen met vrienden duwen ze me hartstikke graag :) als ik het vraag.
Anders zijn die duw hand vaten verboden en moeten ze er van af blijven :P.
Maar zelf redzaamheid is gewoon zo belangrijk!

Aline

  • Gast
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #38 Gepost op: 9 november 2012, 10:47 »
Heb je ook last van bekkeninstabiliteit? Dat is een goed argument om niet voor een instabiele transportstoel te gaan.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #39 Gepost op: 9 november 2012, 11:09 »
Mijn ergo en reva arts destijds waren ook zo ontzettend bang voor overbelasting van schouders en polsen. Juist daarom vonden hun een lichtgewicht vastframe (stabiliteit) noodzakelijk, wel met rolondersteuning.

Offline ManekiNeko

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #40 Gepost op: 9 november 2012, 11:15 »
Ik heb al iets van 8 jaar bekkeninstabiliteit, dus wat jij zegt vind ik een heel goed argument Aline!
Jullie verder allemaal ook enorm bedankt voor jullie input, ik schrijf dit allemaal op en neem het mee in het gesprek (er van uitgaand dat dat er komt)

Offline Yildiz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #41 Gepost op: 9 november 2012, 18:47 »
Ik heb ook een vraag: Ik heb pas sinds juli/augustus een eigen rolstoel, licht gewicht. Van de e-motion had ik nog nooit gehoord tot in oktober. Omdat het voor mij te zwaar is om zelf te rijden (hoepelen wordt het volgens mij genoemd?) lijkt mij die e-motion ook wel wat maar ik vind het erg vervelend om dat te vragen aan mijn contact persoon bij het wmo. Ik zit ook nog om mijn scootmobiel te wachten Hopelijk komt deze eindelijk as week eens. Wat vinden jullie kan ik het vragen of zal ik nog een jaartje wachten???

Offline Yildiz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #42 Gepost op: 9 november 2012, 18:49 »
o ja ik heb snel erg veel last van mijn polsen

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #43 Gepost op: 9 november 2012, 19:01 »
Zat jij in een revalidatietraject o.i.d. of niet? Ik ben dat even kwijt, excuses daarvoor. Maar aangezien je je rolstoel nog niet zo lang hebt (dacht ik) zou het ook zo kunnen zijn dat je op een verkeerde manier hoepelt en dat op een andere manier hoepelen veel efficiënter zou zijn. Misschien kun je hier samen met een fysiotherapeut naar kijken? En anders kun je met een ergotherapeut kijken of e-motion wielen voor jou inderdaad het verschil maken. Maar voordat je een aanvraag voor e-motionwielen indient is kijken naar je manier van hoepelen ook een goed idee. En mocht dan inderdaad blijken dat het hoepelen te zwaar voor je is dan kun je beter op tijd aan de bel trekken en niet een jaar wachten omdat het anders zo raar is, anders heb je je lichaam misschien schade toegebracht die onherstelbaar is en dat wil je ook niet.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #44 Gepost op: 9 november 2012, 22:16 »
Inderdaad moet je niet te lang wachten. Overigens kun je vaak veel beter leren hoe je moet hoepelen door het te vragen aan een ervaren sportieve rolstoelgebruiker dan de gemiddelde fysio of ergo. Behalve de manier van hoepelen is ook de afstelling van de rolstoel belangrijk.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal