Meiden met HMS/EDS

HMS/EDS Algemeen => Hulpmiddelen en praktische zaken => Topic gestart door: Marielle op 3 mei 2011, 22:23

Titel: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 3 mei 2011, 22:23
Hoe ga je met de trein of de bus als je niet ver kunt lopen, niet lang kunt staan, of een hulpmiddel mee moet nemen? Wanneer kom je in aanmerking voor taxivervoer en waar vraag je dat aan? Wat is Valys, en werkt dat een beetje? Wanneer kun je een OV-begeleiderskaart krijgen en wat heb je daar aan?

Een draadje over vervoer dus.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 4 mei 2011, 20:46
Nu hoop ik dat jullie daar veel over gaan vertellen! ;) hoef ik het niet zelf uit te zoeken tegen de tijd dat het zover is. :P
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 4 mei 2011, 21:22
Wat wil je allemaal weten? Ook info over reizen met een rolstoel etc?
Ik wil het wel even voor je samenvatten als je dat interessant vindt...
Kunnen we gelijk gebruiken voor de info pagina's
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 4 mei 2011, 22:30
Ik wil altijd alles weten ;D Een samenvatting is zeer welkom!
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 4 mei 2011, 23:12
Haha ok hier gaan we dan! Dit is alleen wat ik zelf ervaren heb en te weten ben gekomen. Dat betekent dat vervoer van en naar studie en werk er niet in zit, dat heb ik dus nooit meegemaakt.

Reizen met het openbaar vervoer:


OV-begeleiderskaart
Als je een begeleider nodig hebt bij het reizen, bijvoorbeeld om een rolstoel te duwen, deuren te openen, busplank neerklappen, dingen voor je op te rapen of bijvoorbeeld de trein stoppen op het moment dat jij er niet uit gehaald bent op het juiste station uit gehaald bent, kan je een ov-begeleiderskaart krijgen. Met deze kaart reist je begeleider GRATIS mee. Je begeleider moet wel de hele reis bij je blijven en zelf heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Deze kaart is in principe voor AL het openbaar vervoer geldig.
Voor de aanvraag moet je bij de ns zijn. Je kunt telefonisch de formulieren aanvragen en er is verder weinig documentatie nodig om deze kaart te krijgen. Over het algemeen word je ook niet gekeurd hiervoor.

Reizen met de bus:
Als je moeilijk ter been bent zijn er in de bus verschillende voorzieningen aanwezig. Een daarvan is het 'bukken' van de bus waardoor het opstapje minder hoog is. Buschauffeurs moeten dit zelf inschakelen, het gebeurt niet automatisch bij haltes. Ook niet alle bussen zijn met dit systeem uitgerust. Als het zichtbaar is dat je moeilijk loopt wil de chauffeur de bus nog wel eens wat dichter bij de stoeprand zetten of netjes voor je neus stoppen. Reken hier niet op, er zitten een stelletje sjacherijnen tussen.
Als je gebruik maakt van een hulpmiddel als een loopfiets of rolstoel zit er in vrijwel alle bussen (er zijn nog zeldzame gevallen zonder) bij de achteringang een plank die uitgeklapt kan worden tot opritje. De buschauffeur heeft een haak waarmee hij hem makkelijk uit kan klappen, maar ze zijn niet altijd zo aardig om voor je uit te stappen en te helpen. Veolia heeft elektrisch uitschuifbare planken maar deze schijnen vaak kapot te zijn en elektrische rolstoelen mogen officieel niet mee (buschauffeurs doen er meestal niet moeilijk over).
Verder is er natuurlijk de rolstoelplek, deze kan je met rolstoel gebruiken maar natuurlijk ook als je je benen gestrekt moet houden. Wees niet bang om mensen te vragen voor je op te staan. Een bus heeft altijd invalide plaatsen, die zijn voor jou bedoeld.

Reizen met de trein:
Op de meeste stations zijn liften aanwezig, dit is na te zoeken op ns.nl (zoek op voorzieningen). Hier kan je ook kijken of er op een bepaald station assistentieverlening aanwezig is. Assistentieverlening is een dienst van de ns waar mensen met een handicap persoonlijke begeleiding krijgen bij het in en uit stappen, meestal met een brug. Dit is een gratis dienst en je hoeft er niet voor aangemeld te zijn. Als je hiervan gebruik wilt maken kan je bellen naar het nummer van bureau assistentieverlening gehandicapten (zie website ns). Let wel op dat je een reis tenminste 3 uur van te voren aan moet melden.
Je kunt ook online reizen boeken (zie ook weer de website van de ns).
Let wel op dat je het nummer van bureau assistentieverlening in je mobieltje zet en dat je mobieltje goed geladen is als je op reis gaat want het wil wel eens mis gaan. Als er een vertraging of wijziging in de reis optreedt wordt hier namelijk niet op in gespeeld. Ook zijn er stations waar geen ns personeel aanwezig is. Hier moet de connexxion je uit de trein komen halen, die komen soms niet opdagen. Ook kunnen reizen gecombineerd worden met bijvoorbeeld regiotaxi en valys, deze zijn dan verantwoordelijk voor het uitstappen. Zorg dus dat je kunt bellen op het moment dat het mis gaat.
Als je zelfstandig de trein echt niet uit kunt komen, neem dan altijd iemand met je mee.
Hoe het zit met loopfietsen en aangepaste fietsen weet ik niet precies, maar het zou best kunnen dat hier niet extra voor betaald hoeft te worden.

Regiotaxi:
De regiotaxi is een door de gemeente verstrekte voorziening die bedoeld is voor recreatief gebruik binnen 6 zones van de woonplaats. Dit is een soort gecombineerde taxivoorziening waarbij er meestal meerdere opdrachten gecombineerd worden. Hierdoor kan de reistijd nogal oplopen. Ook heeft deze dienst de reputatie onbetrouwbaar te zijn.
De regiotaxi indicatie gaat via de gemeente (wmo om precies te zijn) en is inkomensafhankelijk. Indien er tot toewijzing besloten wordt kan je tot een bepaald aantal zones per jaar goedkoop reizen (je betaalt 50 cent per zone). Je mag altijd een hulpmiddel meenemen en je begeleider mag gratis mee.
Indien je over je zonelimiet heen gaat geldt er een hoger tarief.
Sommige gemeentes staan toe dat ook niet-geindiceerden van de regiotaxi gebruikmaken. Dan betaal je gewoon het hoge tarief (nog steeds goedkoper dan een taxi). Wel is het vaak zo dat als je in het bezit bent van een ov-begeleiderskaart dat je begeleider alsnog gratis mee mag.

Valys:
De valys is vergelijkbaar met de regiotaxi, maar is bedoeld voor recreatief vervoer meer dan 6 zones van de woonplaats (dus als je in Den Haag woont en in Beverwijk een halve zone moet reizen mag je daar valys voor gebruiken). Valys is een landelijke organisatie en aanvraagformulieren kunnen via de website opgevraagd worden. Ook hiervoor is de indicatiestelling niet heel streng. Een ov-begeleiderskaart, toekenning van vervoersvoorziening door de gemeente (o.a. regiotaxi, aangepaste fiets) of rolstoeltoekenning van de wmo is voldoende. Er zijn nog meer opties maar die ken ik niet.
Normale toekenning betekent een kilometerbudget van 750 kilometer per jaar waar het lage tarief voor geldt. Een verhoging kan aangevraagd worden als je aantoonbaar geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, de criteria zijn best wel streng. Ook is het mogelijk om een combinatieverbod te krijgen, je reizen mogen dan niet met andere klanten gecombineerd worden.
Bij de valys mag je twee mensen gratis meenemen, ook mag je twee hulpmiddelen meenemen (bijvoorbeeld een rolstoel en een sportrolstoel) en twee tassen. Helaas heeft ook de valys de reputatie onbetrouwbaar te zijn. Vaak te laat en soms komen ze helemaal niet opdagen.

Zowel Valys als Regiotaxi hebben de mogelijkheid van een aankomsttijdgarantie. Dit kan alleen gebruikt worden voor bruiloften, begrafenissen en ziekenhuisafspraken al zijn deze voorzieningen daar eigenlijk niet voor bedoeld. Hiervoor moet wel vroeger van tevoren voor gereserveerd worden. (normale reservatie tijd is minimaal 1 uur van tevoren, in dit geval 2 uur als ik het me goed herinner)

Medisch vervoer:
Als je niet met het openbaar vervoer kunt is er de mogelijkheid je verzekeraar een taxi voor je te laten betalen. Je kunt achteraf declareren maar het verstandigste is om vooraf een machtiging aan te vragen. Meestal is hier een afsprakenkaart voor nodig, of een brief waarin de afspraak bevestigd wordt. In sommige gevallen wil de verzekeraar een handtekening van de arts zien. Voor deze voorziening geldt een eigen risico van 90 euro per jaar. Het is ook geoorloofd reiskosten gemaakt met openbaar vervoer te declareren. Als je dus boven de 90 euro per jaar uitkomt is dit dus zeker verstandig. Ook als je op een zeker punt in het jaar met de taxi moet kan het enorm schelen in je eigen risico als je eerdere reizen al gedeclareerd hebt.

Dat is alles wat ik nu even kan bedenken. Iemand nog aanvullingen/correcties?

Ik weet in ieder geval dat reiskosten naar en van het uwv vergoed worden, in sommige gevallen zelfs taxikosten. Ook is het mogelijk via het uwv een vervoersvoorziening van en naar werk en studie te krijgen. Dit kan zijn in de vorm van aanpassingen aan een auto en kilometer vergoeding of bijvoorbeeld een taxivergoeding. Ik weet hier het fijne niet van.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: fem fatale op 4 mei 2011, 23:36
Even snel:

Voor regionaal vervoer moet je bij je eigen gemeente zijn, meestal bij een WMO-loket. Dit is alleen voor vervoer binnen de regio (die 6 zones dus), en alleen voor sociaal vervoer, dus niet medisch, niet werk, niet school, geen sport en niet ver weg.

Bovenregionaal vervoer, ook weer alleen sociaal, wordt door de overheid gedaan, in de vorm van Valys.

Medisch vervoer gaat via de verzekering.

Sportvervoer gaat via de Nebas NG, dit is handig omdat als je een toernooi hebt je met je valyskilometers natuurlijk niet uitkomt, en omdat sportvervoer in principe niet gecombineerd mag worden (dit gebeurt uiteraard toch), kun je het ook gebruiken van en naar de trainingen, met regiotaxi loop je het risico de hele training te missen, of er 3 uur vantevoren te zijn.

Voor professioneel vervoer, dus school of werk, is het UWV verantwoordelijk. Het UWV kan in principe vanalles beslissen, dus taxi, auto, rijbewijs, en vast nog meer dingen, maar probeert het goedkoopste adequate hulpmiddel te doen. Hierbij kijken ze wel redelijk korte termijn, waardoor er een voorkeur is voor taxi. Je betaalt wel een eigen bijdrage, maar de meerkosten die jij maakt omdat jij gehandicapt bent (normaal gesproken zou ik naar mijn werk fietsen, dat kost weinig, een extra boterham en de afschrijven en onderhoud van de fiets, of met het OV, dat kost 1 euro, maar ik moet met de taxi, omdat fiets en OV geen optie zijn, en dat kost 10 euro. Ik krijg een vergoeding voor 9,50 ongeveer).

Als je gebruik wilt maken van regulier vervoer, dus OV, dan is de verdeling ongeveer hetzelfde, al komen de bedrijven er dan nog bij. Dus wil jij de bushalte waar jij gebruik van zou maken mits het zou kunnen rolstoeltoegankelijk hebben, moet je bij de gemeente zijn (kans is klein dat ze er iets mee doen, maar hee, je staat wel bij het juiste loket), maar als je je afvraagt waarom de buschauffeur je nooit helpt moet je bij het vervoersbedrijf zijn (heel inzichtelijk, ik weet nu dat het GVB als beleid heeft dat ze rolstoelen in principe niet assisteren, tenzij er een conducteur in de tram zit. Dat heb ik al 1 hele keer meegemaakt, en toen wist de conducteur niet hoe ze de plank moest uitvouwen - met een sleutel van het slot en vouwen - en ben ik alsnog geholpen door andere passagiers). Maar stations en treinen zijn volgens mij allebei van de NS.

De informatie op de site van de NS reisassistentie is niet altijd volledig, zo is er op station Zaandam weliswaar assistentie mogelijk, maar helaas is er door een verbouwing geen lift, dus je kan de trein wel uit, maar het station verlaten wordt erg moeilijk, via bouwsteigers (nog wel mogelijk), het station betreden is zo goed als onmogelijk als je rolstoelafhankelijk bent en geen goede handfunctie hebt. Die verbouwing duurt overigens al een paar jaar en zal nog een hele tijd duren, dus het is niet zo dat de informatie er niet op had gekund ondertussen.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 5 mei 2011, 07:52
Pfew, het duizelt me een beetje :-) maar heb nu een goede indruk. Wanneer ik het moet gaan gebruiken ga ik het nog eens terug lezen. Want het is te veel om in eens te lezen en te onthouden.

Onwijs bedankt iig voor jullie moeite!
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 5 mei 2011, 08:41
Valys:
Ook hiervoor is de indicatiestelling niet heel streng. Een ov-begeleiderskaart, toekenning van vervoersvoorziening door de gemeente (o.a. regiotaxi, aangepaste fiets) of rolstoeltoekenning van de wmo is voldoende. Er zijn nog meer opties maar die ken ik niet.

U heeft recht op een Valyspas als u een van de volgende documenten heeft:
- een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer;
- een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo-rolstoel of scootmobiel;
- een gehandicaptenparkeerkaart van uw gemeente; of
- een OV-Begeleiderskaart.

Kleine aanvulling verder: de tarieven voor de regiotaxi zijn niet overal hetzelfde. Ter indicatie de tarieven van 'mijn' regiotaxi (Noord-Drenthe en Haren):

Citaat
deur-halte
• instaptarief deur-halte € 1,60
• reis per persoon per kilometer deur-halte € 0,30
deur-deur
• instaptarief deur-deur € 2,40
• reis per persoon per kilometer deur-deur € 0,45
overige tarieven
• kinderen tot en met drie jaar gratis
• 2e t/m 8e meereizende persoon 50% korting
• meereizend huisdier 50% korting
• reis boven de 25 km, per persoon per kilometer € 1,17
Wat hier wel weer handig is, is dat je vaste ritten kunt aangeven voor ritten die elke week terugkomen. Dan wordt dat standaard ingepland en zijn ze bijna altijd goed op tijd.

Wanneer ik het moet gaan gebruiken ga ik het nog eens terug lezen. Want het is te veel om in eens te lezen en te onthouden.

Kun je zelfstandig goed met het OV of heb je begeleiding nodig? Misschien kun je nu alvast een OV-begeleiderskaart aanvragen, en zo gauw je die binnen hebt Valys. Altijd handig om achter de hand te hebben als je zelf niet kunt rijden en niet afhankelijk wilt zijn van anderen.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 5 mei 2011, 17:27
mijn sport vervoer werd afgewezen laatst en waarom ??? ik weet  het niet
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 5 mei 2011, 17:41
@Marielle, ik ga eigenlijk nooit met het openbaarvervoer. Ik heb een fiets en een auto. Ik fiets zo veel mogelijk voor spierbehoud. Is het weer voor mij te slecht of de afstand te groot dan ga ik met de auto. Als ik verder weg moet dan dat ik zelfstandig kan gaat altijd Eric mee of één van mijn twee beste dinnetjes. En zo vaak komt dat niet voor. Dus ik weet eigenlijk niet of ik zelf met de trein kan. Nu misschien wel maar straks met de loopfiets denk ik niet want dan zou ik die zelf de trein in en uit moeten tillen en ik denk niet dat ik dat zou kunnen.

Maar ik weet niet of ik daarop in aanmerking zou komen voor één van de regelingen. Dat ga ik uitzoeken.

Bedankt voor het meedenken!
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 5 mei 2011, 18:06
OV begeleiderskaart wordt misschien moeilijk dan, tenzij je dus zegt dat je af en toe in een vegro rolstoel reist die je dus niet zelf kan rollen. Daar kan je er ook een voor krijgen.

Maarem, je mag altijd assistentieverlening vragen hoor, dan zou je dus over de loopbrug kunnen met je loopfiets om de trein in en uit te komen.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marianne op 7 mei 2011, 21:02
Met een OV-begeleiderskaart mag je ook gratis een begeleider meenemen in de regiotaxi, dus daar is de kaart ook fijn voor.

Ik kan wel zelf met het OV, maar heb hem toch gekregen, want als ik zonder assistentieverlening met de trein wil reizen, is het handig als iemand anders mijn rolstoel de trein in tilt. En als ik een koffer mee moet nemen, kan ik die niet zelf over het perron sjouwen en ook daar is dus een begeleider voor nodig. Die twee argumenten waren samen genoeg.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 7 mei 2011, 21:10
Rolstoel tillen en bagage sjouwen zijn alvast twee goede argumenten. Nog wat extra ideeën (voor mijn aanvraag en die van mijn vriend hebben we even uitgebreid gekeken wat we konden bedenken):
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: fem fatale op 11 mei 2011, 23:45
Mijn NS-reisassistentieaccount is opgeheven of geblokkeerd, heeft iemand hier dat ooit meegemaakt? Ben je dan verbannen uit de trein ofzo?

edit: laat maar, ik kan er weer op.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 12 mei 2011, 07:45
@Fem, gelukkig maar
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 12 mei 2011, 09:15
haha verbannen uit de trein...ik moest wel even lachen hoor Fem.

Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 15 mei 2011, 10:57
Mijn eerste ervaringen met de NS-assistentie: score 3 uit 4. (Normaal reis ik altijd zonder assistentie, er is altijd wel iemand die mijn stoel even de trein in kan tillen en anders doe ik het zelf wel, maar met handbike ligt dat wat lastiger). Heenreis ging super, terugreis instappen ook, maar op station Groningen aangekomen stond er niemand :(. Niet eens zo'n ramp deze keer, ik had alle tijd, hoefde niet over te stappen, en het heeft zich ook snel opgelost (medepassagier heeft een paar schoonmakers aangesproken die gewoon zelf de brug hebben gepakt, ging ook prima), maar toch niet helemaal zoals het zou moeten.
Titel: Re:Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 15 mei 2011, 19:17
Rolstoel tillen en bagage sjouwen zijn alvast twee goede argumenten. Nog wat extra ideeën (voor mijn aanvraag en die van mijn vriend hebben we even uitgebreid gekeken wat we konden bedenken):
  • begeleider kan helpen bij het reponeren van luxaties
  • begeleider kan waarschuwen wanneer je de trein uit moet, zodat jij als het nodig is even kan slapen (bij vermoeidheidsklachten of beperkte energie)
  • begeleider kan beter overzicht houden op drukke perrons
  • begeleider kan ervoor zorgen dat je op tijd evt medicijnen inneemt
  • begeleider kan je rolstoel duwen op de perrons

ik heb pas zo pasje gekregen en ik heb niks hoeven te melden waarom ik begeleiding nodig dacht te hebben heb nu een pasje voor 3 jaar meen ik.
wel heb ik een medische brief van de revalidatie arts toegevoegd en binnen 2 weken had ik me pasje al zonder enig gemouw.
heb niks van luxaties gemeld.
wel natuurlijk dat ik graag geduwd wil worden.
maar verder niet veel nuttigs ieder geval.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Maaike op 7 december 2011, 16:10
Hoera, ze willen Valys terugschroeven naar 450 km per jaar.  :o
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Martinuzje op 7 december 2011, 16:22
Owh fijn! Dan kan ik nog maar 1x per jaar met valys naar me ouders toe :S
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 8 december 2011, 09:58
uh ik kreeg zo krantje waar dat al in stond.
gelukkig maak ik niet teveel gebruik van valys maar soms vind ik het wel makkelijk om te hebben
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 8 december 2011, 14:34
wat een feest...echt fijn dat ze dat terugschroeven. DANK U DEN HAAG!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Annemarieke op 8 december 2011, 14:54
Ja dan ben ik er ook heel vlug doorheen. :P
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 9 december 2011, 13:39
Ja en aangezien het verhoogde kilometer budget alleen is voor mensen die ook niet met BEGELEIDING met het openbaar vervoer kunnen reizen... En er geen potje is wat begeleiding vergoedt... Zijn we de l*l. Ik in ieder geval, laat ik het zo zeggen. Ik baal hier enorm van...
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 15 december 2011, 09:45
Je hebt groot gelijk. Ik heb gewoon enorme mazzel dat ik een man met auto heb...maar echt..anders was ook ik flink de sigaar geweest. Ik baal gewoon van dit soort maatregelen.

Heeft iemand dat valys krantje gelezen? In een interview wordt geroepen dat de jongeren doen of ze RECHT hebben op vervoer en ouderen vinden het een GUNST van de overheid.. Ik heb echt even zitten vloeken. Als het een gunst van de overheid is, mogen ze het wel beter en strakker regelen toch?
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nigelle op 15 december 2011, 10:03
Vond het ook echt belachelijk dat het er zo stond. Als of jongeren eisen dat ze vervoer krijgen. Belachelijk. En wat ik ook erg raar vond, is dat de minister vind dat we met valys niet van deur tot deur mogen reizen en dus meer met het OV moeten reizen.  ???  Ik vind dat je zelf mag weten hoe je die 750 km en straks die 450 km op maakt. Volgens mij maakt het niks uit. Op is toch echt op. Of je dat nu op maakt aan van deur tot deur of dat je het op maakt aan de relatief korte ritjes vanaf een station. Ik zie het verschil niet.  ???
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 15 december 2011, 10:11
Nee ik dus ook niet. En soms kun je gewoonweg niet anders dan van deur tot deur reizen, omdat de persoon in kwestie echt niet in de buurt van een station woont. Dan ga je toch niet met OV reizen. Daarbij heb je bij OV reizen weer assistentie nodig , die je 3 uur van tevoren moet aanvragen en waarbij zestigduizend dingen mis gaan, waardoor je nergens meer spontaan heen kunt..... En maar zaniken dat de beperkte mensen in een isolement komen..goh hoe zou DAT toch kunnen -.-
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 15 december 2011, 10:40
Ik ben zo blij dat ik in het bezit ben van een auto en sinds ik een automaat heb ook weer zelf de wat langere afstanden kan rijden. Ik heb even goed valys aangevraagd voor het geval dat maar als ik het allemaal zo lees dank ik de goden op m'n knieën dat ik het tot nu toe niet heb nodig gehad.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 15 december 2011, 18:09
Tsja, ergens hebben ze ook wel een punt, oude mensen stellen minder eisen aan hun vervoer (hoe triest dat ook is, ook zij zouden eigenlijk gewoon goed vervoer moeten hebben) dan de jongere generatie.

Ik heb mijn Valys trouwens nog nooit gebruikt, ben wel blij dat ik een pasje heb voor het geval het een keer nodig is.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: zonne op 15 december 2011, 18:34
De fout bij valys zit hem in het feit dat iedereen die een vervoersvoorziening krijgt via de Wmo (deeltaxi) ook recht heeft op Valys. De Wmo kent ook een deeltaxipas toe aan ouderen boven een bepaalde leeftijd die weinig tot niets mankeren. Zij gaan dan ook een valyspas aanvragen en krijgen die, omdat ze een deeltaxipas hebben, terwijl ze eigenlijk best met OV kunnen reizen. Ik heb mijn valyspas 1x gebruikt en werd gecombineerd met een oudere dame die liep als een kievit! Bij aankomst sprong ze letterlijk de treeplank van het busje af.
M.i. zouden ze wat moeten doen aan de toekenningscriteria voor de valyspas, in plaats van aan het kilometerbudget, maar ja dit kabinet staat inmiddels bekend om dit soort bottebijlacties! Bij het PGB is het precies hetzelfde verhaal, in plaats van iets te doen aan de indicatiecriteria pakken ze gewoon 90% van de mensen hun PGB af. Waarom zou je precisiewerk toepassen als je ook de botte bijl kunt gebruiken?
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 15 december 2011, 22:00
Er zitten wat rare kronkels in de vervoersvoorzieningen. Collectief vervoer wordt per persoon goedkoper naarmate er meer mensen gebruik van maken. Het gemiddelde verbruik ligt stukken lager dan het maximale kilometerbudget omdat er ook veel mensen zijn die er nauwelijks gebruik van maken, die halen het gemiddelde omlaag. De groep die last heeft van een verlaging is relatief klein, maar dat betekent ook dat snijden in het maximum maar weinig geld oplevert.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 16 december 2011, 09:22
Dat zie je helemaal goed Marielle.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 10 januari 2012, 18:36
Ik kreeg vandaag reactie op mijn klacht van begin oktober. Beter laat dan nooit, had het eigenlijk niet meer verwacht.

Citaat
Voor ons was uw reactie aanleiding contact op te nemen met de collega's van regio die de ritten verzorgen van de lijndienst waarmee u reisde. Gezien de inhoud van uw reactie hebben onze collega's een persoonlijk gesprek gehad met de dienstdoende chauffeur. In dit gesprek hebben onze collega's stilgestaan bij uw ervaring en bij het feit dat Connexxion van haar medewerkers een correcte en klantvriendelijke instelling verwacht. Wij vinden het erg vervelend dat uw reis niet naar verwachting is verlopen, temeer daar het voor u tot veel ongemak heeft geleid. Wij bieden u hiervoor, mede namens onze collega's, onze excuses aan
.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 11 januari 2012, 10:45
Nou, ja het is in ieder geval een reactie en ze hebben wel iets met je klacht gedaan...
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 25 januari 2012, 14:52
ik kwam dit tegen net en dacht ow dit past hier wel in :)

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft met vertegenwoordigers van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) met de trein tussen diverse stations gereisd. Zo heeft de minister in de praktijk ervaren hoe het onder andere voor mensen met een rolstoel is om met de trein te reizen.

In een persbericht laat het ministerie weten dat in 2020, 218 stations zijn aangepast voor mensen met een rolstoel. Voor hen worden liften en hellingbanen aangelegd en wordt de perronhoogte aangepast. Deze 218 stations worden als eerste aangepakt, omdat ruim 90 procent van de reizigers gebruik maakt van deze stations. De overige stations worden tussen 2020 en 2030 aangepast. In totaal investeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu ruim een half miljard euro in de verschillende projecten om stations beter toegankelijk te maken.

Toegankelijkheid treinen
Ook wil de minister dat reizigers met rolstoel zonder hulp van anderen de trein in en uit kunnen komen. Daarom heeft zij met NS afgesproken dat de treinen die zij bestellen zelfstandig toegankelijk moeten zijn. Vanaf 2025 zijn alle Sprinters vervangen door nieuwe, zelfstandig toegankelijke sprinters. Reizigers die gebruik willen maken van assistentie bij het in- en uitstappen moeten dit nu drie uur voor het vertrek van de trein melden bij NS. De aanmeldtijd voor deze Assistentie-Verlening-Gehandicapten-regeling wordt verkort tot één uur. Op de zeven grootste stations wordt dit 15 minuten.

bron: ango.nl
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 25 januari 2012, 19:19
Dat klinkt echt geweldig! Jammer dat het nog zo lang duurt allemaal.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rachel op 25 januari 2012, 19:20
Pff gaat wel nog lang duren, maar het is een begin...
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 25 januari 2012, 19:52
ja klopt.
ik vind de sprinters wel ideaal waar je zo in kan rollen.
als ik van nijmegen naar venlo ga kan ik er zo mooi in rollen en geen assistentie nodig :).
maar in de achterhoek zijn de treinen ook al super fijn vaak!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rachel op 25 januari 2012, 20:00
Ow hier zijn de treinen verre van ideaal. Maar als alleen al de tijd van 3 naar 1 uur gaat is al een hele verbetering... Kun je namelijk toch iets spontaner weg. En aangezien valys nog maar 450 km is.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 25 januari 2012, 20:03
ja klopt maar ik denk dat daardoor ook mee mensen met ov gaan.
ik pak nu ook snel de bus of de trein.
maar ik heb ook een valys pasje en had nu nog 400 km over volgens mij van vorig jaar.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 9 februari 2012, 19:28
Voor degenen met een begeleiderskaart: maken jullie wel eens gebruik van de mogelijkheid om bij de conducteur een kaartje te kopen zonder boete? Ik heb het wel eens gedaan, toen kreeg ik een conducteur die niet goed wist wat hij er mee aan moest. Ik probeer altijd wel gewoon een kaartje te kopen of gewoon op ov-chipkaart te reizen, maar soms is dat lastig en de mogelijkheid is er ook niet voor niets. Het hangt er maar net van af wat voor mensen er in de buurt zijn of ik het veilig genoeg vind om te pinnen bij de kaartjesautomaat. Als ik blijf zitten kan iedereen zo mee kijken, als ik ga staan moet ik ook mijn stoel in de gaten houden.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Annemarieke op 9 februari 2012, 19:32
Nee, ik heb een ov-chipkaart. :P
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 9 februari 2012, 23:41
Is daar een aparte regeling voor dan? ??? Dat wist ik niet eens...
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 10 februari 2012, 01:49
Ja. Bij het loket betaal je de normale prijs voor een kaartje, zonder verhoging. Als er geen loket is, mag je gewoon instappen en wachten tot de conducteur langs komt. Dan geef je aan dat je geen kaartje hebt kunnen kopen en laat je begeleiderskaart en legitimatie zien. Je krijgt dan een acceptgiro thuis, zonder boete/verhoging.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 10 februari 2012, 15:20
oke wist ik niet.
maar ook ik reis altijd met ov kaart ideaal die dingen!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marielle op 24 februari 2012, 09:13
Grrr, nu weet ik weer waarom ik liever zonder assistentie reis. Ik moest even langs het gemeentehuis, dat liep uit, dus trein gemist. En assistentie gemist, nou ja, hij had nog net even tijd om me te vertrekken dat de trein al weg was en dat ik maar opnieuw moest bellen...

Nu zit ik gewoon in de trein, heb een medepassagier gevraagd om een tilletje (heb mijn handbike mee dus dat red ik niet alleen). Op momenten als deze ben ik blij dat ik zelf veel kan. Ik moet er niet aan denken hoe het is als je echt helemaal afhankelijk bent. En het is in mijn ogen ook niet nodig, er zijn genoeg technische oplossingen om zelfstandig met het ov te kunnen, kost alleen wat geld en moeite voor de ns.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 24 februari 2012, 11:14
ik ga dalijk ook weg ZONDER assistentie.
soms is het echt een ellende ns en assistentie!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: rozemarijn op 24 februari 2012, 16:54
Oh maar ze willen de assistentie gaan verbeteren..

Ik hoop maar dat dat snel gaat gebeuren
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Janelle op 24 februari 2012, 21:06
Ik heb voor morgen assistentie aangevraagd. Heb er expres maar op gelet dat er geen overstap in mijn reis zit, want dat loopt zo vaak mis... Ben benieuwd of het allemaal goed gaat gaan nu.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marianne op 24 februari 2012, 21:06
Ik hoop dat het goed gaat met de treinreizigers morgen!
Een tip: vertel de conducteur voor je instapt waar je er uit moet! Dat scheelt vaak wat stress en hij/zij kan je helpen als er (nog) geen brug is.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Ilona op 25 februari 2012, 18:33
vaak zijn conducteurs behulpzamer dan de mensen van de assistentie!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 25 februari 2012, 18:37
ik had dus laatst met mijn rijd van oss naar den haag 2e dag sneeuw dit jaar!
wissel storing naar de andere wisselstoring of kapotte trein.
uit eindelijk wel in de haag gekomen hoor :) maar de ns kan wel wat aan communicatie gaan werken.
pff wat een ellendige trein was het die wil ik ook nooit meer hebben!
met ander half uur vertraging en wat losse overstappen.
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 25 februari 2012, 20:01
Op de heenweg naar Utrecht is alles goed gegaan, maar op de terugweg...

Ik had netjes > 3 uur van te voren geboekt maar toen puntje bij paaltje kwam stond ik niet in het systeem. Gelukkig deden ze daar niet zo moeilijk over, er moest nog iemand met rolstoel met die trein naar Leiden dus ik kon gelijk mee. Maar de man die me in de trein moest helpen was me toch een chagrijn... Onbeschoft gewoon, hij antwoordde niet eens als ik hem wat vroeg. Alsof het mijn schuld was dat het niet doorgegeven was, ik sta daar toch niet te liegen?!?

Goed, ik ging toch aan mezelf twijfelen, of ik dan niet een verkeerde tijd in mijn hoofd had of dat ik per ongeluk van Leiden naar Utrecht had gezegd ofzo, dus ik eenmaal thuis mijn email checken voor de bevestiging... Alles klopte gewoon.

Die had ik nog niet meegemaakt. Maar goed, ik ben zonder vertraging thuis aangekomen dus ik ben er nog goed vanaf gekomen :)
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nihlaeth op 25 februari 2012, 20:03
Hmm, misschien moet ik weer een klacht indienen, ik kan wel weer een gratis dagkaartje gebruiken :)
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Marianne op 25 februari 2012, 20:06
Hmm, misschien moet ik weer een klacht indienen, ik kan wel weer een gratis dagkaartje gebruiken :)
Het valt zeker te proberen!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Lientje op 25 februari 2012, 20:28
gewoon doen.
je hebt toch een mail van de bevestiging ?
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Rika op 26 februari 2012, 16:31
Ik zou het doen Nih!
Titel: Re: Openbaar vervoer en alternatieven
Bericht door: Nigelle op 29 september 2013, 18:13
Afgelopen week kreeg ik een mail van Valys dat we per 16 september er 150 km bij het budget gekregen hebben. Totaal dus 600 km dit jaar om mee te reizen. Hopelijk zetten ze dat naar volgend jaar door. Dit is nog niet bekend. Ook is Connexxion het contract kwijt. Dit is gegaan naar Transvision, RMC en ZCN. Van af 2014 gaan die vervoerders rijden.