Spieren die korter worden
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Spieren die korter worden  (gelezen 7317 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Spieren die korter worden
« Gepost op: 27 december 2011, 22:25 »
Hoi,

Wie herkent het dat de beenspieren korter worden door het vele zitten? De spieren aan de achterkant van mijn benen worden duidelijk korter. Dat is ook vastgesteld door mijn fysio. Ik ga morgen maar eens vragen of ik de spieren wel of niet moet rekken. Maar wat ik wilde weten: wie herkent dit? En doe je er wel of niet wat aan?

Groetjes Marianne

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2011, 00:58 »
De spieren/pezen achter mijn benen zijn altijd wel wat kort geweest maar nu ik niet meer sta is dat inderdaad wel erger geworden. Ik kan mijn benen niet volledig strekken met rechte voeten. Ik heb hiervoor rekoefeningen gekregen en dat heeft wel geholpen. Ik moet het alleen wel onderhouden en dat vergeet ik vaak.
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2011, 09:24 »
Spieren achter mijn benen zoals achillespees en de hamstring zijn bij mij altijd aan de korte kant geweest, vanwege een stand afwijking in mijn benen en voeten (klompvoeten...). En als je gaat zitten en ze niet met regelmaat blijft bewegen dan gaan ze inkorten. Je kunt er LICHTE rekoefeningen voor doen (doe ik dagelijks. Maar binnenshuis loop ik gewoon dus daarmee zorg ik er ook voor dat ik ze niet nog meer inkort). Je moet niet al te erg rekken, maar als het normaal lopen in de weg staat is het natuurlijk ook niet handig.

En als je bent gaan rekken, moet je dit idd ook echt onderhouden, anders gaat het effect ervan snel weer verloren.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2011, 09:41 »
Ik loop ook nog steeds, dus ik dacht dat dat het korter worden wel aardig tegen zou gaan. Mijn kuitspieren zijn nog prima op lengte, maar de spier aan de achterkant van mijn bovenbeen niet meer. Als ik nu zo'n hypermobiliteitstest moet doen, betwijfel ik of ik nog met mijn handen plat op de grond kan komen. Ik denk dat ik dat nu, vanwege de spieren, niet meer kan..

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2011, 10:39 »
Ik kon dat als enige niet vanwege die korte spieren ;)

Misschien moet je er toch nog wat rekoefeningen bij doen om die spier toch op lengte te houden?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2011, 12:18 »
Ah, de spier is nog wat korter dan ik dacht. Ik moet op de grond zitten met gestrekte benen. En dan zo rechtop als mogelijk is gaan zitten. Ik kan niet eens meer rechtop zitten, omdat mijn spieren zo kort zijn. Gewoon op de grond zitten zorgt er al voor dat er rek komt op de spieren. Oepsie!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2011, 14:46 »
Ja dat is idd wel oepsie....ik hoop dat je het nog wat verbeteren kunt...

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2011, 19:09 »
Oei, dat is wel balen Marianne! Ik herken het wel, maar dan vooral in mijn voeten, doordat die in spitsstand staan. Krijg ze met geen mogelijkheid meer in de 90-graden-hoek, ook de fysio niet. Maar ja, mijn fysio zegt dat het ook geen zin heeft als zij ze een keer per week oprekt. Zelf lukt het me niet, ik doe mezelf meer pijn dan dat het goed doet.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2011, 08:19 »
Voor spitsvoeten bestaan ook speciale spalken die je 's nachts moet dragen. Zou dat niks voor je zijn?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2011, 10:59 »
Spalken voor spitsvoeten blijken best goed te werken, dat zou best kunnen helpen denk ik  Pino..

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2011, 17:52 »
Ik had er zelf nog nooit van gehoord... Mijn huisarts zegt dat spalken waarschijnlijk voor drukplekken gaan zorgen. Waar zijn die spalken van gemaakt, weten jullie dat? Want dan kan ik dat nog eens aankaarten bij de huisarts.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2011, 20:30 »
Ik weet niet waar ze van gemaakt worden. Volgens mij moet je daarvoor bij een revalidatiearts zijn, of wellicht toch orthopeed? Ik ken wel mensen met een dwarslaesie die die spalken hebben. Zij hebben natuurlijk een verhoogde kans op drukplekken, dus het zou best nog wel eens mee kunnen vallen met hoe snel je ze oploopt.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Spieren die korter worden
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2011, 09:23 »
Het hangt af van het materiaal. Ze zijn op maat gemaakt, dus de kans op drukplekken is wat dat aangaat minimaal. Ik ken een dame met EDS en van dat soort spalken, maar volgens mij valt het met de drukplekken wel mee. Ik zal het haar eens vragen!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal