Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel  (gelezen 32845 keer)

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #45 Gepost op: 26 februari 2013, 17:16 »
Maar zit daar niet een heel moeilijk stukje balans?
Ik kan sowieso niet beoordelen wat in deze situatie het handigst is (heb daar ook niet echt behoefte aan hoor  ;)) maar als je heel vaak geduwd moet worden kan ik me voorstellen dat 70% van de tijd kunnen rollen met ondersteuning meer spiertraining is dan 10% van de tijd zelf kunnen rollen zonder ondersteuning bijvoorbeeld. Geen idee of dit goede percentages zijn, maar om het idee weer te geven zegmaar.

Overigens ben ik het wel met Annemarieke eens dat ik het bewonderenswaardig vind dat je ondanks zoveel gedoe toch blijft proberen! :D

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #46 Gepost op: 26 februari 2013, 19:19 »
Het gaat inderdaad om balans en dat is heel moeilijk en dat moet iedereen voor zichzelf uitzoeken. Maar het is wel goed om het hier erover te hebben.

Kijk ik ben doorgeslagen en heb veel te lang mijn klachten genegeerd en ben veel te lang doorgegaan en zo onnodig hard achteruit gegaan. Als ik eerder ondersteuning had aangevraagd had ik misschien veel kunnen voorkomen. Maar andersom komt het dus ook veel voor en daar wil ik mensen iig voor waarschuwen. Mensen die té snel naar hulpmiddelen grijpen, ze te veel gebruiken en daardoor spierkracht verliezen. Wanneer is dan wel het juiste moment? Ja dat moet je voor jezelf uitzoeken, of samen met een revalidatie-team. Ik denk dat je pas over moet stappen wanneer je dágelijks tegen problemen op loopt en niet meer de afstanden af kan leggen die jij móet afleggen. Wanneer je merkt er van overbelast te raken of veel pijn te hebben van het rollen bijvoorbeeld. Ik zou persoonlijk niet al ondersteuning nemen als ik alleen last had van heuveltjes of lange afstanden. Dat zijn nou niet echt de dingen die ik dagelijks tegenkwam bijvoorbeeld. Maar als je die wel dagelijks tegenkomt, dan is het wel weer een probleem. Achteraf gezien had ik ondersteuning aan moeten vragen bij de eerste tekenen dat er een achteruitgang aan de gang was door de overbelasting van mijn schouders. Dat was toen ik problemen kreeg met drempels en het rijden naar de bushalte (dagelijkse problemen). Ik heb dat toen genegeerd etc en ben daardoor achteruit gegaan, maar had ik ondersteuning genomen toen ik moeite had met heuvels (welke rolstoeler heeft dat nou niet trouwens?) dan had ik ze wel gelijk kunnen aanvragen toen ik 4 jaar geleden in een rolstoel kwam en dan had ik misschien juist wel eerder in een elro gezeten!


Roos, jouw schouders gaan zo vaak uit de kom en jouw ontstoken elleboog is ook wel echt een teken van overbelasting. Wij weten beiden dat wij heel erg op elkaar lijken, maak alsjeblieft niet dezelfde fout als ik :knuf2: Ik ben het eens met Aline.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #47 Gepost op: 26 februari 2013, 19:43 »
Ik zou het echt niet redden zonder. Maar ik woon sowieso alleen en zou dan bijvoorbeeld al geen boodschappen meer kunnen doen. Toch blijf ik trainen zo begon ik op 90% ondersteuning en later op 40% ondersteuning bij het boodschappen doen. Helaas lukt dat nu niet meer. Daarbij heb ik een vastgezette pols waardoor ik aan die kans sowieso geen kracht kan zetten.

Maar ik ben het er absoluut mee eens zolang je zonder kunt, zonder blijven. Ik had van het weekend een "discussie" met de vervagend arts die vond ik een elro moest gaan aanvragen. Toen heb ik hem moeten uitleggen dat ik dan helemaal mijn spierkracht verlies :o

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #48 Gepost op: 26 februari 2013, 20:16 »
Ja sommige artsen slaan ook door en willen te preventief te werk gaan. Ze snappen niet dat zo veel preventie ook niet goed is  :-X Wat was het argument van de arts trouwens?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #49 Gepost op: 27 februari 2013, 12:21 »
AUWTSJ, ik leg het Niels voor en die is het ook met Wendela en Aline eens. Ik vind dat echt superconfronterend. Hij denkt dat e-motion toch echt nodig is eigenlijk......Resultaat was natuurlijk keiharde jankbui. Ik had natuurlijk verwacht dat er gezegd zou worden dat het niet zo is..etc. Ik ben nog in worsteling met het accepteren van de drempelhulpen en die keuken. (ik doe wel blij en stoer..maar stiekem...) en dan dient het volgende zich aan. Ik heb met Niels een afspraak gemaakt..

Als mijn elleboog over is, ga ik proberen op te bouwen. Is dit niet naar behoren en kan ik niet tot aan de apotheek bij ons rollen (mijn max. verder gaat echt niet) dan ga ik in e-motion aanvragen. En ik neem er ruim de tijd voor. Ik geef het tot eind dit jaar, het opbouwen. Lukt het dan niet, dan is het eerstvolgende punt e-motion....

@Wendela: Wij lijken idd op elkaar en ik wil niet dezelfde fout maken, absoluut niet. Maar ik ben ook een struisvogel en ik ben op dit moment nog aan het ontkennen denk ik....(A)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #50 Gepost op: 27 februari 2013, 17:18 »
Ik ben het toch niet helemaal eens met dat je pas ondersteuning moet aanvragen voor als je dagelijks problemen hebt. Velen van ons zijn toch ook begonnen met een rolstoel voor lange afstanden en liepen nog een langere tijd de kleine stukjes? Hiermee hebben de meesten ook niet gewacht tot ze de dagelijkse stukken ook niet meer konden lopen.

Op dit moment heb ik vooral problemen met rollen tijdens de wat langere afstanden, maar op slechtere dagen heb ik bijvoorbeeld al moeite om van het ene gebouw naar de andere te komen op de uni. Dat ik die langere afstanden niet meer kan halen, heeft veel invloed op mijn zelfstandigheid. Dit houdt dus in dat ik niet zelf naar de stad kan om te winkelen of altijd geduwd zou moeten worden tijdens dagjes uit. Dit zijn dan wel geen dagelijkse problemen, maar het heeft wel invloed op mijn zelfstandigheid. Dat was ook de reden dat ik uiteindelijk een rolstoel heb gekregen die ik zelf kan rollen en niet eentje waarin ik geduwd moet worden.

En ik denk dat het ook heel belangrijk is om in te zien wat je met ondersteuning juist nog wel zou kunnen. Met ondersteuning zou ik niet geduwd hoeven worden tijdens langere stukken en dat zal juist weer positief zijn voor mijn spierkracht, waardoor misschien de kleinere stukjes juist weer makkelijker zullen gaan zonder ondersteuning.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #51 Gepost op: 27 februari 2013, 17:39 »
Ik ben het helemaal met Maaike eens. Soms kan je je ook onnodig laten beperken als je pas naar hulpmiddelen grijpt als je de dagelijkse dingen niet meer kan. Zeker omdat dat patroon van dagelijkse dingen vaak al is aangepast aan een beperkte conditie..

Als ik die lijn van 'dagelijkse dingen' zou doorvoeren, zou ik nu ook geen loopfiets hebben. Lopen op de uni kan ik bijvoorbeeld ook zonder loopfiets, maar wel minder lang. Buiten lekker naar het bos kan ik niet zonder loopfiets, maar dat valt dan weer niet onder dagelijkse dingen. Dus dan zou ik écht nog geen loopfiets moeten aanvragen. Terwijl ik toch merk dat ik profijt heb van mijn loopfiets: ik kan meer dingen doen (goed voor m'n mentale gezondheid  :)) én mijn beenspieren worden nog sterker ook! En dat is denk ik bij e-motion ook zo. Als je door de e-motion weer meer gaat doen bouw je op die momenten dat je anders zou rusten echt spierkracht op. 
Dus dat je niet té snel naar hulpmiddelen moet grijpen, mee eens. Maar ik denk dat je ook wel moet oppassen dat je niet al forse achteruitgang toestaat voordat je naar een hulpmiddel overstapt. Want achteruitgang blijkt nou eenmaal lastig 'ongedaan' te maken omdat er vaak toch flink wat beschadigd is.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #52 Gepost op: 27 februari 2013, 18:29 »
Ja sommige artsen slaan ook door en willen te preventief te werk gaan. Ze snappen niet dat zo veel preventie ook niet goed is  :-X Wat was het argument van de arts trouwens?

Omdat mijn schouder niet in de kom wil blijven zitten. Als dit nu al langer speelde en ik alles al had geprobeerd zou het iets kunnen zijn waar ik eventueel over na zou willen gaan denken haha. Maar nu is het niet aan orde. Eerst met de arts overleggen.

Bij mij wilde trouwens de revalidatie niet meewerken aan de een rolstoel aanvraag als het zonder elektrische ondersteuning zou zijn. Moet ik ze wel gelijk ingeven hoor.

Elektrische ondersteuning blijft een hele moeilijke afweging...

En Roos :knuf2:

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #53 Gepost op: 27 februari 2013, 18:30 »
Ben het helemaal eens met Maaike en Leonoor.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #54 Gepost op: 27 februari 2013, 19:13 »
Ik sluit me bij Maaike en Leonoor aan.

Vandaag heb ik de Smart Drive uit mogen proberen en ik vond het helaas nogal tegenvallen. Het systeem werkt erg goed op een geasfalteerde weg, maar zodra de weg hobbelig is (bijvoorbeeld een klinkerweg of stoeptegels), 'denkt' het systeem steeds dat je je stoel afremt, omdat hij meer weerstand voelt, en stopt het ermee. Kortom: je bent veel aan het bijsturen. En dat terwijl ik veel meer behoefte heb aan het systeem op een ongelijke weg dan op een geasfalteerde weg. Dit is dus niet wat ik er van verwacht had en waar ik op gehoopt had. Nu moet ik goed gaan nadenken wat ik wil. Mijn kersverse ergo was erbij en die zei dat ik goed moest nadenken over een systeem waar ik over een paar jaar ook nog wat aan heb. Als ik nu al zo twijfel... Dat steeds weer opnieuw aansturen is namelijk erg belastend voor je polsen, zeker op een ondergrond met veel weerstand (waar je juist hulp wilt hebben). Wat wel fijn is, is een stand die er op zit, en in die stand kun je tot ruim 7 km/u rijden zonder te pushen. Je moet daarvoor het knopje op de accu indrukken. Dat werkt erg goed, maar het gevolg is wel dat je steeds met je hand tussen je knieën grijpt om bij dat knopje te kunnen. En ook in die stand is het zo dat het systeem 'denkt' dat je hem afremt, als je over een erg ongelijke ondergrond rijdt. Maar wel minder vaak dan bij de andere stand.
Pfff... lastig hoor.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #55 Gepost op: 27 februari 2013, 19:49 »
Wat lastig dat het niet zo werkt als dat je gedacht had. Hopelijk kom je op een systeem wat wel voor je werkt.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2013, 21:59 »
Het leek me zo'n ideaal systeem als je dat zo ziet. Jammer dat het zo tegenviel.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #57 Gepost op: 28 februari 2013, 13:09 »
Ik heb ook nooit gezegd dat je te lang moet wachten, en ook dat iedereen het voor zichzelf moet bekijken wanneer zijn/haar omslagpunt is om het wel te gaan gebruiken. Misschien is "dagelijkse problemen" ongelukkig geformuleerd. Ik bedoel dat als je dagelijks merk dat je dingen niet kan, iets toch maar niet doet, je steeds overbelast of als het op een andere manier invloed heeft op je leven op een frequente manier, dat het dan naar míjn idee tijd is voor iets anders. Dus als jij dagelijks al afwegingen moet gaan maken hoe je je voort gaat bewegen op de uni en of je die dag wel of niet boodschappen kan doen dan zie ik dat dus wel als een dagelijks probleem.

Maaike: over die rolstoel voor de lange afstanden. Dan begin je meestal met een leenstoel, die is een stuk goedkoper dan een systeem van duizenden euro's. Bovendien waren de meesten hier heel erg overbelast toen ze eenmaal een rolstoel kregen en pushten ze hun grenzen door toch te proberen te lopen. Je moet op een gegeven moment wel. Ik liep op school toendertijd ook nog alles omdat ik wel moest. Toen ik eenmaal een rolstoel kreeg liep ik da niet meer, dus ik vind dat niet helemaal hetzelfde. Toen ik hem eenmaal wel had had ik hem wel degelijk nodig voor de dagelijkse stukken. Maar goed, dan zou je dus nu ook zeggen dat als je het systeem incidenteel nodig hebt dat je het dan maar moet lenen. Of je moet laten duwen, dat kan natuurlijk niet altijd maar ik bedoel dat mensen die afweging moeten maken. Maar nogmaals, mijn stukje was op niemand persoonlijk gericht en zeker ook niet op jou. Ik kan jullie lijf niet voelen en weet niet in hoeverre jullie last hebben en waar neer en hoever je nu je grenzen over gaat enzo. Dat moet je zelf beslissen. Ik wil alleen zeggen, doe het niet te vroeg en gebruik het niet te veel, want dan zit je over een paar maanden ook met de gebakken peren.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2013, 16:24 »
Oh, ik voel me ook zeker niet aangevallen hoor! Ik wilde gewoon even laten weten hoe ik het zie.

Toen ik mijn rolstoel kreeg, liep ik nog wel. Toch kreeg ik wel een goede, op maat gemaakte rolstoel, omdat dat juist op langere stukken heel veel energie kan schelen. Dat geeft ook al wel weer aan hoeveel de situatie per persoon kan verschillen. Ik vind het daarom ook altijd een beetje tricky om te gaan zeggen wanneer iets wel of wanneer iets niet aangevraagd zou moeten worden (niet dat jij dat doet hoor). Het is echt een afweging die iedereen voor zich moet gaan maken. Als je denkt dat elektrische ondersteuning (en dan in overleg met ergo/reva is natuurlijk het beste) voor jou een verschil kan maken, zelfs al is het alleen op de langere stukken, dan vind ik dat je er voor moet gaan. Ja natuurlijk is het een heel erg duur systeem, maar zoals ik al eerder zei, op langere stukken kan het juist ook weer een positief effect op je lichaam hebben.

Offline adrienne

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #59 Gepost op: 5 augustus 2013, 06:41 »
ik heb een paar weken geleden ondersteuning aangevraagd voor op me handbewogen rolstoel omdat langere stukken rijden steeds moeilijker gaat en zelfs boodschappen doen erg vermoeiend word. nu kwam de wmo op huisbezoek en die vertelde dat de gemeente waarschijnlijk niet akkoord gaat met e-motion of smart drive maar waarschijnlijk een elektrische rolstoel wil voorschrijven omdat dat voor hun het goedkoopst is. ik baal er ontzettend van omdat ik dan ook een deel van mijn vrijheid moet inleveren met de elektrische rolstoel zal ik niet overal naar toe kunnen en dus zal ik veel met de taxi moeten gaan doen. er zal dan ook elke ochtend en middag een taxi klaar moeten staan zodat ik mijn kinderen van en naar school kan brengen. nu kan ik alles zelf met me auto. ook ben ik bang dat mijn spierkracht dan nog verder achteruit gaat omdat ik dan vrijwel niet meer beweeg :(

binnen 10 dagen word ik gebeld door de welzorg voor een afspraak en dan gaan ze kijken voor de goedkoopste oplossing. ik hoop dat ik het dan nog voor elkaar krijg om ze te overtuigen dan een elektrische rolstoel echt niet de oplossing is.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal