Darmklachten
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Darmklachten  (gelezen 93732 keer)

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Darmklachten
« Reactie #120 Gepost op: 21 november 2012, 20:23 »
bedankt voor de tips, krijg nu idd na telefonisch overleg met de HA magnesiumtabletten. morgen worden ze bezorgd door de apotheek en voor de zekerheid ook een klysma voor als het weer zo vreselijk vast komt te zitten, maar die mag ik dan alleen gebruiken als het weer zo vreselijk misgaat als vorige week. Mijn darmen zijn nu wel weer een beetje op gang, maar ik blijf enorme kramp houden, word ook misselijk iedere keer als ik iets heb gegeten. Kan zijn dat dit ook nog een nasleep is van een virusje en dat hoop ik eigenlijk maar, want ik zit echt niet te wachten op een blijvend darmprobleem. Heb nu wel door hoe ontzettend belemmerend dit is (was ik echt vergeten nadat ik ook hele grote problemen met mijn darmen heb gehad tijdens mijn laatste zwangerschap, omdat het eigenlijk al jaren heel goed ging).

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #121 Gepost op: 29 november 2012, 18:22 »
En hoe gaat het nu met de magnesiumtabletten?

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Darmklachten
« Reactie #122 Gepost op: 29 november 2012, 21:31 »
En hoe gaat het nu met de magnesiumtabletten?

Ging even beter, maar vandaag was het weer hommeles, ik geef het nog even de tijd.

Martinuzje

  • Gast
Re: Darmklachten
« Reactie #123 Gepost op: 23 januari 2013, 18:07 »
Ik had de afgelopen maanden echt enorm veel last van misselijkheid en overgeven en de hele narigheid. Kreeg iedere keer als ik iets at, steken in mijn maag.. Vanochtend naar de huisarts geweest. Blijkt dat bijna mijn hele dikke darm verstopt zit... Zit nu dus aan een stoot"kuur" movicolon... Pfff, rammelt al aardig in me buik. Nu maar hopen dat ik snel van deze ellende verlost ben, want die buikpijn word ik ook simpel van... :/ :-[

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #124 Gepost op: 29 januari 2013, 18:28 »
Hm ik weet niet zo goed meer wat ik met mijn darmen aan moet. Inmiddels is al 9 jaar bekend dat ik een vertraagde darm werking heb en heb daar medicijnen voor. Ondanks dat escaleert het toch eens per zoveel tijd(paar keer per jaar). Dan zit ik volledig vol. Normaal gaf mijn lichaam dit aan, kreeg enorme buikpijn. Nu dus niks, ja op een gegeven moment maagklachten. Normaal moet ik dan eigenlijk 8 zakjes movicolon per dag als dit gebeurt, maar dat betekent wel dat ik een minstens week aan huis gekluisterd ben, nu niet echt iets waar ik zin in heb. Maar goed het nu weer leeg maken zal uiteindelijk niet het grootste probleem zijn. Wat ik nu dus niet meer weet is hoe het te onderhouden en zorgen dat dit niet elke keer gebeurt. Als ik hogere dosis movicolon of bisacodyl neem krijg ik buikloop waar ik dermate weinig controle over houdt dat ik de deur niet uit kan omdat ik snel bij een toilet moet kunnen zijn. Lijkt me niet de bedoeling. Medicijnen voor het regelmatig krampen van de darmen helpen ook niet. Ik wil dus nu eigenlijk met de huisarts in gesprek gaan voor een oplossing maar misschien heeft één van jullie een idee zodat of tips zodat ik ook deze kan bespreken met de huisarts?

Naast movicolon ook al forlax en die vezelzakjes geprobeerd. Forlax bleek ik niet te mogen hebben en die vezelzakjes als metamucil werken averechts. Magnesium tabletten hadden ook niet het gewenste effect, en microlax is weinig zinvol omdat het niet aan te harde ontlasting licht.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #125 Gepost op: 29 januari 2013, 19:00 »
Ik weet niet of het financieel haalbaar is, dus aarzel een beetje om het hier op te schrijven. Maar ik weet dat in mijn familie de ervaringen met Darmocare (http://www.bonusan.nl/vademecum/darmocare_pro.html) heel goed zijn. Ook bij iemand die al jaren in het ziekenhuis liep met darmklachten, daar ook veel opnames voor had gehad etc., maar waar de reguliere methodes niet afdoende werkten. Een beetje vergelijkbaar met wat jij vertelt, dan hielp iets wel tijdelijk maar van tijd tot tijd was het weer helemaal mis. Darmocare zorgt er vooral voor dat de bacteriehuishouding wordt aangesterkt in je darmen, waardoor het verwerken beter gaat. Is dus echt een natuurlijk proces.

Probleem met Darmocare is dat het niet een officieel geneesmiddel is, maar uit het natuurgeneescircuit komt. Daarom wordt het dus niet vergoed, terwijl het wel vrij duur is (ong. een euro per dag). Ik weet dus niet of je daar wat aan hebt, maar misschien het proberen waard. Hoop iig dat er een goede langdurige oplossing voor je komt!

Aline

  • Gast
Re: Darmklachten
« Reactie #126 Gepost op: 29 januari 2013, 21:00 »
Als het om een paar keer per jaar gaat, zou een hoog opgaande klysma dan niet iets zijn? Bijvoorbeeld de klyx of clyssie (zonder sorbitol).

Bij mij hielp het om de darm dan volledig leeg te krijgen (mijn darmen zaten ook helemaal vol, erge buikpijn en ik hield geen eten meer binnen. Kwam er onverteerd weer uit). Ook werd de darmwerking hierdoor weer bij mij gereset waardoor alles weer normaal ging.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #127 Gepost op: 30 januari 2013, 10:45 »
Leonoor, ik heb even gekeken naar dat product, maar dat is voor de darmflora. Ik vraag me af of dat helpt omdat bij mij waarschijnlijk de darmen wat zijn uitgerekt door alle verstoppingen en eds. Maar ik zal het voorleggen aan de huisarts ook. Wie weet zegt hij/zij wel dat het wel eens goed zou kunnen helpen.

@Aline, ja hoge klysma's heb ik ook gehad. Maar ik heb daarvan een week lang 2x per dag zo'n ding nodig gehad om mijn darmen te legen. Dus dat zou wederom een week thuis zitten betekenen. Al heb ik dit tijdens mijn opnames gehad. Daarbij pakt dat uiteindelijk het probleem niet aan. Alleen de gevolgen. Want dat zou betekenen dat ik alsnog obstipaties krijg, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de darmen.

Wat bij mij goed hielp om mijn darmen snel leeg te maken was dat spul wat je voor een colonscopie krijgt. Daarbij had ik wat jij omschreef bij klysma's het gevoel dat mijn darmen gerest werden. Maar ook maar voor een paar maanden. Maar er zal toch iets moeten zijn waardoor ik niet zo geobstipeerd raak  ???

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #128 Gepost op: 30 januari 2013, 11:41 »
Ik heb net afgelopen week ongeveer hetzelfde als jij gehad. Finaal verstopt, Buscopan hielp niet meer en movicolon deed ook niet zo veel. Maar na een aantal dagen kwam het toch weer redelijk op gang. Dus gelukkig was het niet zo extreem als bij jou.

Misschien is het een idee om weer naar een MDL-arts te gaan? Want dit is natuurlijk ook niks. Hoeveel movicolon gebruik je nu dagelijks? Zou je dat misschien iets kunnen ophogen zonder dat je dan aan de diarree raakt?

Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb al zeker anderhalf jaar voortdurend buikpijn op dezelfde plek (links van mijn navel). Ik ben onderzocht door de gynaecoloog na een extreme buikpijnaanval op de seh, maar daar konden ze niets vinden. Het zou eventueel endometriose kunnen zijn, maar dan heel licht. Ik ben toen terug naar de huisarts, maar kreeg daar een vervanger. Hij schreef mij toen movicolon voor en buscopan voor als ik erg veel pijn had. Nu helpt dat wel iets, de buikpijn is niet meer zo extreem als eerst, dus het lijkt me duidelijk dat het iets in de darmen is. Maar ik vind het vreemd dat die pijn altijd op exact dezelfde plek zit. Is dit normaal of moet ik toch een keer een verwijzing  naar het ziekenhuis vragen?

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #129 Gepost op: 30 januari 2013, 11:48 »
Leonoor, ik heb even gekeken naar dat product, maar dat is voor de darmflora. Ik vraag me af of dat helpt omdat bij mij waarschijnlijk de darmen wat zijn uitgerekt door alle verstoppingen en eds. Maar ik zal het voorleggen aan de huisarts ook. Wie weet zegt hij/zij wel dat het wel eens goed zou kunnen helpen.

Ik weet het ook niet helemaal hoor, maar wilde het in ieder geval even meegeven als tip. Het werkt inderdaad vooral voor de darmflora. Pakt dus de oorzaak (verzakking) niet aan, maar ik kan me voorstellen dat een sterkere darmflora daar beter mee om kan gaan zegmaar, omdat de goede bacteriën wel zorgen dat alles wat in je darmen komt actiever wordt verwerkt en er dus minder blijft liggen. Mijn zusje is daardoor bijv. helemaal van de Forlax af, terwijl zij bij elke maaltijd een "boeraanval" kreeg omdat haar darmen te verstopt zaten en het verwerken van het eten daardoor niet aankonden.
Maar goed, misschien zit ik er met mijn redenatie wel helemaal naast hoor. ;) Maar aan de arts voorleggen is in ieder geval niet verkeerd lijkt me!

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #130 Gepost op: 30 januari 2013, 11:53 »
Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb al zeker anderhalf jaar voortdurend buikpijn op dezelfde plek (links van mijn navel). Ik ben onderzocht door de gynaecoloog na een extreme buikpijnaanval op de seh, maar daar konden ze niets vinden. Het zou eventueel endometriose kunnen zijn, maar dan heel licht. Ik ben toen terug naar de huisarts, maar kreeg daar een vervanger. Hij schreef mij toen movicolon voor en buscopan voor als ik erg veel pijn had. Nu helpt dat wel iets, de buikpijn is niet meer zo extreem als eerst, dus het lijkt me duidelijk dat het iets in de darmen is. Maar ik vind het vreemd dat die pijn altijd op exact dezelfde plek zit. Is dit normaal of moet ik toch een keer een verwijzing  naar het ziekenhuis vragen?

Sorry, jouw berichtje net over het hoofd gezien; vandaar dat ik alleen op Rachel reageerde. Ik zou het wel een keer goed na laten kijken. Hebben ze het bijv. al een keer helemaal op kweek gezet om te kijken of daar wat uit zou kunnen komen?
Het hoeft natuurlijk niet per se een oorzaak te hebben waar je iets aan moet doen, maar ik zou er zelf wel even naar laten kijken...

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #131 Gepost op: 30 januari 2013, 15:31 »
Zelf begon bij mij links onderin altijd de pijn van de darmen. Maar ik zou het misschien toch maar even laten nakijken! Misschien zijn het je darmen, maar misschien toch wat anders.

Ik heb wel een mdl arts gehad. (daarvoor nog de kinderarts). Maar de mdl vond verstoppingen een huisarts kwestie en deed er verder niks meer mee.

Mijn movicolon wisselt maar gemiddeld 1-2 zakjes per dag. Ik heb gevarieerd tussen de 1 en 8 zakjes per dag. Maar dit is zeg maar het maximale om niet helemaal aan de diaree te raken. Ik bel morgen ochtend de huisarts maar even voor overleg. Neem ik nog even info mee over die darmocare.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #132 Gepost op: 8 februari 2013, 17:58 »
Kan je anders 2,5 zakjes per dag proberen Rachel?
Als jou probleem ook is dat het wel zacht is maar er niet uit komt -net als bij mij-, dan komt het puur doordat je darmen de kracht niet hebben en uitgerekt zijn. Daardoor gaat de ontlasting uiteindelijk alsnog indikken en raak je verstopt. Mijn MDL ziet echt als enige oplossing om het DUN te houden. Ik doe dat met 4 tot 8 magnesiumpillen per dag (8 is het maximum en meer heeft ook geen zin schijnt). Daarnaast hoor ik forlax te nemen maar ik kan dat volume niet handelen. Als ik merk toch weer verstopt te raken neem ik een halve of hele liter Colonfort (1 of 2 van die grote zakjes). Dat is in feite het zelfde als movicolon en forlax alleen dan in een veel hogere dosering. Het is hetzelfde wat ze geven voor darmonderzoeken.

Het is een kwestie van zorgen dat je darm geprikkeld word en zo zichzelf toch gaat legen. Bij mij gebeurt dat gelukkig op het moment vaak spontaan als ik maar genoeg magnesium neem. Ik ontlast wel pas als er hele grote hoeveelheden klaar staan zeg maar. En als ik kramp krijg moet ik ook direct gaan. Als het niet spontaan komt ga ik me afvragen of het komt doordat het te hard is of omdat de kramp gewoon niet komt. Als het te hard is geworden ga ik voor de colonfort stootkuur en anders wil microlax wel eens helpen om de kramp op te wekken.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal en hoe ik het oplos. Ik hoop het voor je, want ik herken me zeker in jouw verhaal. Al loopt het bij mij niet zo uit de hand dankzij colonfort, ik neem dat als ik zo'n 7 a 10 dagen geen ontlasting heb gehad en het dus niet vanzelf meer gaat opstarten. Zou het voor jou mogelijk zijn om bijvoorbeeld 1 keer per maand een dag 8 zakjes movi of een liter colonfort te nemen -is in feite hetzelfde-? Zo ben je de totale verstopping voor en zorg je dat je eens in de zoveel tijd goed leeg maakt. En hopelijk duurt het dan ook geen week maar ben je met 1 of 2 dagen al klaar. Verder zou ik echt nog eens proberen om een goede MDL arts te krijgen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #133 Gepost op: 9 februari 2013, 11:06 »
Ik heb ook al geëxperimenteerd met halve zakjes :/ En met magnesium ook inderdaad. Maar ik heb dus wel dagelijks ontlasting.. Dat maakt dat ik het niet snap. Microlax en/of bisacodyl neem ik wanneer het een paar dagen uitblijft.

Maar aan colonfort heb ik ook gedacht inderdaad. Al is het maar voor één keer in de zoveel tijd om te voorkomen dat het uit de hand loopt. De laatste keer dat ik dat had was voor een darmonderzoek.. Ik had toen 4 liter(4 zakjes) En daarna liepen maar darmen ook een tijdje beter. Maar ik ben nog niet naar de huisarts geweest(zie persoonlijk)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Darmklachten
« Reactie #134 Gepost op: 9 februari 2013, 13:27 »
Ik heb nog eens nagedacht maar de vorige keer dat ik magnesium kreeg, slikte ik het icm movicolon, bisacodyl en microlax. Misschien moet ik het eens afzonderlijk proberen en daarmee experimenten eventueel met movicolon... Maandag maar even langs de apotheek  :D

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal