Herkennen jullie...?
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Herkennen jullie...?  (gelezen 42751 keer)

Offline Natas

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #105 Gepost op: 14 december 2012, 18:19 »
Is dat dan een soort reuma die je vervroegd door de eds krijgt dat het zo stijf aanvoelt, of denk ik dan de verkeerde richting uit?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #106 Gepost op: 16 december 2012, 11:07 »
Ik heb het soms. Dan zijn mijn vingergewrichten ook dik, blauw en dus stijf. Heb dan in mijn DIP's en PIP's geen overstrekking meer, en krijg mijn splints niet meer om. Dat blijft bij mij dan een dag of zes, dan slinkt het weer en ben ik weer 'gewoon' hypermobiel.

Offline Natas

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #107 Gepost op: 17 december 2012, 09:59 »
Dat klinkt ook rot zeg. In wat voor situaties komt dat bij jou opzetten Janelle?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #108 Gepost op: 17 december 2012, 23:20 »
@ Natas: één woord: overbelasting. Zoals nu, nu ik net verhuisd ben, of rond een belangrijk concert of tentamen. Ik heb het idee dat temperatuurwisselingen er ook wel invloed op hebben, maar dat het de effecten van de overbelasting alleen maar versterkt. Als het met de zwellingen en stijfheid goed gaat, heb ik vrijwel geen last van temperatuurwisselingen namelijk.
Het rare is dus dat het erg op een vorm van reuma lijkt, maar dat in mijn bloed niks te vinden is, ook niet als ik in zo'n slechte week zit. De fysio legt toch nog steeds de link met de hypermobiliteit.

Offline Natas

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #109 Gepost op: 19 december 2012, 11:08 »
@Janelle: wat apart zeg. Dat klinkt inderdaad meer als reuma. Hoe legt hij dan de link van stijve gewrichten naar hypermobiliteit?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #110 Gepost op: 19 december 2012, 11:23 »
Als ik het allemaal goed begrepen heb, denkt de fysio dat doordat mijn gewrichten hypermobiel zijn, ze sneller geïrriteerd raken. En dat het bij mij dan zo snel ontstekingsreacties geeft, dat weet ze ook niet precies. Het blijft een beetje raar, zeker omdat mijn reumafactor perfect is.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #111 Gepost op: 19 december 2012, 15:24 »
Ik had rood gloeiende gewrichten. Dat kon komen opzetten na overbelasting in mijn vingers , tenen, knieën en ellebogen vooral. Ik ben toen doorgestuurd naar de reumatoloog. En ondanks dat ik wel reumafactoren in m'n bloed had (niet veel trouwens, 30 ofzo?) dacht ze totaal niet aan reuma of iets aan die richting maar HMS.
Heb dat nu trouwens niet meer omdat ik nu m'n rolstoel gebruik en grenzen veel beter ken

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #112 Gepost op: 19 december 2012, 15:26 »
De huisarts dacht toen fybro. Maar ook als je reuma factor in je bloed hebt hoef je nog geen reuma te hebben en andersom toch?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #113 Gepost op: 19 december 2012, 15:57 »
Het rood valt wel mee meestal, het gloeiend is wel duidelijk aanwezig.
En dan mijn gewrichten heet, en mijn vingertopjes koud...

Offline Yildiz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #114 Gepost op: 20 december 2012, 18:52 »
Ik lees dat de meeste altijd warmte voelen wanneer de pijn is toegenomen in de gewrichten.

Ik heb juist het tegen over gestelde. Dus als ik pijn heb in mijn gewrichten, bijvoorbeeld mijn polsen, dan voelen deze ijs en ijs koud aan terwijl mijn handen weer normaal van temp zijn.

Is er misschien iemand die dit herkent??????

Offline Natas

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #115 Gepost op: 20 december 2012, 18:58 »
@ Yildiz: ja dit herken ik ook! Geen warmte, maar juist ijskoud en stijf. Mijn polsen zijn vaak ook kouder, terwijl je toch zou verwachten dat het bloed daar doorheen stroomt richting je handen en die juist warmer zouden moeten aanvoelen.....

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #116 Gepost op: 4 februari 2013, 21:15 »
Ik kan tegenwoordig tegen kietelen onder mijn voeten. Het kietelt totaal niet. Vind het maar raar. Hoop niet dat het iets met mijn zenuwen te maken heeft of zo. Ben ook geen leuke prooi meer voor anderen, want ook als je me ergens anders probeert te kietelen, heeft het weinig effect. Maar onder mijn voeten is het effect dus nul. Herkent iemand dit?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #117 Gepost op: 24 februari 2015, 13:38 »
Ik heb vaak last van mijn rechter heup, ik zak daar ook regelmatig doorheen. Nu weet ik niet of dit vanuit mijn heup komt, maar mijn rechter been/kuit wil vaak ook maar niet warm worden! Ik heb dan een lichte pijn in mijn voet en onderbeen, alsof de vaten verkrampt zijn ofzo. Nu vraag ik mij dus af waardoor dit komt, ik heb een vermoeden dat het vanuit de heup komt, dat er misschien iets niet goed zit daar. Maar het is wel vreemd dat mijn linker voet dan gewoon warm wordt, en mijn rechter voet niet. Ook niet met een kruik, dan wordt alleen de huid warm, maar niet "van binnen". Zodra de kruik weg is wordt hij binnen no-time weer koud. En ik heb dit niet altijd, nu heb ik bijvoorbeeld gewoon twee warme voeten. Dus hmmm, wie herkend dit of heeft een idee?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #118 Gepost op: 28 maart 2015, 11:00 »
Ik herken het niet, maar het klinkt wel als een doorbloedingsprobleem zeg maar, dus dat er onvoldoende doorstroming van bloed is, zodat je voet niet opgewarmd kan worden van binnen uit zeg maar. Lastig probleem, een oplossing weet ik ook niet echt. Ja, naar de huisarts gaan. Misschien is dat niet zo een gek idee. Je zit niet op een afstervend been te wachten :P. Niet dat ik zeg dat dat gaat gebeuren, maar een doorbloedingsprobleem is best lastig. En anders zou ik niet weten waar het vandaan zou kunnen komen.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Herkennen jullie...?
« Reactie #119 Gepost op: 29 maart 2015, 17:31 »
Misschien zit je heup (of je knie, enkel) af en toe niet geheel op z'n plek waardoor er wat afgekneld wordt. Vanaf waar is het dan zo koud? Ik heb het bij 2 benen en dan vanaf vlak boven m'n knieën.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal